Bukefalos 28 år!

Wow! Snacka om att jag inte är uppmärksam!!

malinsky

Trådstartare
Jag har precis hittat hit till kattforumet!! :banana:

Tidigare har jag haft uppfödning på perser och har ställt ut osv, men nu är jag lycklig ägare av en "bondis" som heter Maja.

Oftast i kattbutikerna undrar de vad jag har för ras när jag diskuterar innehåll och näringsvärde i kattmaten för att hitta det bästa till henne (hon har svårt att hålla hullet). När jag svarar att jag har en regelrätt gatukorsning så ser de först förvånade ut, och sedan brukar de bli glatt överaskade att även ägare av "bondisar" vill ge det bästa till sin katt!

Fler som har råkat ut för samma?

Måste man köpa Friskis eller ngt annat från ICA för att man inte har en raskatt?? :confused:
 
Sv: Wow! Snacka om att jag inte är uppmärksam!!

Absolut inte! Men de flesta gör väl så. Min mammas två huskatter får Royal Canin för känsliga magar.
 
Sv: Wow! Snacka om att jag inte är uppmärksam!!

Det är väl vanligaste att folk köper billiga märken. Men inte jag! Jag har tre katter, varav två är "bondisar" och den tredje är norsk skogskatt (fast jag vet inte hur renrasig) och de får minsann Royal Canin!
Men bekanta höjer rejält på ögonbrynen när man säger det: "Men oj, det är väl jättedyrt? Varför lägger du så mycket pengar på kattmat??" Fast det är ju ett så fel argument egentligen tycker jag, för nog tusan blir det dessutom billigare att ha bra foder! Förutom det faktum att katterna dessutom mår bättre av den fina fodret än tex Icas, så äter de inte lika mycket om fodret tillfredsställer dem (alltså behöver inte känna sig hungriga hela tiden) och dels så behöver man inte köpa så mycket burkmat som annars. Det sistnämnda kanske blev speciellt för mig då iofs, men jag var iallafall tvungen att köpa massor burkmat när jag fodrade med vanligt "billigt" torrfoder, för att en av katterna kräktes så ofta annars. Men det upphörde helt när jag började ge Royal Canin för känsliga magar. :)
 
Sv: Wow! Snacka om att jag inte är uppmärksam!!

Jag vägrar köpa "matbutiksmat" åt min dam, jag vill se till att hon får i sig det honom behöver, och då får det kosta lite. Just nu äter hon RC Babycat och troligtvis fortsätter vi med RC eftersom det funkar. Dessutom tycker hon ju om det och äter med god aptit, så varför ändra på något när det funkar? Den enda maten jag köper på Ica är Mjau mjukmat som hon får då och då.

Så bara för att man inte har raskatt så behöver man inte vara helt ointresserad av att ge sin katt de bästa förutsättningarna till ett frikst liv. :)
 
Sv: Wow! Snacka om att jag inte är uppmärksam!!

Redan 1986 i januari började jag ge mina bonnisar IAMS..
Det var det enda som fungerade på min bonnis som var gluten- och laktosintollerant...
Han blev nästan 14 år, mot sina hel- och halvsyskon som fick burkmat eller matrester som bara blev 1-2 år gamla....och alltid hade problem med diareé och kräkningar hela sina liv...

Och det gör jag fortfarande, fast jag just nu bara har raskatter....

Men när jag precis bytt jobb för 15 år sedan frågade en av mina nya arbetskamrater vad dom skulle göra med sin nya kattunge...den hade bara diareé och spydde upp all burkmat...
Dom fick lite IAMS av mej, och efter 2 dagar upphörde kräkandet och efter ytterliggare någon dag upphörde diareén....
Det visade sej senare att katten var mjökproteinkänslig....
Den fick hela sitt liv IAMS, och hade inte en sjukdag så länge den åt IAMS....
Dessutom vart det mycket billigare än om dom skulle ha köpt burkmat....
Dom fick tillslut nästan hela det villaområde dom bor i, att byta till "riktig" kattmat....

Tänk vad en liten förfrågan kan "ställa till med"....
 
Sv: Wow! Snacka om att jag inte är uppmärksam!!

bra att man vill ha det bästa till sina älsklingar! Det som funkar ska man ha! Fast det kan vara "tvärtom" också...

Nu har jag faktist två renrasvovvar (av två olika raser) som ska hållas i bra trim för att ställas ut men dom får billigt foder från d**gy för att det funkar bäst! Har även provat foder som är så dyra så man nästan skäms!

Jag vet folk som inte skulle kunna "sjunka så lågt" att ge sina djur billigt foder men såå dåligt är de foder som finns. Men självklart ska man ge det som djuret mår bäst av!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp