Bukefalos 28 år!

WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Tät och korrekt verkning i kombination med fast underlag och rörelse. På så vis ser man till att det är bra cirkulation och därmed horntillväxt.

WLD är ett icke-problem om cirkulationen i hoven fungerar.

/Migo
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Ja, och efter 2-3 veckor är det så lite att ta att de flesta hovisar knappast tycker det är värt mödan att åka ut så ofta.
På en normal häst ska man kunna verka själv mellan hovis besök tycker jag.
Fast din häst verkar ju inte normal?
Den verkar ju ha stora problem!

Svårt att hjälpa dig över internet då jag inte har en aning om hur varken hovar eller häst ser ut i verkligheten!
Jag har ingen aning om hur hästens allmäntillstånd är och hur hovvården skötts tidigare.
Dessutom får jag uppfattningen att du byter mellan hovslagare och hovvårdare stup i kvarten:confused: Dessemellan raspar du själv.:confused:
Verkar rörigt och hur har varje person koll på vad som görs och hur hästen svarar på varje persons ingrepp?
Nån tar lite där ,en annan gör si eller så? Verkar svårt att se hur ett problem skall lösas med så många kockar inblandade som skall analysera hästens hovar och dess problem.
Förstår du vad jag menar?


Det är inte normalt med det du beskriver med blödningar och rötproblem.

Frågan är vad som är vad och hur hovarna växer mm,är det denna häst du har som hade problem med korsryggen också mm?
Känns som jag har mer frågor än svar till dig.
Jag har inget emot att hästägare själva fixar med sina egna hästars hovar så länge inte hästens har några större problem.
Jag tycker det är jättebra att du har så stort intresse för hästens hovar i största allmänhet,men blir bekymrad över resultatet.:crazy:
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Det är ju ett bra sätt att som hovslagare skaffa sig en inkomst på.
Och jag förstår att det kan bära emot att hästägare gör själva så att dina inkomster på så vis minskar.

Men just verkningar är i inte alls lika känsligt som en skoning.

Ehh... va? Självklart är det av allra högsta vikt att en hov under rehabilitering från obalanser verkas helt korrekt!!
Väldigt få hästägare skulle göra delar av en veterinär rehabilitering själva, varför ska de göra delar av en hovrehabilitering själva om de saknar kompetensen? Det är en sak att raspa in en hovväg lite, en helt annan att faktiskt gå ni med kniv och verka!

Skuggi:
Du tror inte att perioden med förvuxna hovar ledde till sträckningar i lamellerna och sämre kvalité på hornet som producerades i våras, vilket idag visar sig som blåmärken och sträckta/trasiga lameller?
Även om hovarna verkades tätt så krävs det korrekt verkning, fel vinklar eller för mycket traktstödsmaterial kan göra stora förändringar belastningsmässigt i hoven, och på så vis påverka kvalitén på hornet som växer ner. Detta bäddar för problem med "röta" när det sämre hornet kommer ner i mer utsatt "slitnivå".

Bara en teori.

/Migo
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Det är lätt för en oerfaren hästägare att raspa för mkt eller för lite .
Tom du som anser dig vara proffs själv med tjugo års erfarenhet kan ju inte verka en hov i balans så varför skulle jag tvinga en hästägare att verka hästen själv i onödan?
Om orsaken till hästens problem är en obalans i hoven så är det bättre jag håller koll på problemet än en kanske osäker hemmablind hästägare.

För mkt raspning på fel ställe kan göra hästen öm och därmed förvärra en obalans i hoven,en halv cm felverkning på fel ställe kan ställa till det mer än du tror.
Jag har sett sk hemmafixare ställa till med mer problem för sin häst än att hjälpa den.

Verkning är grunden till allt,lika viktigt att verka hoven korrekt vare sig den skall gå barfota eller skos!

Dina låga påhopp att jag skulle boka in kunders hästar för ofta för att tjäna pengar säger mer om vem du är som person, än vem jag är.

Mina kunder litar på mig och vi har en bra kommunikation och ett samarbete.
Fölungar och unghästar tycker jag skall verkas ofta första tiden så felställningar och problem förebyggs.

Att klistra och limma och gipsa och nita behövs då inte inte som i din värld.

Snålhet bedrar ibland visheten för vissa.

Jag uppmuntrar att hästägare är intresserade men att lägga över ansvaret på en outbildad hästägare vid ett problem som tex obalanserade hovar ,rötaangrepp osv är av mig oseriöst.
Om jag snabbt kan hjälpa hästägaren med hästen varför skall jag då lära upp hästägaren att verka själv?

Fattar inte hur du är funtad riktigt?

Nu måste jag faktiskt ge dig en :bow:
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Nä, just nu är han verkligen inte normal. Jag menade att NÄR de är normala så kan de behöva träffa raspen en liten sväng var 3:e vecka (iaf mina) och då tycker jag inte att jag ska behöva ha ut hovis var 3:e vecka året om, när jag kan sköta det själv emellanåt.

Ja, det har blivit lite olika som tittat på hästen på sistone, pga flytt osv. Håller med dig om att det inte är ultimat och det kommer inte vara så fortsättningsvis, tyvärr vill jag eg ha hovvårdaren till 6-åringen och hovslagaren till 3-åringen.. :crazy: Då händer det ibland att den som är där tar båda.

Nåväl, ja, det är denna kille som också haft/har problem med korsryggen. Vilket inte är en rolig kombination när han nu fick mer problem med den är han blev öm i framtassarna...
Startade en annan tråd om honom då WLS knappast är hans problem, har pratat med två duktiga veterinärer samt hovslagaren och kommit fram till att de nuvarande problemen troligast beror på att han gått på för kraftigt bete och sedan fått för mycket havre :( (skäll inte på mig, det har jag redan gjort själv så det räcker) Vet vill inte kalla det fång, utan en "reaktion" som har lett till ökad cirkulation och tryck i hovarna.
Hästen står nu på rekommendation på magert bete och får inget annat att äta utom hö.
Återkommer problemen måste det utredas vidare, det verkar iaf vara blod i lamellerna som gett bakterier onaturligt fäste i hoven.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Jo, från början var det nog det som gav rötan fäste, nu är det något annat då han är "för öm" med tanke på att han faktiskt inte är särskilt mycket uppverkad. Han var ju mer uppkarvad i våras och inte alls lika öm...
Sedan försommaren har hans hovar pysslats om av hovvårdare med väldigt täta intervall, jag har inte behövt pilla nått alls förrän häromdagen. Så vinklar och allt har varit perfekt, ändå har rötan avancerat.. :( Han har faktiskt bara röda lameller, de är inte sträckta alls... hur man nu ska tolka det..

Nåja, jag tror och hoppas att det vänder nu, annars blir det klinik och röntgen.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Jag har inget emot att hästägare själva fixar med sina egna hästars hovar så länge inte hästens har några större problem.

Men det hade du ju alldeles nyss:

Jag har sett sk hemmafixare ställa till med mer problem för sin häst än att hjälpa den.
......................
Om jag snabbt kan hjälpa hästägaren med hästen varför skall jag då lära upp hästägaren att verka själv?

Ja varför skulle du det?
Det kan ju vara dumt att hästägare kan själva, för vad skall du göra då?
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Väldigt få hästägare skulle göra delar av en veterinär rehabilitering själva, ....

Som hästägare är man ofta tvungen att göra en stor del av den veterinära rehabiliteringen alldeles själv.
Men t.ex. en uppskuren hovböld så får man hem en hov som skall gipsas om med 3 dagars mellanrum och då ställas korrekt på foten.
Det står på ett papper från kliniken hur man gör.

Eller så får man en hög sprutor och kanyler samt några flaskor med penicillin som skall ges intramuskulärt i hästen.

Man förväntas som hästägare göra massor av saker själv.
Att verka litet hovar känns faktiskt inte som det mest komplicerade i det sammanhanget.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

WLD är ett icke-problem om cirkulationen i hoven fungerar.
Tror du det?

Så märkligt att INGEN tidigare har nämnt det för mig.
Inte ens Magnusson via mina veterinärer.

Mina och andras problem med WLS beror alltså bara på dålig cirkulation i hoven?

Jag tvivlar faktiskt stark på det.

Fråga Coari!
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Ja varför skulle du det?
Det kan ju vara dumt att hästägare kan själva, för vad skall du göra då?
Jag kan ju som du bli världsmästare i ordbajseri .;)

Allvarligt talat, i fortsättningen kan du ju bidra med något vettigt att säga istället för att fåna dig.

Jag gillar inte dig pga din hästhållning,du ogillar mig för att jag kritiserar den,samt att jag är så fräck att jag påstår att du inte kan verka din hästs hovar i balans.

Tyvärr är det ju sant,din låsta tråd visade en hov med lång tå och diverse konstiga ingrepp.Hovar ljuger aldrig ,inte jag heller.

Jag är inte ett dugg rädd för konkurrens eller att bli arbetslös.
Jag blir bara upprörd över dina tvärsäkra påståenden ibland och att du aldrig kan backa när du gjort eller skrivit något inkorrekt.

Du kanske är en jättetrevlig,ödmjuk person i verkligheten med mkt välskötta hästar.
Jag har tyvärr fått en annan bild av dig ,och du kan ordbajsa hit och dit men fakta kvarstår.
Var och en skall hålla sig till det den kan bäst.
Jag har sett värre verkade hästar än dina,men för den skull behöver inte dina vara nåt att sträva efter ,om du förstår vad jag menar.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Jag kan ju som du bli världsmästare i ordbajseri
Det är ju tur att man är bra på något i alla fall.

....du ogillar mig ....
Det gör jag inte alls.
Jag bemöter bara dina inlägg.
Du verkar annars vara både trevlig och humoristisk.
Och går dessutom att föra en dialog med på skriven Svenska.
Helt okej för mig!

Jag är inte ett dugg rädd för konkurrens eller att bli arbetslös.
Det verkade så då du skrev oerhört protektionistiskt om vad du tycker om "hempulare".

Jag har sett värre verkade hästar än dina,men för den skull behöver inte dina vara nåt att sträva efter ,om du förstår vad jag menar.
De var inte menade som någon förebild.
Utan som en bildserie att diskutera omkring.
Och för att bara hänga ut mig själv så var det lämpligt med min häst, mina bilder och min verkning.

Jag hade planer på att visa hovarna som min hovslagare just har skott också.
För att de är så vackra.
Men det har jag lagt ner då jag inte vill ha min hovslagare uthängd och strimlad här på forumet.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Jag har haft en häst som dock inte stod hemma, behandlades genom att skäras rent byte av hage samt daglig rengöring med kopparsulfat det försvann på knappa 2 månader.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Tror du det?

Så märkligt att INGEN tidigare har nämnt det för mig.
Inte ens Magnusson via mina veterinärer.

!
Jag var lyckligt lottad att ha just Magnusson som lärare,även om han inte uttryckte sig som Migo exakt så var han mkt noga med att lära ut vikten av nogrann verkning.
Utförd av skicklig yrkesman/kvinna.

Nåt han starkt avrådde ifrån var att som hästägare verka själv eller slå på tappskor osv.

Med kort erfarenhet är det lätt att tro att hoven är en död träbit som man kan hantera hur som helst utan konsekvenser.
Och jag kan faktiskt bli lite upprörd över att du ofta hänvisar till Magnusson som är en mkt duktig hästmänniska ,eftersom att mkt av det du påstår och försöker visa som god hästhållning är nåt som han aldrig skulle backa upp.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Och jag kan faktiskt bli lite upprörd över att du ofta hänvisar till Magnusson ....

Men det beror ju på dels att Magnusson kontaktades av mina veterinärer för att lösa det besättningsproblem som jag hade med WLD och dels på att det är hans bok som jag har haft som bas i min teoridel.
Den är jättebra och beskriver hovar och deras funktion mycket ingående.

Ingen död träbit där inte.
Jag tycker faktiskt att alla hästägare borde ha den boken.
För med hjälp av den så kan man kontrollera de värsta avvikelserna som en oskicklig hovslagare kan åstadkomma.
 
Senast ändrad:
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Kan man få ett ISBN-nummer på den? Skulle vara spännande läsning.

Känns som att även den här tråden börjar spåra ur... :crazy:

Om man skulle återgå till WLD, alltså den här våldsamma envisa saken, inte röta i lamellerna.
Kan WLD sprida sig i friska tajta lameller? Eller måste det vara någon typ av försvagning i dem sedan tidigare? Vet man nått om det?
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Men det beror ju på dels att Magnusson kontaktades av mina veterinärer för att lösa det besättningsproblem som jag hade med WLD och dels på att det är hans bok som jag har haft som bas i min teoridel.
Den är jättebra och beskriver hovar och deras funktion mycket ingående.

Ingen död träbit där inte.
Jättebra att du söker kunskap.:bow:
Fast hans bok räcker inte så långt längre tyvärr.
Den skrevs 1980 om jag minns rätt och mkt fattas i den.
Mkt har hänt inom utbildning och forskning sen dess.För att inte tala om olika lösningar vid hovproblem,material och beslag mm.
All ära åt Magnusson ,han va skitbra men mkt som står i den gamla boken gäller inte idag.
Fortbildningar för hovslagare idag är bra mer avancerade än så.

Jag tycker det är synd att det inte finns bättre böcker om hovvård att lätt få tag i idag.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Principerna är ju desamma på en frisk hov.
Vid problem och oförutsedda saker så måste man ju ta hjälp av experter.
Det ÄR skillnad på att vara expert och att vara amatör.

Men som i travet så finns det ju även lopp för amatörerna.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Jo, från början var det nog det som gav rötan fäste, nu är det något annat då han är "för öm" med tanke på att han faktiskt inte är särskilt mycket uppverkad. Han var ju mer uppkarvad i våras och inte alls lika öm...
Sedan försommaren har hans hovar pysslats om av hovvårdare med väldigt täta intervall, jag har inte behövt pilla nått alls förrän häromdagen. Så vinklar och allt har varit perfekt, ändå har rötan avancerat.. :( Han har faktiskt bara röda lameller, de är inte sträckta alls... hur man nu ska tolka det..

Nåja, jag tror och hoppas att det vänder nu, annars blir det klinik och röntgen.

Hästen har inga andra symtom än ömhet i hovarna och allmän stelhet?

Har du tagit några blodprov tex?
Fästingsjukdomar kan ju faktiskt ge hovömhet enligt min lilla erfarenhet.
Bara tänker lite högt.
Jag har sett rejäla lamellblödningar i hovar på hästar som haft Borrelia ,Anaplasmos.
Jag har inga vetenskapliga belägg för det, bara reflekterat över detta på vissa hästar där inga andra orsaker varit tydliga som orsak.
Fästingsjukdomar spökar nog mer än vi kan tro med hästens kropp och immunförsvar.

För du är säker på att hästen inte är för hårt verkad helt enkelt?
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Fast jag skulle vilja hävda att det är skillnad på att amatörmässigt konditionsträna sin häst, eller att amatörmässigt verka/fodra/vårda.

Det ena ger konsekvenser för ägaren, det andra för hästen, som om man har otur, blir förstörd för livet.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Att amatörmässigt fodra och vårda verkar ju vara regeln.
Varför är just hovvård så laddat?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp