Bukefalos 28 år!

D

diskho

Jag håller på att lastträna min ponny nu, som inte velat gå i närheten av en transport på länge. Han har varit lastad förut mycket, för han var typ tävlingsponny förut, men nu har han kommit ifrån det hos förra ägaren och mig.

Men jag började igår, och han fick stå och nosa och titta på transporten hur han ville och han fick beröm och godis varje gång han gjorde "framsteg", dvs gå närmre rampen o.s.v.

Idag däremot, gick han upp på rampen helt bara sådär med frambenen och stog där jättelänge! :O OCh han typ väntade på min signal om att han skulle fortsätta gå in, men ag avbröt för han var så duktig :)

Liksom, förra året tog det väl någon timme innan han ens gick i närheten av transporten. Så jag var tvungen att använda linor för att en i stallet gjorde alltid så.. (har honom hemma nu).

Men nu så bara går han upp där som om han inte gjort annat :D Helt underbart, då måste han väl lita på mig? Mitt mål är att få honom att tycka om transporten, och att han ska klara av att gå in i den utan att bli stressad och rädd. Och kanske, kanske går det bra :)

Jaa, lite onödigt inlägg kanske, men jag är bara så glad! :D Med tanke på att det här är min första ponny och jag har aldrig lasttränat en häst förut då jag varit ridskoleryttare.. :)
 
Sv: Woho! :D

Vad roligt att det går framåt :)

Tips: Tänk själv framåt. Titta inte på hästen utan in i transporten. Låt honom backa ut om han vill, men ta omedelbart tillbaka honom igen.

Lycka till med lasttränandet :)
 
Sv: Woho! :D

Vad kul men jag har också en ponny som har vart tävlingsponny och när vi köpte henen gick hon rakt in och även till dem regelbundan träningarna men sedan så har hon vart extremt svårlastad och nu är hon hur cool som helst:)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 172
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
1 919
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 471
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp