Bukefalos 28 år!

White line desiase

Sv: White line desiase

Det fanns enligt honom inte mycket forskning på det här området och inga belägg för hur det gått till. Mest gissningar. Eftersom det varit vanligt i andra länder tidigare trodde han det berodde på ökad import i första hand.
Sen verkar det ju finnas olika typer av sjukdomen. en variant verkar smitta. Han berättade om flera stall där en ny häst kommit som haft WLD och inom kort hade hela stallet fått det. Sen finns det helt klart en annan variant som inte smittar. Då kan en häst i hela stallet få det och kanske bara på ett ben.
Hoppas det kommer mera forskning. Nu har jag inte haft problem med detta på några år, men vem vet? Det kan ju dyka upp igen.
Lera verkar inte ha med saken att göra här i stallet. Vår hage är alltid väldigt lerig under hösten men dessa problem fanns här på 4-5 år sen. Sedan dess har ingen häst blivit drabbad. (trots lera och samma hagar)
 
Senast ändrad:
Sv: White line desiase

Är jodsprit 15% jodopax lösning? Klorinet är det den vanliga flaskan man köper i affären? Antar att man måste späda den eller finns det redan spädd klorin att köpa?

Mvh

Tora

Nej Klorinet ska inte spädas. Koncentrerat ska det vara. Riktig Jodsprit är dyrt som attan så en ekonomiskare variant (och lika effektiv) är att blanda jodopax med K-sprit. (sån man kan ha till i bensinen om vintern) Tror jag hade i ca 20% jod i K-spriten.
Jag hade i sprayflaskor och hade skarp stråle och sprutade. Till hästen som inte tålde sprayflaskor sög jag upp lösningen i sprutor (som varit till penicillin) och sprutade på.
Men den behandlingen blir hornet ganska fort hårt igen men man går fortsätta behandla ett tag till för att angreppet ska ge med sig.
 
Sv: White line desiase

Det fanns enligt honom inte mycket forskning på det här området och inga belägg för hur det gått till. Mest gissningar. Eftersom det varit vanligt i andra länder tidigare trodde han det berodde på ökad import i första hand.
Sen verkar det ju finnas olika typer av sjukdomen. en variant verkar smitta. Han berättade om flera stall där en ny häst kommit som haft WLD och inom kort hade hela stallet fått det. Sen finns det helt klart en annan variant som inte smittar. Då kan en häst i hela stallet få det och kanske bara på ett ben.
Hoppas det kommer mera forskning. Nu har jag inte haft problem med detta på några år, men vem vet? Det kan ju dyka upp igen.
Lera verkar inte ha med saken att göra här i stallet. Vår hage är alltid väldigt lerig under hösten men dessa problem fanns här på 4-5 år sen. Sedan dess har ingen häst blivit drabbad. (trots lera och samma hagar)

Aha, ja det kanske är så att det finns olika typer :confused:
Vår häst hade det i vintras men ingen av de andra hästarna.

Jag var lite rädd för att vår pålle skulle smitta hagkompisen men han fick absolut ingenting och inte den andra hästen heller som går i hagar sidan om.

Intressant är det i alla fall och jag hoppas också det kommer mer forskning.
 
Sv: White line desiase

Nej Klorinet ska inte spädas. Koncentrerat ska det vara. Riktig Jodsprit är dyrt som attan så en ekonomiskare variant (och lika effektiv) är att blanda jodopax med K-sprit. (sån man kan ha till i bensinen om vintern) Tror jag hade i ca 20% jod i K-spriten.
Jag hade i sprayflaskor och hade skarp stråle och sprutade. Till hästen som inte tålde sprayflaskor sög jag upp lösningen i sprutor (som varit till penicillin) och sprutade på.
Men den behandlingen blir hornet ganska fort hårt igen men man går fortsätta behandla ett tag till för att angreppet ska ge med sig.

Hur ofta tog du på lösningarna? Jodspriten varannan dag och klorinet varannan dag? Eller båda varje dag?

Mvh

Tora
 
Sv: White line desiase

Det är ingen risk att klorinet fräter sönder hoven?

Tack för hjälpen annars :bow:

Mvh

Tora
 
Sv: White line desiase

Kan tillägga att det är viktigt att behandla med något som kan både bakterier och svamp. (i mitt fall Jodsprit mot bakterierna och klorin mot svamp) Många behandar bara mot bakterier och tester/odlingsprover har visat att de flesta sorter av WLD innerhåller mer eller mindre med svamp. Behandlar man bara mot bakterier så försvinner det inte helt. Svampsporer har den nackdelen också att de kan ligga vilande och vaknar till liv när rätt förutsättningar finns. Tar man bort dem också är risken för återfall betydligt mindre.
(min information har jag fått från min hovslagare som varit intresserad av just WLD eftersom det har blivit allt vanligare. Enligt honom fanns det nästan inte i Sverige för 15 år sen)

När jag läste på klorinflaskan så stod det att den är mycket bra mot bakterier och virus det stod dock inget om att den skulle vara bra mot svamp. Men den kanske tar "allt"?

Mvh

Tora
 
Sv: White line desiase

Sen var köper man K-sprit någonstans? Heter det något annat än K-sprit?

Mvh

Tora
 
Sv: White line desiase

Jag behandlade en gång om dagen - det räckte. Skurade ur noga med tandborste i alla skrymslen och vrår och tryckte upp en bomullstuss indränkt i lösningen om jag kunde få den att sitta kvar.
 
Sv: White line desiase

K-sprit köper du på närmaste bensinmack. Det står K-sprit på flaskan.
Hoven fräts INTE sönder, jag lovar. Jag har använt behandlingen på två olika hästar jag haft som fått WLD, med lyckat resultat. Inte kom det tillbaka heller. Efter ca en veckas behandling märker man att hornet blivit hårt igen istället för mjukt och smuligt. Sen fortsätter man behandla tills allt horn är nedväxt igen. (och givetvis i samråd med hovslagare)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 824
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 986
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 154
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp