Bukefalos 28 år!

White line desiase

Pia

Trådstartare
Är det samma sak som bärrandsröta? Om det inte är det, vad är i så fall skillnaden?
Hade hovis här idag och nordisen hade WLD på en framhov. Jag har fått tydliga instruktioner och så, och jag litar på hovis till 100%, men nu funderar jag på om det är samma sak som bärrandsröta.
Listan på vad denna häst lyckats få i sina hovar blir längre och längre, SUCK!
 
Senast ändrad:
Sv: White line desiase

Japp det är bärrandsröta.

(Behandlas med Trush Buster eller Vircon S en gång per vecka efter att det verkats upp. Skrubba gärna rent med såpa emellan gångerna.)
 
Sv: White line desiase

Ja WLD kan benämnas som bärrandsröta ibland så det är samma sak. Hovslagarna brukar veta vad de gör så lita du på denne. Jag har haft WLD på två tidigare hästar och med hovslagarens råd om jodsprit och klorin (varannan dag) så försvann det. Var ihärdig med din behandling bara.
 
Sv: White line desiase

Ok. Då vet jag att det är samma sak. Tack för svaren båda två.
Hästen har haft detta ett par ggr tidigare, men då har hovis kallat det bärrandsröta och nu sa han WLD (samma hovis), det var därför jag var lite förvirrad.
 
Sv: White line desiase

Japp det är bärrandsröta.

(Behandlas med Trush Buster eller Vircon S en gång per vecka efter att det verkats upp. Skrubba gärna rent med såpa emellan gångerna.)
man ska rengöra minst varannan dag enligt min hovis för bästa resultat.....
Jag tvättar rent med väteperoxid eller jodopax. In med joddränkt bommul i de uppverkta och byter o tvättar var dag.
 
Sv: White line desiase

Kan tillägga att det är viktigt att behandla med något som kan både bakterier och svamp. (i mitt fall Jodsprit mot bakterierna och klorin mot svamp) Många behandar bara mot bakterier och tester/odlingsprover har visat att de flesta sorter av WLD innerhåller mer eller mindre med svamp. Behandlar man bara mot bakterier så försvinner det inte helt. Svampsporer har den nackdelen också att de kan ligga vilande och vaknar till liv när rätt förutsättningar finns. Tar man bort dem också är risken för återfall betydligt mindre.
(min information har jag fått från min hovslagare som varit intresserad av just WLD eftersom det har blivit allt vanligare. Enligt honom fanns det nästan inte i Sverige för 15 år sen)
 
Sv: White line desiase

Jag har hört allt från att klimatet har blitivitt fuktigare till att det kom till sverige med importerade hästar och då smittat marken här.
 
Sv: White line desiase

Jag har hört allt från att klimatet har blitivitt fuktigare till att det kom till sverige med importerade hästar och då smittat marken här.

*lånar*

Min hovis har berättat samma sak... Men underströk att det var en av teorierna man har till att det ökat de senaste åren.

Vidare finns det teorier kring att vi utfodrar annorlunda idag.. och det gör hästarna mer benägna att angripas.

En annan teori är att det idag går störra antal hästar på mindre ytor jämfört med för 15-20 år sedan. Smittan finns i större utsträckning. Och söndertrampade leriga hagar är betydligt vanligare idag än tidigare.

En annan hovslagare jag känner (har haft tidigare) hade iaktagit att hästar som stod uppstallade i stall belägna nära eller relativt nära en flygplats drabbades oftare än de som var uppstallade längre bort.
Flygbränslet??? Tappas ofta på hög höjd inför landning om jag förstod honom rätt.... Det var hans högst privata teori....

MIN privata teori är att det är flera faktorer som samverkar.. Har man fått in smittan så är det bara god hovvård och god stall och beteshygien med välskötta hagar som får bort problemen igen...
 
Sv: White line desiase

Hålvägg, är det samma sak?:confused:
Min pålle hade början till hålvägg båda fram i tis när han skoddes av nya hovisen. Även trippel dubbel-sula fram... Pga klanthovisen innan.:(
Så hon fick verka och rensa ur ordentligt, var nära att vi hamnade på Ultuna...:(
Behandlades med Trush Buster, skodd sedan.
 
Sv: White line desiase

Det kan väl bli hålväggar om hästen får röta i lamellranden?

Lamellranden luckras ju upp och "ruttnar" bort och då blir det ju bara ett hålrum kvar. Eller? :confused:
 
Sv: White line desiase

Ja du har ju redan fått svar på att det är samma sak.

Är lite nyfiken på vad din hovis rekommenderar?

Jag har WLD på min nordis på alla fyra hovarna (troligen har han haft det i flera år, men förra hovslagaren har inte uppmärksammat det utan endast varit angelägen om att få på skor och tjäna pengar).

Jag karvar ut hovarna med hovkniv några gånger i veckan och ca 2-3 gånger i veckan lägger jag bomullstussar indränkta i virkon i hålrummen som blir, lindar om med självhäftande linda och sen på med barfotabootsen som han knappt klarar sig utan alls.

Hovslagaren trodde när han började verka upp honom för 2 månader sen att det skulle dröja 6 månader innan han kunde gå med skor igen, men det verkar som det kommer gå fortare än så. Riktigt längtar tills han blir bra.

Hovis todde rötan kommer från att de går i mycket lera och där frodas bakterierna. Så troligen har han haft rötan sen han flyttade till mig för ca 4,5 år sen :eek:

/M
 
Sv: White line desiase

Min hovis tyckte att jag skulle tvätta varannan dag med jodopax och lägga på Trush Buster en gång i veckan. Så har jag gjort tidigare och det har fungerat bra.
Så länge det är torrt i hagen får han gå där(han är barfota), men börjar det gegga till sig i höst får han vara i en sjukhage som är torr. Det innebär att vi troligen får hägna in bilparkeringen i år igen:crazy:
 
Sv: White line desiase

Min hovis tyckte att jag skulle tvätta varannan dag med jodopax och lägga på Trush Buster en gång i veckan. Så har jag gjort tidigare och det har fungerat bra.
Så länge det är torrt i hagen får han gå där(han är barfota), men börjar det gegga till sig i höst får han vara i en sjukhage som är torr. Det innebär att vi troligen får hägna in bilparkeringen i år igen:crazy:

Mmmmm, Trush Buster är bra! (men giftigt :crazy:)

Jag blev av med rötan på ganska kort kort tid med hjälp av hovis och Trush Buster. :bump:

Nu är jag mer uppmärksam - minsta lilla att det tycks vara på gång igen rensar jag upp med en hovkniv jag fick av hovis och behandlar innan det går för långt. Här ska banne mig inte bli några hålväggar!! :devil:
 
Sv: White line desiase

Vor sto fick WLD för ca 4 år tillbaks, det var vor vet. som behandlade det, för han mente att allt som var dåligt måsta tas bort.
Han mente också att det kan komma av at "vi" verkar hästarne för plat, så att white line får et större tryck och blir mer mottaglig för batterien/svampen.. Hoppas ni förstår mit dansk svenske :crazy:

Behandla som redan skrivet av dom andra och ta med vet. på råd.

Det sprids som blixten :( så ta det på alvar

Här min sto's fremhov
hov1.jpg

hov4.jpg

hov.jpg

hov2.jpg


o här bakhoven
baghov.jpg

baghov4.jpg



Här är länker till att par sidor om WLD

http://www.cowdoc.net/pages/foot_lameness/w_l_disease.html#Detail2

http://www.horseshoes.com/advice/whitelinedisease/freeman3/whiteline.htm

http://www.hoofrehab.com/end_of_white_line_disease.htm#Whiteline
 
Sv: White line desiase

Vi har tidigare haft en del lamellrandsröta/bärrandsröta/WLD på våra hästar. Absolut bäst att behandla med har varit en 50/50-blandning av äppelcidervinäger och vatten. Vi provade med allt möjligt innan, Thush Buster, Jodopaxblandning, tjära, Virkon, Klorinlösning, Dry Feet osv. Jag trodde verkligen inte att äcv skulle funka, men underligt nog var det den absolut bästa kuren och problemen försvann! :)

En bekants häst hade gått med hålvägg i hoven ganska lång tid, veckor, om inte månader. När bekanten började behandla med ÄCV avstannade rötangreppet och vartefter hoven växte ner var den frisk. :)
 
Sv: White line desiase

Hur ofta behandlar du med detta ?

/Malin
 
Sv: White line desiase

Kan tillägga att det är viktigt att behandla med något som kan både bakterier och svamp. (i mitt fall Jodsprit mot bakterierna och klorin mot svamp) Många behandar bara mot bakterier och tester/odlingsprover har visat att de flesta sorter av WLD innerhåller mer eller mindre med svamp. Behandlar man bara mot bakterier så försvinner det inte helt. Svampsporer har den nackdelen också att de kan ligga vilande och vaknar till liv när rätt förutsättningar finns. Tar man bort dem också är risken för återfall betydligt mindre.
(min information har jag fått från min hovslagare som varit intresserad av just WLD eftersom det har blivit allt vanligare. Enligt honom fanns det nästan inte i Sverige för 15 år sen)

Är jodsprit 15% jodopax lösning? Klorinet är det den vanliga flaskan man köper i affären? Antar att man måste späda den eller finns det redan spädd klorin att köpa?

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 825
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 987
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 154
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp