Bukefalos 28 år!

WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Hur man borstar en häst är ganska självklart för de flesta. Om verkningen lärts ut på samma sätt från starten så vore den inte så laddad. Idag är dock läget helt annorlunda.
De flesta hästägare tycker att en hovslagare är bra om denne kommer i tid, är billig och skorna sitter kvar. Steget därifrån till att ta till sig all den (enorma!) mängd kunskap som behövs för att kunna göra ett bra jobb med hästens hovar är stort. Dessutom går det väldigt fort att orsaka stor (eventuellt bestående) skada på hästen genom undermålig hovvård.

Du säger ju själv att du har hållit på i 20 år, och ändå visar du upp hovar som i den låsta tråden. Det talar lite för sig självt faktiskt.

/Migo
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Inga andra symptom än öm i hovarna (ej varma, ej puls) samt att han är stapplig när han vänder snävt.
Han går långsammare än normalt för honom, vill helst inte trava och haltar om han gör det, även med boots.
Annars pigg och glad, äter, superfin päls, inga konstiga svullnader, ingen feber osv.

Han är ju uppverkad på ett par ställen pga rötan, men han har varit värre uppverkad utan att vara såhär öm. Dessutom har ömheten inte följt verkningar, utan snarare foderändringar.

OM det inte blir rejält mycket bättre på en vecka, så kommer vi åka in och söka vidare, för är det inte överfodringen, då är det något annat skumt. Jag har haft och verkat mina hästar barfota under flera år, och detta beter sig inte som när de blivit för hårt verkade. Tack för tips om saker man kan passa på att kolla vid ev klinikbesök :bow:
Vi har ju det här med korset som vi också kommer kolla vidare på, svårt nu bara att separera vad som är vad.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Det låter ju som fång, är han behandlad för det? (Min hade iofs viss puls men var inte varm, inte visitertångsöm osv. Men gick som en kratta och vände som en kratta).
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Jo, vi konstaterade det i min tråd som jag startade när jag insåg att det inte är WLD utan lamellrandsröta han har. Bland annat :crazy:
Enligt två veterinärer rör det sig troligast om en "reaktion" på för kraftigt bete/överutfodring. Vi avvaktar nu för att se om det klingar av.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Du säger ju själv att du har hållit på i 20 år, och ändå visar du upp hovar som i den låsta tråden. Det talar lite för sig självt faktiskt

Men du som är proffs skulle väl kunna visa upp hur det skall se ut då?
Som en motvikt till mina bilder.

Det var det som jag hade hoppats skulle hända i den låsta tråden.
Att andra också visade upp hovar.

Men det vågar ni nog inte tror jag.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Enligt två veterinärer rör det sig troligast om en "reaktion" på för kraftigt bete/överutfodring. Vi avvaktar nu för att se om det klingar av.

Vad skulle reaktionen kunna vara annat än lindring fång?! Jag skulle nog kalla en spade för just en spade;)

När man fått namn på diagnosen är det ju lättare att följa diagnosens skötselråd.
Jag skulle dessutom råda dig till att röntga hovarna när den akuta fasen är över och han kan stå i transport obehindrat (jag ber om ursäkt om du redan hunnit göra detta, jag har läst så många trådar att jag börjar tappa greppet...:crazy:)
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Nu blev jag nyfiken. Vad menar du med gammelskodd?

(länge sedan skoning eller skodd på gammaldags vis eller annat??)

Det jag menar är att hovens bärrand växer hela tiden, i snitt ca 1 cm/månad.

På en skodd hov så växer bärranden upp från själva sulan så avståndet mellan sula och sko efter ca tre veckor så pass mkt att om inte den dagliga hovvården och hästens närmiljö är tillfreds ställande så kommer det in massor av "skit" under skon.

Samma sak händer med en barfota hov där hästen inte nyttjas i samma utsträckning som bärranden slits i förfållande till sulans nivå. Vi får då en hög kant i bärranden som inte har friskt sammband med sulan vilket leder till att skit, småsten och annat "äckel mkt lätt penetrerar lammelhornet.

Detta är den perfekta inkörsporten för svamp/bakterier. Har man en skitig kundkrets som man av ngn oförklarlig anledning anser sig hålla fast vid så finns det bara en lösning för att lösa problemet. Hästarna måste skos/verkas mkt oftare så att avståndet mellan bärrand och sula hålls intakt..

Detta blir naturligtiv i slutändan mkt dyrt för den skitiga hästägaren men om nu denna hästägare anser att det är mer ekonomiskt för rörelsen (eller ska vi säga mer bekvämt i personlig insatts) att i stället för att åtgärda grundproblemet i envishet och deklarerad okunskap hävda att det secundära problemet är det primära.

Var och en gör naturligtvis som den vill och får förr eller senare stå i skammens vrå när verkligheten uppdagas.

Det finns ett ordspråk som är mkt träffande: Snålheten bedrar visheten
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Jag har haft en häst som dock inte stod hemma, behandlades genom att skäras rent byte av hage samt daglig rengöring med kopparsulfat det försvann på knappa 2 månader.


Jag har haft mer än en häst med misserabla hålväggar,bärrandsröta, pappers vägghorn. Kort sagt det som vissa bestämt påstår är WLD.

Genom ändrad foderstat, byte av hage och daglig hovvård med endast vatten med saltlösning så försvann det på en skointervall (6 V)

Så att skylla på att uppkomsten av dessa problem beror på dåliga hovar är ren nonsens,, bra hovar har med helhetsbilden att göra och är i alla lägen främst hästägarens ansvar att hålla en ren närmiljö.. Är man så bekväm att man inte orkar det så ska man fasen inte ha hästar.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Jag var lyckligt lottad att ha just Magnusson som lärare,även om han inte uttryckte sig som Migo exakt så var han mkt noga med att lära ut vikten av nogrann verkning.
Utförd av skicklig yrkesman/kvinna.

Nåt han starkt avrådde ifrån var att som hästägare verka själv eller slå på tappskor osv.

Med kort erfarenhet är det lätt att tro att hoven är en död träbit som man kan hantera hur som helst utan konsekvenser.
Och jag kan faktiskt bli lite upprörd över att du ofta hänvisar till Magnusson som är en mkt duktig hästmänniska ,eftersom att mkt av det du påstår och försöker visa som god hästhållning är nåt som han aldrig skulle backa upp.

Boken är utgiven 1980 med en "föryngrad" upplaga i mitten på 1990 talet. Han anser själv att boken i dag gör sig bättre på Skaras hovslagarbibliotek än som en dagsfärsk faktabank inom yrket.

Skicklig yrkesutövar JA och desutom ödmjuk eftersom han i dag själv håller med om att mkt av det som står i boken skulle han för dagen inte backa upp.

Jag fattar inte att du orkar lägga ner enegi på ngn som inte ens lyssnar,, bara pladdrar.. Det är likadant IRL så jag har tippsat mina kollegor att ha öronproppar i öronen när dom är där och svara Ja ja var femte minut..

Funkar kanon!!! Alla är nöjda.:bow:
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Hur man borstar en häst är ganska självklart för de flesta. Om verkningen lärts ut på samma sätt från starten så vore den inte så laddad. Idag är dock läget helt annorlunda.
De flesta hästägare tycker att en hovslagare är bra om denne kommer i tid, är billig och skorna sitter kvar. Steget därifrån till att ta till sig all den (enorma!) mängd kunskap som behövs för att kunna göra ett bra jobb med hästens hovar är stort. Dessutom går det väldigt fort att orsaka stor (eventuellt bestående) skada på hästen genom undermålig hovvård.

Du säger ju själv att du har hållit på i 20 år, och ändå visar du upp hovar som i den låsta tråden. Det talar lite för sig självt faktiskt.

/Migo


Jag e chockad,, Migo du överträffade just dig själv!! :bow::bow:
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Inga andra symptom än öm i hovarna (ej varma, ej puls) samt att han är stapplig när han vänder snävt.
Han går långsammare än normalt för honom, vill helst inte trava och haltar om han gör det, även med boots.
Annars pigg och glad, äter, superfin päls, inga konstiga svullnader, ingen feber osv.


Det där låter ju bra,, gråt inte för du är inte ensam och heller inte den sista.

Är det inte bättre att förekomma än förekommas i sin envishet??

Om du lider,, så tänk på hur mkt mer hästen lider, hästar har mkt högre smärt tröskel än människan.;)
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Och utfodringen då som är så viktig!
Den är det okej att kludda med själv?

Vilket visade sig vara jäääkligt tokigt i mitt fall :o:(
Man ska ha redan på så mycket som hästägare så man blir ju helt snurrig... :cool:
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Veterinären tyckte liksom inte att han var, eller någonsin varit i någon "akut" fas, kanske därför han inte ville kalla det just fång.
Hästen står obehindrat på transport, och har gjort hela tiden. SÅ ont har han inte haft.. kanske har jag inte varit så tydlig..
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Kan rapportera att hästen är väldigt mycket mer bekväm i sina hovar idag :bump::bow:
Tom så han tycker det är ok att trava lite (med boots) om än inte helt rent. Vänder snävt mycket bättre.
Fyra dagar utan överutfodringen, magert bete, vila i hagen samt lite arnica och apis och hoofix. Skööönt vill jag lova!

Jisses, nu ska jag återgå till att inte ge hästarna annat än bra grovfoder. Unghästen får väl se lite tanig ut då.. :crazy: han får stå inne då och då och äta lite extra hö bara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp