Westernsadel?

linn_west

Trådstartare
Är på jakt efter sadel och vill höra om det är någon som har erfarenhet av börjes westernsadel Chattanooga alt Börjes billiga westernsadel. Vilken typ av häst passar den till och hur är de annars
 
Är på jakt efter sadel och vill höra om det är någon som har erfarenhet av börjes westernsadel Chattanooga alt Börjes billiga westernsadel. Vilken typ av häst passar den till och hur är de annars


Tyvärr har oftast de pengar som sparats för att göra en westernsadel så billig sparats in på utvecklingsarbetet och den del där de faktiskt provar sadeln på hästen.. Jag har ännu aldrig sett en häst som dessa sadlar passar på, även om jag tyvärr sett en del som använder dem ändå.

Tyvärr är det så att westernsadlar är svindyra. Man hoppas gärna på att hitta ett fynd som passar fastän den är billig, men tyvärr brukar passformen vara så långt ifrån hur hästar ser ut att man undrar om någon häst i världen kan passa till sadeln... :banghead:

Bästa sättet att hitta en prisvärd westernsadel är att leta begagnade kvalitetsmärken ( lista på sådana finns i gamla buketrådar om du söker) men då blir man fattig på frakter och returfrakter tvärs över landet istället..
Det bästa är om du kan hitta någon som har lite nytt och lite begagnat ocg som gör utprovningar. Vad det kostar för utprovningen får man igen bara av att slippa sälja en enda sadel som inte passade...

// Djezima, som har två sadlar som inte passar till salu, och rider barbacka sedan ett halvår. det blev enklast så!:banghead:
 
Kom gärna med förslag på märken som är bra och som skulle passa en häst med manke. För vettigt begagnat pris. Är då så att jag måste ha möjlighet till att prova sadel innan så är det någon som vet någonstans de säljer begagnade till vettigt pris, bor en bit från Växjö (Alvesta). Alt kanske någon här i de krokarna som har en sadel till salu?
 
Kom gärna med förslag på märken som är bra och som skulle passa en häst med manke. För vettigt begagnat pris. Är då så att jag måste ha möjlighet till att prova sadel innan så är det någon som vet någonstans de säljer begagnade till vettigt pris, bor en bit från Växjö (Alvesta). Alt kanske någon här i de krokarna som har en sadel till salu?
Finns mycket westernsadlar på hastnet, bra begagnade :)
 
Att ge generella tips är svårt. Ett sådant är att man ska hålla sig borta från sadlar i billigt prissegment. Utan att veta vilken ekonomisk möjlighet du har vill jag ändå tipsa om att titta på sadlar från exv. Western Horsemen. Företaget ligger i Kristianstad och Henry är mycket trevlig och kunnig. Han har bra sadlar i många prisnivåer. Sist jag kollade hade han möjlighet till räntefri avbetalning på sadlar. Om denna möjlighet fortfarande finns vet jag dock inte.
westernhorsemen.dk
 
Kom gärna med förslag på märken som är bra och som skulle passa en häst med manke. För vettigt begagnat pris. Är då så att jag måste ha möjlighet till att prova sadel innan så är det någon som vet någonstans de säljer begagnade till vettigt pris, bor en bit från Växjö (Alvesta). Alt kanske någon här i de krokarna som har en sadel till salu?

som sagt så finns flera gånger tidigare bra sadelmärken listade, här är länken till den senaste gången en lista gjordes.
http://www.bukefalos.com/threads/sadlar-manga-saljs-billigt.1282370/

I skåne nånstans finns även Finn Karlsson (tror jag han heter) som importerar begagnade w-sadlar från "the good old days" och åker runt och provar ut.
The western saddle shop heter företaget.
en artikel: http://www.luckyrider.se/vintage-western-saddles-sadlar-med-sjal/

Själv har jag ridit barbacka i över ett halvår för att bygga upp min häst efter en illapassande sadel och spara ihop cash till att åka till westernhorsemen eller the weesternsadldle shop.....:p
 
Kom gärna med förslag på märken som är bra och som skulle passa en häst med manke. För vettigt begagnat pris. Är då så att jag måste ha möjlighet till att prova sadel innan så är det någon som vet någonstans de säljer begagnade till vettigt pris, bor en bit från Växjö (Alvesta). Alt kanske någon här i de krokarna som har en sadel till salu?
Ta kontakt med WRAS-klubbarna och medlemmarna där är mitt tips. Finns både Kronobergs westernryttare, Eastern Western Riders (Johannishus i Blekinge) och så har du High Chaparals westernryttare och säkert någon jag glömt. Be att få prova några sadlar i samband med någon aktivitet t.ex. Ofta så säljs sadlar inom klubbarna dessutom. Finn Karlsén åker ut i södra Sverige och provar ut s.k. Vintagesadlar. Sadlar av gammalt genuint hantverk.
 
Jag har haft den billiga sadel från Börjes en gång, men det var verkligen skit! Men det var väl att förvänta med sån billiga peng. Den var sned och stigläder var ojämn osv.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag vill köpa en begagnad westernsadel till min 3,5 åriga quarter. Vad tror ni skulle passa denna rygg?
Svar
0
· Visningar
327
Senast: Hasselört
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 304
Senast: Oknytt
·
Western Går i tankarna att köpa mig en westernsadel men har inte en jättestor budget så därför söker jag efter begagnade sadlar och vill hitta...
Svar
10
· Visningar
1 674
Senast: Ramona
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
707
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp