Bukefalos 28 år!

Windswept framtill

cutty

Trådstartare
En vän till mig har fått ett föl, nu 4 veckor som är rejält hjulbent på ena fram och x-bent på det andra.

Någon med erfarenhet? Ägaren tror på att det räcker med duktig hovslagare, jag tror det behövs operation...
 
Senast ändrad:
Sv: Windswept framtill

Jag fick ett föl i lördags kväll (6/6), som står på hovspetsarna och det var ordentligt.
Och jag bad om råd utav de kunniga vid min sida........och enligt dom så skulle mitt föl behöva opereras.
MEN när jag bad om råd utav en "gammal" uppfödare med många års erfarenhet......så var rådet låt fölet vara ute och titta inte på honom.

Idag onsdag, så har han kommit ner en bra bit och det rör sig endast om en halv centimeter till att han står på bägge hovarna fram.

MEN jag har lärt mig mycket utav detta, lita på uppfödare med erfarenhet, naturen kommer att ordna till fölet, det behövs tid och tålamod.
 
Sv: Windswept framtill

Glad för din skull att det verkar gå vägen.

Fått ett föl i år som stod illa på bak. Kotorna räckte framför hoven bak. Stod på tå. En månad senare är fölet ok! Men den jag nu skriver om är flera gånger om värre... Den är verkligen skev.


Några tips om vad att göra med windswept framtill?
 
Sv: Windswept framtill

Mitt föl förra året var windswept framtill. För henne räckte det med ihärdig verkning och underhåll. Hon rätade upp sig helt på 2 månader. Nu var inte min jätteextrem men ändå ganska rejält. Det var det X benet som var värst.
Hoppas det reder upp sig utan operation för erat föl.
 
Sv: Windswept framtill

Glöm inte bort att det finns skenor, som faktiskt klan räta upp benen ganska bra.
 
Sv: Windswept framtill

Hur mycket har det ändrat sig på dessa 4 veckor?
Min fölunge var rejält vek bak och även något windswept vilket nu, lite mer än en månad senare, knappt märks.
 
Sv: Windswept framtill

Bak har rätat upp sig. Windswept även där.
Fram inte. Bättre än vid nyfödd, men gissning är knät 5 cm ut från vinkeln på den hjulbenta. DVS knät sitter 5 cm till höger om linjen kota armbåge.


X-bentheten kanske rättar till sig.
 
Sv: Windswept framtill

Jag har ju ingen egentlig erfarenhet om detta så jag ska inte väl uttala mig men om det ska räta upp sig själv så borde det väl synas tecken på det efter en månad? Det var därför jag frågade.
 
Sv: Windswept framtill

På fyra veckor hade fölet varit bra mycket bättre än när den föds. Den måste få hjälp.
 
Sv: Windswept framtill

Håller med, på en månad borde det ha hänt en hel del om den skulle rätta till sig själv. En bra hovis är ju en början, men jag antar och hoppas att en duktig hovis redan har kontakats o har koll på fölisen? om inte är det hög tid tycker jag! Hoppas det rättar sig utan alltför mkt jobb!
 
Sv: Windswept framtill

Mitt föl förra året var windswept framtill. För henne räckte det med ihärdig verkning och underhåll. Hon rätade upp sig helt på 2 månader. Nu var inte min jätteextrem men ändå ganska rejält. Det var det X benet som var värst.
Hoppas det reder upp sig utan operation för erat föl.

Har du bild på detta föl hur hon såg ut när det var som värst? Har ett föl som de misstänker har detta...har du information om windswept?
 
Sv: Windswept framtill

Jag fick ett föl i lördags kväll (6/6), som står på hovspetsarna och det var ordentligt.
Och jag bad om råd utav de kunniga vid min sida........och enligt dom så skulle mitt föl behöva opereras.
MEN när jag bad om råd utav en "gammal" uppfödare med många års erfarenhet......så var rådet låt fölet vara ute och titta inte på honom.

Idag onsdag, så har han kommit ner en bra bit och det rör sig endast om en halv centimeter till att han står på bägge hovarna fram.

MEN jag har lärt mig mycket utav detta, lita på uppfödare med erfarenhet, naturen kommer att ordna till fölet, det behövs tid och tålamod.


Låter det inte som att ditt föl snarare har senkontrakturer? Med tanke på att det går på tå. Det brukar man i första hand korrigera med Tetracyklin innan man funderar på operation, om fölet inte blir bra på "naturlig" väg. Har själv en tvååring som föddes med senkontrakturer och även fick det igen vid 5 månaders ålder. Så ragerade bara på när du skrev att din gick på hovspetsarna. :)
 
Sv: Windswept framtill

Jag fick ett föl i lördags kväll (6/6), som står på hovspetsarna och det var ordentligt.
Och jag bad om råd utav de kunniga vid min sida........och enligt dom så skulle mitt föl behöva opereras.
MEN när jag bad om råd utav en "gammal" uppfödare med många års erfarenhet......så var rådet låt fölet vara ute och titta inte på honom.

Idag onsdag, så har han kommit ner en bra bit och det rör sig endast om en halv centimeter till att han står på bägge hovarna fram.

MEN jag har lärt mig mycket utav detta, lita på uppfödare med erfarenhet, naturen kommer att ordna till fölet, det behövs tid och tålamod.

Jag fick ett föl 14/6 som var ballerina fram dvs gick på tå, samt windswept bak, förlossningen var jobbig med felläge, fölet var jätte stort med långa, långa ben.

Jag kontaktade vet redan 12 tim e fölning som tittade på fölet och ordinerade stretchning flera ggr/dygn samt ev beh med tetracyklin.

Tetracyklinet sattes in när fölet var 3 dygn som en engångsbehandling för senkontraktur. Dagen efter hade fölet kontakt med hela hoven i marken och inte bara med tån. Efter 1 v raspade hovslagaren lite i trakterna. Nu har det gått 14 dagar och den blir bättre och bättre för varje dag.

Jag är mer orolig när dom står på tå än när dom är windswepta, det kan ge problem i framtiden med ex bockhovar. Bak brukar dom alltid räta upp sig med tiden. fram kan man behöva hjälpa dom, och man bör göra det snabbt, innan 3 mån ålder.
 
Sv: Windswept framtill

Jag fick ett föl i lördags kväll (6/6), som står på hovspetsarna och det var ordentligt.
Och jag bad om råd utav de kunniga vid min sida........och enligt dom så skulle mitt föl behöva opereras.
MEN när jag bad om råd utav en "gammal" uppfödare med många års erfarenhet......så var rådet låt fölet vara ute och titta inte på honom.

Idag onsdag, så har han kommit ner en bra bit och det rör sig endast om en halv centimeter till att han står på bägge hovarna fram.

MEN jag har lärt mig mycket utav detta, lita på uppfödare med erfarenhet, naturen kommer att ordna till fölet, det behövs tid och tålamod.

Efter en vecka, kunde man inte se att han hade stått på tårna. Men tetracyklin har hjälpt många föl, och det hade vi satt in om vi inte hade sett en skillnad efter 2 dagar.
 
Sv: Windswept framtill

Okej!

Då missuppfattade jag dig, trodde inte att Tetracyklin varit på tal alls, därför jag ville nämna det eftersom det är en effektiv behandling. Är hela hoven i nu? Min fölunge fick ju ner hoven med Tetracyklin första gången.När hon fick tillbaka kontrakturerna som 5 månaders, så lyckades vi med hjälp av verkning, promenader osv få ner hoven ganska bra igen, men det var fortfarande några millimeter kvar som inte ville ge med sig så vi blev tvugna at operera ändå i slutändan. Nu har hon som tur är inga men efter det!
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
833
Senast: Nikan
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 382
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 416
Senast: tuaphua
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp