Bukefalos 28 år!

Willes bilköpstråd

Om det är en okej bil i övrigt kanske det helt enkelt är värt den extra kostnaden, det blir ändå en billig bil. Har du tur finns den kvar nästa gång du åker till stan så att du kan titta på den igen, annars kan det vara värt att tänka på till nästa gång.
Jag ska inte in till stan mer. Kanske inte blir förrän nästa år. Jag måste ha en bil mycket snabbare än så.
 
Ibland händer saker som gör att planerna ändras 🙂
Sannolikheten är så gott som obefintlig. Jag är normalt sett aldrig i stan. Nu har jag fått åka rätt många gånger under en period p.g.a. arbetsförmågeutredning och för att jag var tvungen att skaffa ett nationellt id. Jag har också varit till stan för att titta på en bil, men det blev inget för säljaren fick dra till akuten med dottern.

Normalt sett går det år mellan mina besök i stan.
 
Jag kan inget om bilar men det jag tittar på inför nästa gång det är dags är Skoda. De har bra rykte. Har du sett den här t ex? Låga mil för prisklassen, tror jag.

https://www.blocket.se/annons/orebr...mbi_1_4_nyservad_drag_lagamil_75hk/1001343631
Den hade jag inte sett. Men den finns i Hallsberg. Jag vet inte ens hur jag ska kunna åka och titta på den. Och så är jag misstänksam för bilar i den prisklassen hos bilhandlare.

Men tror jag får bita ihop (igen. Är väl det enda jag gör i livet) och åka och titta på den.
 
Den hade jag inte sett. Men den finns i Hallsberg. Jag vet inte ens hur jag ska kunna åka och titta på den. Och så är jag misstänksam för bilar i den prisklassen hos bilhandlare.

Men tror jag får bita ihop (igen. Är väl det enda jag gör i livet) och åka och titta på den.
Jag är misstänksam mot ALLA som säljer bil men skulle nog aldrig våga köpa privat … du får fundera på det. Jag tyckte det lät som ovanligt låga mil i den prisklassen, det mesta annat låg på minst 25000 mil
 
Jag är misstänksam mot ALLA som säljer bil men skulle nog aldrig våga köpa privat … du får fundera på det. Jag tyckte det lät som ovanligt låga mil i den prisklassen, det mesta annat låg på minst 25000 mil
Företag tar ofta mer betalt än privatpersoner. Och alla bilar under 30000 är att betrakta som renoveringsobjekt så garantier är värdelösa.

Men ja, bilen ser ut att ha vad jag letar efter.
 
Ja, såklart de tar mer betalt. Men man kan ju ofta byta in sin gamla också så är man av med ett proproblem
Det är nog få som vill ha min gamla i inbyte.

Men nu står ju peugeoten på verkstad fortfarande och vem vet när jag får den därifrån.

Jag är också ovillig att lämna den gamla bilen hos en firma för man får så skamligt lågt betalt.
Förvisso inte i nutid, men jag köpte min bil för under 30' och den var långt från att vara ett renoveringsobjekt.

Största problemet för dig är att du inte kan åka dit bra bilar i din prisklass finns, utan måste välja bil enkomt i närområdet.
Jo, jag vet att det finns bilar under 30000 som inte är renoveringsobjekt. Men de ANSES vara det av lagen. Garantier gäller inte för så billiga bilar.
 
Det är nog få som vill ha min gamla i inbyte.

Men nu står ju peugeoten på verkstad fortfarande och vem vet när jag får den därifrån.

Jag är också ovillig att lämna den gamla bilen hos en firma för man får så skamligt lågt betalt.

Jo, jag vet att det finns bilar under 30000 som inte är renoveringsobjekt. Men de ANSES vara det av lagen. Garantier gäller inte för så billiga bilar.
Ja, att byta in en bil och köpa begagnat är ju klart chansartat, med inbyte vet man aldrig riktigt vad man betalade för den nya, det enda man kan vara säker på att är att bilhandlaren gjorde en bättre affär än man själv.

Men för mig spelar det också in hur mycket bekymmer jag vill ha i mitt liv och då går sälja bil bort, köpa bil är jobbigt nog.

Den där Skodan jag länkade till har legat ute sen 2 maj, såg jag. Begagnatmarknaden går ju som tåget nu så då kan det finnas prutmån på den. Eller så har andra hittat nåt fel på den.
 
Det är nog få som vill ha min gamla i inbyte.

Men nu står ju peugeoten på verkstad fortfarande och vem vet när jag får den därifrån.

Jag är också ovillig att lämna den gamla bilen hos en firma för man får så skamligt lågt betalt.

Jo, jag vet att det finns bilar under 30000 som inte är renoveringsobjekt. Men de ANSES vara det av lagen. Garantier gäller inte för så billiga bilar.

Lag och garanti har inget med varandra att göra. Garanti är ett helt frivilligt åtagande som inte alls regleras i lag

Dock brukar frivilliga garantier vara högst begränsade på äldre bilar. Och i konsumentköplagen (som gäller vid köp från firma oavsett pris) så utgår man från skick som kan förväntas utifrån ålder, mil, pris mm. Dvs man kan som köpare inte ha lika höga krav på en äldre bil som en nyare osv.

Men hur du än vänder det har du ett betydligt bättre läge om något rasar två veckor efter köp om du köpt från firma än privat.
 
Vilken lag och paragraf fastställer det?
Alltså jag vet inte.

Garantin på peugeoten jag köpte betydde exakt ingenting. Och då var det någon som berättade om fall där bilen kostat under 30000 och då inte kunnat få igenom sin klagan.
 
Lag och garanti har inget med varandra att göra. Garanti är ett helt frivilligt åtagande som inte alls regleras i lag

Dock brukar frivilliga garantier vara högst begränsade på äldre bilar. Och i konsumentköplagen (som gäller vid köp från firma oavsett pris) så utgår man från skick som kan förväntas utifrån ålder, mil, pris mm. Dvs man kan som köpare inte ha lika höga krav på en äldre bil som en nyare osv.

Men hur du än vänder det har du ett betydligt bättre läge om något rasar två veckor efter köp om du köpt från firma än privat.
Har ju redan provat att köpa från firma. Med trygghetsgaranti. Det var värt absolut ingenting.
 
Fast jag säger ju att garantin kan du glömma. Men konsumentköplagen ger dig hur du än vrider på det ett bättre skydd än om du köper privat
Fick ju inget skydd av den vid förra bilköpet. Hade varit tvungen att låta bilen stå om jag skulle processat. Och jag var tvungen att laga för att kunna köra den.
 
Fick ju inget skydd av den vid förra bilköpet. Hade varit tvungen att låta bilen stå om jag skulle processat. Och jag var tvungen att laga för att kunna köra den.
Fast med en vettig säljare behöver du inte processa. Men du gör som du vill. Jag skulle aldrig köpa privat
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp