Westernsadel till distans

bright_sara

Trådstartare
Hej!

Ny på den här delen av forumet men tänkte starta min tjej i några ritter nästa säsong och vi rider vanligen western. Hur många rider i westernsadel på ritterna och hur fungerar det? Vilka för- och nackdelar finns det?
 
Sv: Westernsadel till distans

Jag har ridit PP30km och CR50km i westernsadel (hade därimellan ett avbrott med bomlös Barefoot). Planerar att nästa säsong rida T50 och kanske kanske kanske att vi vågar en T80 i slutet av säsongen. Kommer då att rida i min westernsadel.
För mig är en westernsadel optimal för distansritt. Pga bäckenfel behöver jag en hård sadel.

En del tycker att det är svårt/omöjligt att stå upp på ett bra sätt i westernsadel. Jag har inga som helst problem med det, lättar bara lite i princip rakt upp och påverkas aldrig av varken pommel/gullet eller hornet. Hornet är kalas om man tappar balansen av nån anledning :angel: :idea:
Försöker dock att sitta ner så mycket som möjligt, då det för min rygg är bättre i längden.

Nackdelen jag kan komma på, är vikten. Min sadel väger ungefär 10-13kg. Jag har dock inte haft några problem med det, hästen har inte svettats mer med denna sadel än med en engelsk, men jag vet inte hur pass det påverkar när man kommer uppåt i klasserna.

En bra sadel är en sadel som passar häst och ryttare
 
Sv: Westernsadel till distans

:laugh:jag skjälv red upp till 120 km i westernsadel, men allt eftersom häst ändrar sig faktiskt i muskelmassa så införskaffade jag mig en bomlös sadel en torison trekking, som för våran del har funkat mycket bra till alla våra pållar.
man får prova sig framm helt enkelt och vara väldigt vaksam att sadeln ligger bra på hästen.
lycka till mvh anne!!!!:d
 

Liknande trådar

Hundträning Hej jag tänkte lära vovven att söka kantareller till nästa säsong. Skulle ni säga att det fungerar bra att lära in på torkade...
Svar
0
· Visningar
275
Senast: hollypolly
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 134
Senast: athena
·
Kropp & Själ Hej! Nu har jag kommit dit jag hoppades slippa, botox. Har provat allt som finns att tillgå inom läkemedelsbehandling och profylax för...
2
Svar
22
· Visningar
1 145
Senast: Coop
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
928
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp