Bukefalos 28 år!

Whistling disease??

G

githa

Vad vet ni om denna sjukdom på hästar???
Hur vet man att hästen har det och vad kan man göra???
man kan väl kalla det *visslings sjukan*???
Tacksam för all information :bow:
 
Whistling disease har jag aldrig hört talas om, men deäremot finns det något som kallas Whiteline disease . Sök här på DET eller på "hålvägg" så får du veta med om DET...
 
Kanske jag har fel namn..men någonslags vissling är det fråga om iallafall.
Om jag beskriver närmare så har hästen ett visslande ljud tror det kommer från näsan,han liksom sväljer luft på något sätt att det hörs som han skulle vissla eller knarra(konstigt ljud).Kan vara allergi också kanske.Symptomen är som ungefär krubbitare som sväljer luft men inte på det sättet om ni förstår vad jag menar.En tjej i stallet talade om whistling disease och att det går att operera men i såfall kan hästen aldrig mera dricka från golvet/ämbar eller nerifrån,ty då kommer vattnet ut genom näsan och går ej neråt i stället.Inte vet jag ....låter konstigt men måste kanske reda ut det med någon veterinär.Hästen är ok och i god kondition,tävlar och har inga synliga men av det,låter bara konstig i stallet emellanåt :)!!
Trodde ni visste om saken,då ni har så mycket bättre kännedom om allting i hästväg i Sverige :)!!
Men tacksam om någon vet något och tack för att ni orkar läsa!!
 
Luftsnappare menar du säkert. Det låter ungefär som när en krubbitare står och sväljer luft.

/My
 
Whistling disease = struppipare. Finns i engelskan två varianter whistler & roarer beroende på hur det låter givetvis. En struppipare har förlamning på stämbanden som gör att den inte kan ta in luft. Hade en valack som led av detta på 80-talet. Då fick jag leta i engelska facktidningar o böcker för att få reda på så mycket som möjligt. Missljudet hördes tydligast i galopp, antagligen tar hästen djupare andetag då. Min häst opererades två gånger med inte helt bra resultat. Som tur är använder hästar inte hela sina kapacitet så han lyckades bli 20 år gammal efter en hyfsad tävlingskarriär. Hoppas detta ger lite svar på din fråga.
 
Flinga - nu börjar det låta bekant.Min häst mera visslar skulle jag säga.Men han gör det bara i stallet,eller efter det att han kommit in i boxen.Han har inget ljud då man rider.Kan du berätta mera???Vad opererde de och blev han bättre av det eller ej.Min häst är nu 16 och han tävlar med en junior fälttävlan(lätt klass),inga problem som helst med andningen eller med återhämtningen.
Har du någon länk var man kan hitta om denna sak???
Tacksam för alla svar!! :bump:
 
Hmmmmm, av det du berättar låter det inte som struppipning. Inte av min ringa erfarenhet i alla fall. Det kanske finns olika "sorter"? Min häst blev opererad i Skara. Enkelt förklarat var hans ena stämband helt förlamat och flyttade sej inte när han andades. Detta "nästes" upp med några stygn så att det alltid var öppet. Så förklarade vet för mej så att jag skulle förstå. Nu lyckades inte op helt eftersom stämbandet slappade och täppte för lite mer än vad som var önskvärt. Kolla med någon ATG-klinik så kan dom säkert hjälpa dej. Det var tack vare dom jag fick reda på vad som var fel. Min tränare tipsade mej, hon hade haft en häst med samma symptom. Min häst stönade liksom i varje galopp-språng precis som att det var jättetungt. Lät inte mer eller mindre vid hårdare ansträngning eller hoppning. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Melanom? Har ju hört talas om det här med skimmel sjukan, men jag har en brun häst? 23 år, så ja, äldre och kanske inte så konstigt i...
Svar
3
· Visningar
658
Senast: caballus
·
Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 195
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
814
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag söker information om fallet (målnummer eller någon som vet något om detta) på en kvinna i Essunga kommun, skaraborgs län. Hon...
Svar
13
· Visningar
1 938
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp