Bukefalos 28 år!

WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Inte_Ung

Trådstartare
En tråd för att dela med oss av våra erfarenheter av WLD:

Jag har för många år sedan gått igenom en period av svåra angrepp av WLD på min häst-besättning.
Och så här lyckades jag bli av med det.

Allt vitt som smular på alla hästars hovar behandlades med Jodsprit.
Bäst är den jodsprit som man kan köpa på Apoteket.
Använd handskar för den färgar huden kraftigt.
Behandla 5 dagar i rad på alla hästarnas hovar.
Se till att få ner det i det vita smulet.
Jag använde en kanyl som jag fick av veterinärerna och så hackade jag med den i smulet.

Det är överraskande effektivt.

Om man inte får tag på Apotekets jodsprit så kan man blanda hälften T-röd med hälften koncentrerad Jodopax.
Det är inte lika effektivt men fungerar det också.
Det är så billigt att man kan tvätta hovarna med det vilket är bra.
Virkon-S skall också vara effektivt men det har jag aldrig provat själv så det har jag ingen erfarenhet av.

Hur har ni andra gjort?
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Jag använde klorin, väldigt effektivt! Min hovis tog bort det lösa vita och jag rensade och sprutade med klorin, allt försvann.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Tack för tips! Ska testa detta på min lille som har återkommande problem...

Lady_vip: hur ofta/hur länge behandlade du?
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Har till ovanstående olika problem uteslutande använt mig av jodopaxlösning, utspätt 50/50 ungefär. Tvättar och använder spruta för att komma in ordentligt med lösningen och det känns verkligen som ett universalmedel som hittils har hjälpt.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Jag använde Virkon,funkade mkt bra!
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Jag tar en söm och tar bort allt löst i linjen, och givetvis allt grus och annat som kommit in..
Rullar bomull till strimlor, lägger i blöt i jodsprit, och trycker sedan i detta hårt med söm in i delningarna.

Byter varannan dag, och minskar sedan byten allteftersom.

Hovslagaren kan ibland verka bort liten bit bäryta för avlastning alternativt vid långt gånget, sko.

Du vet min källa.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Har till ovanstående olika problem uteslutande använt mig av jodopaxlösning, utspätt 50/50 ungefär.

Jag fick förklarat att det är bättre med jsprit eftersom jodopaxens verkan försvinner efter ca 20-30 min och gör därefter ingen nytta.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Även om du fått så förklarat så hjälper det uppenbarligen annars hade ju inte de hästar jag använt det på blivit hjälpta med detta i kombination med sedvanlig hovvård mycket ofta.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Jajjamenssan.
Och strimlorna har även jag använt.

Samma källa men på omvägar - typ.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Jag använde klorin, väldigt effektivt! Min hovis tog bort det lösa vita och jag rensade och sprutade med klorin, allt försvann.


WC Anka funkar oxå kanonbra på bärrandsröta.

Inget av det som hitils nämts biter på WLS.

Allså kan vi utesluta att ngn användare som skrivit i denna tråd drabbats av äkta WLS i sin besättning.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Inget av det som hitils nämts biter på WLS.

Allså kan vi utesluta att ngn användare som skrivit i denna tråd drabbats av äkta WLS i sin besättning.

Yeaah! Right.
Alla veterinärer på hela SLU är bara okunniga då enligt din bedömning?
Och så även Magnusson?
Som undervisar blivande hovslagare.

Vilken flopp för utbildningen hörrudu.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Jag tänker inte gå in i "tjafs" med en så skicklig "bukefalist" men mitt sista ord blir att det absolut inte är ngn "flopp" för utbildningen utan endast en avsevärd ökad kunskap genom forskning som delges i fortbildningen.

Enda sättet att förkovra sig är dels att inte anse sig fullärd, ständigt vidareutbilda sig och ta del av nya rön.

P.S. Magnusson undervisar inte blivande hovslagare i dagsläget.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Jaha Mister Expert.
Vad kan du då förtälja oss mera än bara att "alla andra har fel".

Litet egen fakta vore trevligt för ens gångs skull och inte bara en massa förkastande av andras erfarenheter och kunskaper.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

kl
Vid djupare hål så har jag fått lära mig att man ska rensa väl och stoppa i kopparsulfat, och sedan täppa igen med bomull.. sitter bomullen bra så behöver man inte byta den mer än 2-4ggr i månaden. "Ytlig" röta har jag sprayat med kopparsulfatlösning, 10% ks- resten vatten. det torkar ut och sugs in i det angripna området, hoven blir alldeles grönblå.

Mvh
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Hade en del problem med min appaloosa ett tag, då gjorde jag såhär:
jag raspar/rundar av yttre hovväggen så att den inte blir så viktbärande, och raspar bort ev utflutningar som syns från utsidan. Sen behandlar jag med något medel (har provat lite olika; kopparsulfat, silversalva, msm, "rengör strålen")
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Om de inte är för djupt....2% virkonlösning....smal stålborste...doppa stålborsten i virkon...borsta ordentligt rent.....fukta en tex wttexduk med virkon lösning...tejpa fast med tex wet wrap...låt sitta över natten...:) upprepa tils de är borta....

Till o med en av coaris kollegor använder nu den metoden....:)
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

blev fel.....
 
Senast ändrad:
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Om man inte får tag på Apotekets jodsprit så kan man blanda hälften T-röd med hälften koncentrerad Jodopax.
Jodspriten är väldigt dyr. billigare och lika bra är att ta K-sprit, som man använder till bilar, blanda i ca 10% koncentrerad jodopax. Det funkar lika bra. (gjorde det själv)
Jag använde detta varannan dag och klorin varannan dag, på hovslagares inrådan. Fungerade lysande.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Kopparsulfat hjälpte inte när jag hade problem,
Jag gjorde av med massor helt utan någon verkan.
Det tar visst inte svamp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp