Bukefalos 28 år!

woah, back, mmmm.... å sånt...

Tussemaja

Trådstartare
Hur är det med de här orden/ljuden. Kan man säga att dom är standard för westernridning? Använder alla i hela wärlden ordet woah till exempel? Och hur är det med ljudet "mmmm" En av mina tränare säger att man använder det när man vill dämpa tempot och det stämmer bra på min häst. Det är bara det att hon inte bara dämpar tempot utan byter gångart åxå - alltså från galopp till trav, från trav till skritt etc. Kan det vara så att hon är inriden så, har det skett en felinlärning eller är det jag som "mmmm:ar" för mycket/för starkt...?
Finns det fler ord/ljudkommandon som är generella?
 
Sv: woah, back, mmmm.... å sånt...

Vi använder flera ljud när vi rider så det kan låta mkt runt en ibland:D
sakta ner tempot lite ell jogga - eeese
-skritta - en smackning
-trava-två smackningar
-galoppera-pussar
-öka farten i galoppen--puss puss
-stoppa-whoaa
-spinna-kluckljud
-backa-säger bäck
 
Sv: woah, back, mmmm.... å sånt...

När jag hade häst hade jag sss för skritta.
2 smackningar för trav, pussljud för gallop och whoa för stanna.

Fram för att behålla gångarten om hästen ville sakta av.
 
Sv: woah, back, mmmm.... å sånt...

jag använder vanlig enkel smackning för skritt och för att bibehålla aktuell gångart alt. öka lite.
sss för trav
pussljud/kraftig smack för galoppen.
woha för att stanna
och backa för att backa
har en snart 3åring som jag lärt detta från marken så nu tar jag bara med det upp i sadeln och det funkar bra.
 
Sv: woah, back, mmmm.... å sånt...

Alla säger visst en smack för skritt, men när ni ska ner från trav jogg till skritt,
då använder jag sss =skritt.
Mmm för att sakta ner farten i den gångart jag befinner mig i.
Puss= galopp, back = backa
 
Sv: woah, back, mmmm.... å sånt...

Whooow - Tvärnit
Smackljud - Skritt/trav
Pussljud - Galopp
Back(a) - Rygga
"Oh oh" - Sakta/lugna (inte byta gångart)

Men eftersom jag alltid antigen rider eller jobbar från marken när dessa kommandon utnytjas använder jag ju först och främst kroppsspråket så alla hjälper förstärks. :)
 
Sv: woah, back, mmmm.... å sånt...

Till alla: Woah, pussljud, ssss, mmmm och back tror jag är rätt vanliga. Kluck-ljud vid spin - är det åxå allmännt vedertaget så man kan anta att en utbildad (utbildad av westerntränare) häst förstår det? Ni som har tyska hästar - har ni några fler ljud/ord som används speciellt där?
 
Sv: woah, back, mmmm.... å sånt...

Jag använder dessa:

ssss - skritt
en smackning för jog, de ska inte behöva låta mer än nödvändigt.
Pussljud (Ytterst ytterst lite ljud, nästan som en liten smygfis)- Galopp
Whoa - Stopp
Backa - använder inget ljud för det längre. Höjer bara handen nån centimeter och lägger om benet.



Däremot har jag hört flera amerikanare som använder orden för det dom ska göra, dvs walk för walk, jog för jog, lope för lope osv. Egentligen smidigast kanske?
 
Sv: woah, back, mmmm.... å sånt...

jag använder

woha:stanna
pussljud:galopp
två smackningar.trav
luuugn: gå saktare
back: backa
 
Sv: woah, back, mmmm.... å sånt...

På min häst använder jag;

* en smackning för skritt från halt
* "ssss" för trav
* pussljud för galopp
* whoa för stop
* avsaktning/tempoväxlingar med hjälp av säte
 
Sv: woah, back, mmmm.... å sånt...

Själv fick jag skäll av min tränare när jag använde ljud. "Du ska hålla käft när du rider!!" typ :p
Han tycker att det förvirrar hästarna mer om man håller på med en massa olika ljud. Kommer sen en annan ryttare som har andra ljud för sig fattar ju hästen ingenting :crazy:
Så jag har lagt ner allt (förutom oh (Whoa)), när jag sitter upp. Och på köpet har jag blivit MYCKET bättre på att använda min kropp som styrmedel. På marken använder jag fortfarande ljudkommandon - framåt, back och sss för jog. I samband med att min häst var lite svårtlastad (tog typ 2min och få på honom ;)) så uppdagades att han hade full koll på vad back var, men kunde inte gå framåt på kommando. Jag menar att bara smacka kan ju ha ganska många olika betydelser, så då bytte jag det mot framåt istället och nu har han full koll :idea:
 
Sv: woah, back, mmmm.... å sånt...

Hihi, jag tror jag leder när det gäller att uppfinna kommandon :D


trav: en smackning "längst fram i munnen"
galopp: dubbelsmackning/puss (olika hästar, se nedan) *
stopp: who eller hm!
minska tempo: mmm (från början mmmmminskaaaaa) eller heeyyy
öka tempo i galopp: morrar bak i halsen
öka tempo i trav: sch sch sch
sakta av: hrrr
Spin: smackning mellan "bakre tänderna"
Back: smackning i gommen
rollback: puss *
framåt: smack med läpparna
använder även en kort vissling för att påkalla tappad uppmärksamhet/"skärp dig"
Vet att jag även har en smackning när jag gör galoppriruett och en för piaff/passage, men kan inte komma på dem nu framför datorn.


från marken:
upp: lyfta hoven
sätt (ner): ställ ner hoven
ner: sänk huvudet
liknande pussljud med tungan bakom tänderna: ta upp huvet

Trick:
Stegra: aish/ooojj (olika hästar)
Spansk skritt: Kri
Spark med vänster bak: do
Spark med höger bak: re
(ja, jag hade mi och fa för frambenen ett tag :D )
Bakutspark (eller ja, rumpstuds...): Kick/Kramm (olika hästar)
Buga: Konga
inkallning: "busvissling"
Yoga: godis (världens bästa kommando?)




* När jag började rida western sa en tränare till mig att det inte spelade någon roll vilka kommandon jag använde till vad. Så i min hjärna var det mer logiskt att ta en dubbelsmack för galopp då det blev liknande "ordmelodi" som tidigare kommandot "galopp!". Jag har dock planerat att hitta ett annat kommando för rollback, eftersom pussen är väldigt vedertagen för galopp.
 
Sv: woah, back, mmmm.... å sånt...

Jag har nog aldrig tänkt på vad jag säger riktigt
men till traven har jag använt detsamma som Bernt hade när han ägde honom.
Så...

Skritt: inget för att sätta igång, bara kroppskommando.
Trav: Klick-klick-puss-puss (med klick menar jag smack men långt bak i munnen)
Galopp: Galopp

För lugn trav: easy
För lugn galopp: lope

För att sakta av: ptrr (ibland om han är pigg säger jag saaaaaktaa aaaaaav)
För att öka: smackljud (vilket sällan behövs!) ;)

Stanna: Whoa
Backa: back (eller inget, han vet ändå)

Borde bli bättre på det... vill ju använda så tydliga hjälper som möjligt för att inte röra till det :)
 
Sv: woah, back, mmmm.... å sånt...

Reflektion: Jag trodde nog att ljuden/orden var mer generella. Här ser man ju att der används mycket olika. Skulle troligen vara bättre för både hästar och tex. nya ägare om ljuden och kommandoroden var standardiserade. Stopp verkar ju vara samma för alla och det är ju bra "so far"....
Själv använder jag woah (hur 17 stavas det egentligen tro...? för stopp.
Puss för galopp. Mmmm för sakta av. Ssss för skritt, back in nödfall annars bara kroppen. Ska jag bara stanna utan att begära tvärstopp så använder jag bara kroppen och säger inget. Jag kan inte berömma min häst med rösten när vi jobbar för hon tror direkt att det är nåt hon ska göra, stoppa, sakta av eller sånt. Håller på å föröker vänja henne vid lite försiktigt röstberöm.
 
Sv: woah, back, mmmm.... å sånt...

Jag brukar använda de här:

skritt: ett smack
trav: två smack
galopp: puss
stopp: whoa

galopp --> trav: schhh (andas ut => tyngre i sadeln)
trav/galopp --> skritt: waalk
långsammare inom samma gångart: easy

Sen har min häst bara ett öga, så jag brukar använda mkt röstkommandon från marken eftersom hon inte ser mitt kroppsspråk från ena sidan. Typ back, here, turn, circle, out, face, upp, ner, warte osv.

Jag bor i Schweiz och de ljud som jag hör av många här är puss, whoa och back. Hyfsat många även schh och easy.
 
Sv: woah, back, mmmm.... å sånt...

*KL*

..använder Sällan ljud.

Whoa! används, det är min nödbroms om jag står på backen
Back används ibland, mest från marken iofs.

Smackning betyder alltid "mer!", det är bara en förstärkning av vad jag tidigare bett om i ridningen.

två smack vid longering betyder trav, om det behövs.

Snabb vissling, låg, betyder "uppmärksamhet!"

Så lite ljud som möjligt betyder så liten inverkan som möjligt från publikplats, har varit på Alldeles för många tävlingar när folk, dvs publik, smackar/pussar och på så sätt gör hästarna förvirrade. Det är inte roligt att försöka skritta en tvååring för hand som är vältränad i longeline och ha honom galopperandes bakom sig helt plötsligt för att någon skulle vara "rolig" och pussa.
 
Senast ändrad:
Sv: woah, back, mmmm.... å sånt...

Jag har också märkt med våran häst att det är svårt att beröma med rösten för då börjar hon genast fundera på va det är man vill att hon ska göra.

Endel här tycker jag verkar ha lite för många ljud, en häst måste ju nästan blanda ihop dom när det är så många?
 
Sv: woah, back, mmmm.... å sånt...

va gör folk verkligen så? förstör genom att pussa eller liknande? gud vad elakt
 
Sv: woah, back, mmmm.... å sånt...

jajemensan, dessvärre.
Och ja, det är sjukt - men det är ett lätt och "lagligt" sätt att "hjälpa" den tävlande man håller på eftersom "vi" ryttare är så ljudfixerade.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Har läst en hel del här inne på galoppforumet och i var och varannan tråd står det att galopphästarna rids på helt andra hjälper än...
Svar
17
· Visningar
1 514
Senast: emmath
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp