Bukefalos 28 år!

Westernbrösta till hoppning??

HedvigM

Trådstartare
Jag undrar om det blir konstigt att rida med westernbrösta tillsamman med en hoppsadel? :confused:Har sett att ni fäster den längre ned än vad man gör på tex en hoppsadel och blir det förskräckligt icke passande till sadeln?
Om ni undrar varför jag är så inne på en westernbrösta är för att jag hittade en stilren och anatomiskt brösta (sån som såldes förut på hööks) vilket passar mig bättre i smak och stil :)

Tack på förhand :D
 
Menar du en brösta eller en förbygel? (Brösta = mer eller mindre rak i formen, fästs vanligen längre ner. Förbygel = v-formad - oftast med en ring eller liknande på mitten - och fästs vanligen i ringarna på sadeln.)

Hur som helst, så ska det inte vara något bekymmer att använda den på en engelsk sadel. Om det är en brösta, kan du fästa den i sadelgjorden (på sidorna). Är det en förbygel, så fäster du den i förbygelringarna på sadeln (om inte remmarna på förbygeln är för breda för ringen. Vanligen är ringen på engelska sadlar gjord för en ca 20mm bred rem.). Och så i sadelgjorden, ner mellan hästens framben, förstås.
 
Så som jag har förstått är en westernbrösta en variant av en förbygel?

Det är denna jag menar:
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=310367

Eftersom den är så skuren och på en westernsadel fäster man den längre ned än på en engelsk sadel?Mina funderingar va om det skulle bli helt fel placering på den och ge fel tryck och funktion...
 
Det jag menar är att ringarna sitter länge ned på westernsadeln än den engelska.
Inte så duktig på att formulera mig hehe
 
Var ringarna sitter på en westernsadel beror på hur sadeln ser ut. På en del sadlar sitter förbygelringarna högre upp, på andra längre ner.

Det Hööks kallar brösta är en förbygel, ja. Just den du länkar till ser ut att ha en något rakare form på "bröstdelen", dvs den ser ut att kunna ligga som en brösta gör mot hästen. I övrigt är utformningen som en "vanlig" förbygel. Passar den sadeln (och hästen), ska det inte vara något problem som jag kan se. När man väljer brösta/förbygel behöver man också titta på hästens exteriör (halsansättning vs bog. Min egen häst, för att ta ett exempel, har en ganska lågt ansatt och bred hals vilket gör att en brösta lätt hamnar antingen för långt ner i förhållande till bogbensspetsen eller för högt upp i förhållande till hästens strupe. På honom är en förbygel därför - oftast - ett bättre alternativ, pga dess form.).

("Riktiga" bröstor finns i både "engelskt" och western utförande. En brösta sitter något längre ner än en förbygel, pga dess utformning, och fästs längre ner, även om förbyglar som beter sig ungefär som en brösta är vanligare vad jag sett bland westernutrustningen. På engelska "breast collar".)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 020
Senast: sorbifolia
·
Relationer Jag skriver här dels för att jag behöver få ur mig vissa tankar/funderingar (ska försöka att inte göra inlägget för rörigt) plus att jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 401
Senast: monster1
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 824
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp