Bukefalos 28 år!

Mysaan

Trådstartare
Måste dela med mig av ett wow. Jag är väldigt emot hjälptyglar egentligen. Men så läste jag någon tråd här inne där många skrev att de hade graman just när de red ut. Eftersom min häst är en räddhare och krånglar endel när vi rider ut och vi tyvärr inte har tillgång till paddock just nu så tänkte jag att jag skulle försöka med en graman.

Anledningen till krånglet vet jag inte men det har satt sig i mitt huvud och jag har blivit lite osäker när vi ska rida ut. Alltså en ond spiral.

Så jag köpte gramantyglar och wow. Antingen var det jag som vågade gå på honom mer och kände mig tryggare eller så kände han sig mer inramad. Jag fick upplevelsen av att jag kom åt hela hästen mer i alla fall. Så för första gången på 3½ år så har jag ridit 45 minuter utan att han kastat sig en enda gång eller stannat och frusit fast i marken.

Till saken hör att gramantygel hängde i mitt lillfinger hela tiden och användes alltså inte i nåon större utsträckning mer än som stopphjälp när vi galopperat.

Så äntligen känns det som att det finns hopp även för mig och min häst. :laugh: Men givetvis ska jag sträva efter att bli av med den igen men tills dess ska jag och hästen :love: njuta av att rida långa mysiga turer utan att vi behöver bråka och kämpa.
 
Sv: Wow!!!!

Vad bra att det funkade för dig.:laugh: Jag har alltid råkat ut för raka motsatsen alltså mer panik med graman.
 
Sv: Wow!!!!

Förstår precis vad du menar!!!

På min häst finns en av och på "knapp"...

Huvudet rakt fram eller lite ner = lugn och snäll
Möjlighet att slå upp huvudet = halvgalen + sänker ryggen och sprattlar fram.

Om du inte vill ha en miljon grejjer i händerna kan jag tipsa om en löst inspänd gough, den släpper efter när hästen släpper efter, rider rätt ofta på den numera, just för att inte bråka!
Löst inspänd... och ryggen åker upp, så nog jobbar hon!
Har fått en MYCKET trevligare häst!
 
Sv: Wow!!!!

Ja ,min tittar efter nåt o va rädd för. Jättekul ibland e hon jätte jobbig ibland bättre.
D e oftast på samma ställen men känner jag att hon spänner sig eller vet att hon reagerar,huvet i vädret eller i backen. Ändringarna går fort. Tittar bara rätt fram lösa tyglar o låtsas som inget . Men ibland hoppar hon bara till när man sitter o små slumrar. Har börjat med o jobba henne i intervaller så hon får annat o tänka på men hon e så nyfiken ibland att man sätts på prov vem som bestämmer..
Så att rida i ridhus e rena drömmen när man får ngt tillfälle.
 
Sv: Wow!!!!

Sån är min valack....(mycket fullblod), han måste man aktivera hela tiden för att han inte ska hoppa som en galning från sida till sida och se spöken hela tiden....(Han är väldigt tittig)

Dock fick jag ett annat resultat än TS, min kille blev mer stressad av graman....

//Domino_s
 

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 707
Senast: Boj
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 476
Senast: Hedinn
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 852
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp