Bukefalos 28 år!

Westernbett kanske?

Trissa

Trådstartare
Jag hittar inte riktigt något bett som fungerar bra bland de engelska, kanske finns det något i westernvärlden?

När jag rider markarbete blir hästen i fråga lätt lång och låg, och jag får mycket i händerna på vanliga tränsbett. Har provat jaktstång, vilket fungerar riktigt bra bortsett från två saker; dels så lägger hon gärna tungan över och dels så blir hon förstås ännu mer svår att böja eftersom det är stång. Men hon blir otroligt mycket mer reglerbar och kommer upp i formen på ett helt annat sätt! Dock tycker jag jaktstången är tjock och klumpig, hon har inte så stor mun.

Så vad jag antar att jag är ute efter är ett stångbett som ger lite mer möjlighet att böja, som hon inte lägger tungan över och som är litet och nätt. Finns det?
 
Sv: Westernbett kanske?

Ett correction-bett kanske skulle vara något?
Personligen gillar jag Billy-Allen mundelar, men eftersom de inte har någon port kan det ju bli knepigt för dig med en sån, om hon lätt lägger tungan över bettet...
Det finns många internetbutiker som har westernsortiment som har ganska informativa texter om betten, www.whc.se är en av mina favoriter :)
 
Sv: Westernbett kanske?

Jag tror att anledningen till att hon lägger tungan över är att hon inte riktigt trivs med bettet, hon gör det bara på jaktstången. Det kan ju hända att hon inte gör det om jag hittar rätt. På vanligt rakt gummitränsbett gör hon tex det inte. Å andra sidan biter hon sig fast i det så till den milda grad att hon får sår i mungipan... :(

Tack för länken, nu ska jag läsa på!
 
Sv: Westernbett kanske?

Oj, vad många det fanns! :D
Jag hittade tex detta, som ser vettigt ut:
AVB101-85x85.jpg


Men det finns ingen storleksangivelse?
 
Sv: Westernbett kanske?

Tänk på att det krävs erfarenhet från både häst och ryttare för att kunna rida på stång.
Jag skulle hellre satsa på att träna hästen att inte hänga sig i händerna, än att betsla upp.
 
Sv: Westernbett kanske?

Tyvärr är det så att jag är tvungen att göra det i markarbetet just nu. Mitt mål är självklart att kunna rida på det vanliga tredelade, men i dagsläget går inte det.
 
Sv: Westernbett kanske?

Rent generellt så använder man inte stångbett för att ställa/böja hästen vilket ger att den typen av bett inte är tillverkade för det.

Vidare är syftet och målet med ett sådant bett att lära hästen att inte gå emot bettet alls.
Så vill man rida med stöd i bettet/handen (hur lite det än må vara) så är den typen av bett det sämsta valet enligt mig.

Jag håller med Sidekick: ”hellre satsa på att träna hästen att inte hänga sig i händerna, än att betsla upp”.
 
Sv: Westernbett kanske?

Kolla efter en tredelad stång med korta skänklar. De tycker jag är ett bra bett..

Då kan man faktiskt "styra" åxå :D
 
Sv: Westernbett kanske?

Testat bettlöst?
Uppenbarligen så verkar hästen inte trivas särskilt bra med bett i munnen så det kanske vore ett alternativ? Tex. sidepull :)
 
Sv: Westernbett kanske?

Rent generellt så använder man inte stångbett för att ställa/böja hästen vilket ger att den typen av bett inte är tillverkade för det.

Vidare är syftet och målet med ett sådant bett att lära hästen att inte gå emot bettet alls.
Så vill man rida med stöd i bettet/handen (hur lite det än må vara) så är den typen av bett det sämsta valet enligt mig.

Jag håller med Sidekick: ”hellre satsa på att träna hästen att inte hänga sig i händerna, än att betsla upp”.

Jag är medveten om att det är svårt/svårare att böja hästen på stång, och kan leva med det ett tag. Självklart vill jag att hon ska ta stöd i bettet, men som det är nu handlar det faktiskt om att få henne att släppa det... Hon biter sig bokstavligen fatt i det.

Hellre betslar jag upp en period och faktiskt kunna rida igenom henne ordentligt utan att behöva ha dragkamp. Det är mycket behagligare för oss båda.
 
Sv: Westernbett kanske?

Testat bettlöst?
Uppenbarligen så verkar hästen inte trivas särskilt bra med bett i munnen så det kanske vore ett alternativ? Tex. sidepull :)

Japp. Jag rider ofta bettlöst i skogen, men det fungerar inte alls i markarbetet tyvärr.
 
Sv: Westernbett kanske?

Risken är ju att du inte får ett ärligt jobb från hästen, att den knäcker av. Har du funderat på varför du får hästen i "händerna"? Finns ett talesätt att det du får i händern är det som inte är stärkt i bak.... Rekommenderar lite arbete på töm så du ser hur hästen jobbar och om det föreligger ett anatomiskt problem som gör att hästen inte bär sig korrekt.
 
Sv: Westernbett kanske?

+ att en del hästar lär sig att komma undan genom att hänga i handen. Varje gång hon hänger sig, så ta tag och backa upp henne tills hon ger eftergift i handen.
Det kan kännas som ett evighetsjobb, men det fungerar om man har is i magen och hästvett.
 
Sv: Westernbett kanske?

Det är precis så som Sidekick, Piraja och TDJ säger, ta tag i problemet i stället för att "bettsla upp". Dessutom är westernbett utformade för att man just ska ha lite, eller ingen, kontakt med hästens mun och absolut ingen häst som hänger sig i bettet. Westernbettens funktion är att man med lätta och tydliga tygeltag ska få snabb reaktion för att på en gång ge eftergift och få en häst som lyssnar enbart till säta/vikt och neckreining.
Att för dig gå över till någon typ av stång över huvud taget kommer tyvärr inte på långa vägar lösa ditt problem med häst som hänger sig i handen. Det jag själv är övertygad om att det kan vara är att du har en framtung häst som använder sina händer som stöd och hjälp i stället för att jobba under sig själv med baken. Men ser du till att jobba igenom din häst ordentligt med mycket bakbensaktivitet, tillsammans med en tränare (oberoende på vad du har för bett) så ska du se att din häst kommer sluta hänga sig i bettet och i stället jobba med dig...

Lycka till med din fortsatta utbildning med din häst!
 
Sv: Westernbett kanske?

Risken är ju att du inte får ett ärligt jobb från hästen, att den knäcker av. Har du funderat på varför du får hästen i "händerna"? Finns ett talesätt att det du får i händern är det som inte är stärkt i bak....

Ja, jag vet precis varför jag får hästen i handen, men det vill jag inte gå in på här. Och visst finns det en risk att den knäcker av istället, men hittills har det inte hänt. Jag tror mig själv om att ha så pass med rutin att kunna känna skillnaden på om hon bara böjer nacken eller faktiskt trampar under sig. Och hittills är det enda gångerna hon har trampat under sig när hon har gått på stång...

Men då är jag kanske fel ute med westernbett, den typen av stång jag söker finns inte där.
 
Sv: Westernbett kanske?

Att för dig gå över till någon typ av stång över huvud taget kommer tyvärr inte på långa vägar lösa ditt problem med häst som hänger sig i handen.

Jo, faktiskt. Det har redan fått mycket att lossna.

Men ser du till att jobba igenom din häst ordentligt med mycket bakbensaktivitet, tillsammans med en tränare (oberoende på vad du har för bett) så ska du se att din häst kommer sluta hänga sig i bettet och i stället jobba med dig...

Vilket är precis vad jag gör. Bortsett från att hon lägger tungan över stången fungerar det utmärkt.
 
Sv: Westernbett kanske?

Jag håller med tidigare talare. Du löser inga problem genom att betta upp. Det är snarare som att sätta ploster på ett varit sår. Då slipper du se det men varet finns ändå kvar.
 
Sv: Westernbett kanske?

Nu har jag inte läste hela tråden, men jag såg att du skrev att hästen hänger sig i handen. Ett stångbett kommer inte att fixa hängandet, ett bett som många westernryttare använder sig av om en häst blivit hängande i handen är ett twisted snaffle:

http://cgi.ebay.com/5-Horse-Twisted...ryZ16253QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Detta bett måste dock användas väldigt försiktigt och inte många ridpass, jag har aldrig använt det mer än två ggr i rad, första gången för att fixa problemet och andra gången som en påminnelse. Det ska absolut inte användas för att få hästen att samla sig bättre, utan bara som en åtgärd för att få hästen "av" händerna och bära sitt eget huvud så att säga och inget ryck och slit, det är ett skarpt bett och oftast prövar inte hästarna att hänga på det mer än ett par gånger. Hoppas att allt ordnar sig för dig.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 564
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 325
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 571
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 720
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp