Bukefalos 28 år!

Sv: Who/whom

Sedan när uttalas de - dem likadant? Om man inte kan skilja på när man använder respektive i skriftspråk är det sedan länge godkänt att skriva dom, men på ren svenska så uttalas de, dem och dom olika.

Bara som en parentes. ;)

Jag förstår inte riktigt vad du pratar om, faktiskt. Jag känner ingen som säger något annat än "dom" i samtliga fall. Kanske på vissa dialekter (gotländska tror jag på rak arm och även finlandsvenska), men det är absolut inte normen i modern svenska. Och just det är ju själva anledningen till att man numera får skriva "dom", dvs. att båda orden uttalas just så.
 
Senast ändrad:
Sv: Who/whom

Nej, det är tre olika ord och de uttalas på tre olika sätt, att det sedan i skriftspråk är ok att skriva dom istället för dem när man inte kan skilja på när de eller dem ska användas betyder inte att de uttalas likadant. Det är inte norm i modern svenska att de och dom uttalas likadant, det hör du ju om du säger orden högt. Att många använder dom istället för de eller dem ändrar ju inte på uttalsreglerna.

Dom är talspråk och om du tittar mer på hur många här på buke skriver så ser du att flera använder sig av de och dem och brukar tipsa de som inte kan skilja på det att de ska använda sig av dom när de skriver.

Dialektalt är det många som använder sig av han eller hon genomgående, det betyder ju inte att han uttalas likadant som honom. ;)
 
Sv: Who/whom

Dialektalt är det många som använder sig av han eller hon genomgående, det betyder ju inte att han uttalas likadant som honom. ;)

Jo men nu pratade vi om just uttal, inte dialektalt byte av ett ord mot ett annat.

Jag har aldrig, vad jag kan erinra mig, hört "de" och "dem" uttalas på något annat sätt än "dom". Det är ju därför "dom" har smugit sig in i skriftspråket.

Var bor du någonstans? Det kanske finns delar av Sverige där man gör skillnad mellan "de" och "dem" i uttalet?
 
Sv: Who/whom

Jag bor i Sthlm sedan -89 och de jag känner har lärt sig skillnaden på de, dem och dom och kan även uttala alla tre utan att säga dom, dom, dom. Jag tror det handlar om ålder, inte var man bor, dvs vad man fick lära sig i grundskolan. :D
 
Sv: Who/whom

Jag tycker det låter mycket märkligt att dina vänner skulle säga "de" och "dem". Var kommer de i från i så fall? Jag är högutbildad och detsamma gäller mina syskon, föräldrar och morföräldrar. Ingen av dem, inte ens min 99-åriga morfar med magister från Uppsala och förflutet som högre statstjänsteman, säger något annat än "dom". Ingen av mina kollegor - samtliga mycket högutbildade och i varierande åldrar från 30 och uppåt - säger något annat än "dom". Jag är uppvuxen i Stockholm och i stockholmskan är det solklart så att "dom" är normen i talspråk. Som sagt, själva anledningen till att man numera godtar "dom" i skriftspråk är att det är så majoriteten av svenskarna uttalar både "de" och "dem". Det är bara att googla på "dom-debatten" så får du upp träffar om detta.

Det finns dialektala avvikelser, men återigen, de hör till undantagen. Att det skulle ha med bildning eller ålder att göra är helt enkelt inte sant.
 
Senast ändrad:
Sv: Who/whom

Jag håller faktiskt med Hellas och känner nog inte en enda person som uttalar de, dem och dom som tre olika ord tror jag. Det blir liksom dom, dom och dom utav bara farten, utom möjligtvis i väldigt speciella fall. Men det är ju bara min personliga erfarenhet!
 
Sv: Who/whom

Jag haller med. Jag har aldrig hort eller sagt annat an "dom" i talsprak ... men alltid sjalv skrivit de och dem.
 
Sv: Who/whom

Att du väljer att säga dom betyder inte att de och dem uttalas som dom vilket du påstår. Det är ju samma sak som att påstå att apelsin och banan uttalas som frukt bara för att många väljer att säga frukt.

Visst är det sanning att många inte kan skilja på de eller dem, det märks allt för tydligt när man ser en del skriva här på Buke. Jag valde att googla som du föreslog och du kan ju läsa själv vad jag fick för första träff på wiki.
 
Senast ändrad:
Sv: Who/whom

Att du väljer att säga dom betyder inte att de och dem uttalas som dom vilket du påstår. Det är ju samma sak som att påstå att apelsin och banan uttalas som frukt bara för att många väljer att säga frukt.

Visst är det sanning att många inte kan skilja på de eller dem, det märks allt för tydligt när man ser en del skriva här på Buke. Jag valde att googla som du föreslog och du kan ju läsa själv vad jag fick för första träff på wiki.

Här får du från det finska Institutet för de inhemska språken, som kanske är en mer tillförlitlig källa än Wikipedia:

"Uttalsformen dom för skriftens de och dem har under de senaste hundra åren spritt sig över större delen av det svenska språkområdet och blivit praktiskt taget allenarådande i talspråket i mellersta och norra Sverige. Det är bara i södra Sverige och i Finland som formen di fortfarande har en relativt stark ställning i tal, men också här förefaller dom att vinna terräng."

(Det var pga detta som jag frågade var du bodde, eftersom jag hade för mig att det var vanligare i södra Sverige att man gjorde skillnad i uttal).
 
Sv: Who/whom

Att du väljer att säga dom betyder inte att de och dem uttalas som dom vilket du påstår. Det är ju samma sak som att påstå att apelsin och banan uttalas som frukt bara för att många väljer att säga frukt.

Visst är det sanning att många inte kan skilja på de eller dem, det märks allt för tydligt när man ser en del skriva här på Buke. Jag valde att googla som du föreslog och du kan ju läsa själv vad jag fick för första träff på wiki.

Jag kan mycket väl skilja på de och dem, och förstår den grammatiska skillnaden. Men det förändrar inte det faktum att de flesta människor i Sverige uttalar båda orden som "dom". Det är också vad som står i artikeln som du länkade till.

Men kan naturligtvis välja att uttala orden "de" och "dem" som de skrivs, men på de flesta dialekter låter det konstigt att göra det, eftersom folk inte pratar så. Jag kan faktiskt inte erinra mig senast jag hörde någon säga något annat än "dom". Även i ordböcker anges att både de och dem i vardagligt tal uttalas som [dåmm].

Jag vet inte om vi pratar förbi varandra. Naturligtvis uttalas orden olika om man väljer att uttala dem som de skrivs. Det jag säger att mycket få människor gör det och att det är orsaken till att många har svårt att förstå skillnaden i skrift. Jag säger även att det inte är fel att säga "dom". Det är ett vedertaget uttal numera, och används även ofta i formella sammanhang.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 370
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 852
Senast: fejko
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 091
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 767
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp