Bukefalos 28 år!

Westerridning - Grunder & vad man ska tänka på?

J

JoysieGirl

Nu är det såhär att jag har ett litet problem som jag gärna skulle vilja att ni hästexperter kunde hjälpa mig med, hehe :D Eller kanske inte ett problem, men något i den stilen.

Jag ska till USA om tre veckor, 15 juli, där jag ska rida & sköta om 6 stycken hästar som bor på gården där jag ska bo. Jag har ridit i 7 år "engelsk" stil, alltså den som vi oftast stöter på här i västvärlden. Jag har t.o.m haft egen häst en kort period, så man kan säga att jag inte är nybörjare direkt.

Jag förväntas att rida "westernstyle" som jag gjort två gånger i mitt liv. Det är en enkel förändring, försäkrar dem jag ska bo hos och det tror jag också. Till viss del. Men jag är ändå nervös för att de ska tro att jag inte har någon erfarenhet av hästar. Som jag har.

Så nu undrar jag, om någon här kan ge några tips om westernridning, vad som skiljer sig, vad man ska tänka på och kanske något man ska undvika att göra.

Tack på förhand / Joysie
 
Sv: Westerridning - Grunder & vad man ska tänka på?

Hur mycket av en skillnad du marker beror mycket pa hastens utbildningsniva, inriktning, och hur agaren rider generellt satt. Vissa rider sina westernhastar mer pa engelskt vis an andra, och ju mer utbildad hasten ar, desto mer skillnad man marker formodligen. En hast som ar grundriden i westernridning ar inte sarskilt annorlunda an en hast som ar grundriden i engelsk stil.
Det som galler dom flesta western hastar har i USA oavsett utbildningsniva ar att dom inte ar vana vid att ridas pa korta tyglar. Sa borja med att rida pa langa tyglar. Sen skulle jag testa neckreining, dom flesta borde kunna det, men inte alla. Annars ar det valdigt svart att saga utan att veta hastarnas utbildningsniva eller inriktning. :)

En sak som kan vara valdigt bra att veta om du inte redan kan, ar hur man sadlar med en western sadel.
Har ar en bra guide, med lite tips for oss som ar lite svagare:
http://www.western-saddle-guide.com/saddle-a-horse.html
och hur man gor knuten:
http://www.western-saddle-guide.com/tie-a-western-cinch.html
 
Sv: Westerridning - Grunder & vad man ska tänka på?

ingen fara alls!!!! Så länge du inte rammlar av innom dom första 3 minuter, är det helt lungt, 95 percent av alla yänkare rider efter principen: jag rammlar inte av ergo kan jag rida..... ridlektioner, utbildning etc används bara av dom som rider engelsk....beviset at dom ej kan rida alls...

Den normala amerikanern använder för det mesta följande ridstil,

tyglar lös (hästen hade ju knapast nån träning alls och varken hästen eller ägaren annar att det finns grejer som över och underlinie etc..)

vänster hand håller i tyglarna, höger hand håller fast i sadelhornet, avancerade rytare håller sig fast bara i trav och gallop, nybörjare och fega i alla läge.

Även om hästen är bara i ponystorlek och du själv är 180 lång är det ok att inte vara kapabel att komma up på hästens rygg utan pal... Detta gör det väldigt spännade att rida ut med en amerikan som efter ett tag behöver pinka...

Kolla i någrA FILMER med John Wayne och dillik....deta betraktas fortfarande som BRA ridning...

welcome to america pal
 
Sv: Westerridning - Grunder & vad man ska tänka på?

ingen fara alls!!!! Så länge du inte rammlar av innom dom första 3 minuter, är det helt lungt, 95 percent av alla yänkare rider efter principen: jag rammlar inte av ergo kan jag rida..... ridlektioner, utbildning etc används bara av dom som rider engelsk....beviset at dom ej kan rida alls...

Den normala amerikanern använder för det mesta följande ridstil,

tyglar lös (hästen hade ju knapast nån träning alls och varken hästen eller ägaren annar att det finns grejer som över och underlinie etc..)

vänster hand håller i tyglarna, höger hand håller fast i sadelhornet, avancerade rytare håller sig fast bara i trav och gallop, nybörjare och fega i alla läge.

Även om hästen är bara i ponystorlek och du själv är 180 lång är det ok att inte vara kapabel att komma up på hästens rygg utan pal... Detta gör det väldigt spännade att rida ut med en amerikan som efter ett tag behöver pinka...

Kolla i någrA FILMER med John Wayne och dillik....deta betraktas fortfarande som BRA ridning...

welcome to america pal

Nu kanner jag mig lite forolampad men whatever.. bra jobbat med att sprida en massa daliga stereotyper om westernridning generellt satt.:mad:

Till TS: I alla fall pa den anlaggningen som jag har min hast i USA (ungefar 40 privata hastar) doms man inte pa hur duktig man ar. Folk forstar att alla har olika mal med sin ridning, och det anses vara upp till var och en om man vill trana och tavla eller bara rida i skogen kravlost och ha det mysigt. Atmosfaren ar trevlig och uppmuntrande, utan en massa skitsnack om hur bra (kasst) man rider. Detta tycker jag ar en av dom basta grejorna med westernridning! Sa jag tror inte du behover vara orolig over hur bra du rider och radd for att gora misstag, sa lange du inte hamnar dar noreen ar borde det vara lugnt! :grin:
 
Sv: Westerridning - Grunder & vad man ska tänka på?

Efter att ha sadlat om till western kan jag säga att det svåraste var att vänja sig att rida med split reins. Allt annat ger sig...Ha en rolig resa/jobb inte lite avis nej!!!
 
Sv: Westerridning - Grunder & vad man ska tänka på?

Det är precis WRs problem, att alla gör som dom vill, och alla är amasing...inte alla men många tävlingar är lagom korrupta, domare placerar bäst sina vänner elever och affärspartner.... Detta förekommer i alla idrott och i alla riddiscipliner där domaren bestämmer resultatet, bara att USAs WR har hunnit komma till et chokerande niveau.

Det tok mig ett tag att mäkar hur vinden gör, när jag flyttaade till FL på 90talet fanns det i närheten minst en working/reined cowhorse tävling per månad plus en massa teampenning, cutting etc. efter 10 år finns det 2 reined cowhorseshows per år kvar.....

'Amerikanern har gåvan att i alla läge kika efter en "easy fix" , om man läser äldre böcker om westernridning som till ex Ed Connels Hackamore Reinsman hitta man väldigt många paraller med dressyr, sedan mr Connels tid monterades WRs niveau ner till stenäldern. absolut skräkexempel är Al Dunnig Reining (finns i 2 uplager, 1. äldre uplagan handlar mycket om bosal, spadebit, nogran träning är väldigt baseradi den gamla californska - spanska traditionen, ridstilen är nära doma vaquera.. Den andra uplagan, revised and improved edition består i stor sätt av att Mr. Dunning lämnade bort alla tidkrävande och ansträgande moment (you dont wanna feel anybody stupid, do you plus its bad for business too), spadebits och allt annat onödigt åkte i soptunnan,,,

Innan Californien blev en del av USA (Californien, som var en demokratisk republik, blev okuperad mot sin vilja på slut av 1860talet av USA's försvar, där finns en bra dokumentfilm gord av Ken Burns om temat) fanns det en håg utvecklad ridkultur som baserade på europäisk - spansk - fransk tradition. (alla som hade nåt säga i Spanska Kolonier var ju adelsmän för det mest upfostrade i Akademier (ridning, fäktning, allmän konskap...läs vidare hos BB)... Som är idag tyvärr nästan helt försvunnen, finns lite kvar i mellanamerika och i baja california.
I för sig verkar yänkarna gilla att köpa buckaroo/vaquero prylar men dom flesta verkar har varken konskap eller interesse hur man skall använda grejen.
 
Sv: Westerridning - Grunder & vad man ska tänka på?

Jag tror att det viktigaste är att du frågar dem dit du kommer. Be någon titta på dig i början och ge dig tips. Det finns olika sätt att rida "western style". Vad deras hästar är vana vid kanske inte stämmer med hur jag är van att rida western, så därför är det svårt att ge generella tips. Allra viktigast är i alla fall att lyssna på den häst du just då rider.
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 525
Ridning Hej alla! Jag är en vuxen nybörjare som just börjat med en medryttarhäst, jättespännande! Men det gör också att jag stöter på massor av...
Svar
18
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp