Bukefalos 28 år!

Western Uppläggning - Att lära elever

Collietjej

Trådstartare
Efter mycket velande så tror jag att det är i denna kategorin som mina frågor hör hemma? Om det inte är så får ni gärna flytta på tråden!

Jag har i nuläget två elever som vill lära sig rida Western på sina hästar. Båda har ridvana inom Engelsk Ridning sedan innan och den ena kan dessutom rida på enhandstaffning eftersom den också har tränat turnéspel. Deras hästar kan inte western så jag lär häst och ryttare samtidigt.

Som det ligger till just nu så rider jag deras hästar vid behov, de rider mina hästar ca varannan gång för att känna hur det "ska kännas" på en häst som kan och på sina egna hästar resterande gånger. Detta upplägget tycker jag fungerar väldigt bra, men har nu lite slut på ideér hur man ska lära ut westernridningen och komma frammåt på ett roligt sett.

Vi låtsas att de ryttarna som jag undervisar inte kan någonting alls inom western, vad hade ni börjat med att lära dem? Hur hade ni lagt upp det? Hur hade ni fortsatt och vidare utvecklat? De är väldigt nöjda med träningen och lär sig snabbt, men ideér kan man aldrig få för mycket av!
Tack :)
 
Sv: Western Uppläggning - Att lära elever

Hej!

Vad kul, jag har lite samma upplägg. Dock bara elever som lär sig rida western på min häst, och inte på sina egna. Om de är ridvana sedan tidigare så brukar den första lektionen se ut såhär:

- Sadling, bett och träns (skillnader och likheter engelskt, och varför)
- Tygelfattning på två händer
- Westernridningens bakgrund, skillnader i tankar och filosofi
- Säteshjälper, skänkelhjälper, neckreining (väldigt mkt grunder)
- Röstkommandon

Och för att träna det så kör vi olika typer av övningar med koner, bommar o.s.v. Sen brukar de kommande träningarna vara fortsättningar på allt det egentligen, men på mer avancerad nivå. Ofta får jag idéer från t.ex. trail-banor som jag tar moment från, eller träningsförslag som finns på hippson.se (kanonbra idéer). Eftersom jag själv anser att alla hästar och ryttare behöver samma grundträning så blir det ibland cavaletti, något hinder på lägre höjd, longering med balansövningar o.s.v.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 229
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 461
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 264
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp