Bukefalos 28 år!

WRAS uppklassning...

S

SMAJL

Känns som detta är ett ämne som det tjatats om ganska mycket, men hur är det nu egentligen?
Räknades det poäng under 2009, och hur vet man då om man måste "hoppa upp" en nivå?

Första tävlingen är ju här om inte allt för lång tid, och jag vill gärna anmäla mig rätt...
 
Sv: WRAS uppklassning...

"Första uppklassning sker per 31 dec 2009. Uppklassning kommer då att ske vid erhållna 30 poäng på D-nivå och 20 poäng på C-nivå. Dessa nyckeltal är vägledande och utvärderas till fullo i samband med uppklassningen vid årsskiftet...

...I slutet av 2009 kommer en utvärdering av poängberäkning och dess regelverk att göras för eventuell justering inför 2010."

Vi stå mao på samma ställe som förra året.
 
Sv: WRAS uppklassning...

Funderar just på samma sak...

Jag har tävlat 4 gånger under 2009. 3 av dem var träningstävlingar, och en D-tävling med KM. Jag vann en klass med 5 starter i, har jag då 5 poäng?
Och vem håller reda på hur många poäng man har?! :confused: Och hur vet man att man får starta på högre nivå?

Och förresten, om jag tex. fått 30 poäng på D-nivå i pleasure, får jag då gå upp till C i bara pleasure, eller får jag tävla C i tex. western riding också, även fast jag inte har 30 poäng i det?!

Jag fattar inte riktigt?! :confused:
 
Sv: WRAS uppklassning...

Du får väl mig veterligen starta i vilken klass du vill? Poängen är väl mer för att du inte får starta i lägre klasser när du väl är uppklassad. Ni som har bättre koll får gärna rätta mig.
 
Sv: WRAS uppklassning...

Du klassar bara upp dig i den klassen du erhållit poäng i. Alltså kan du rida Western Riding på D-nivå även om du är uppklassad till C-nivå i Pleasure :)
 
Sv: WRAS uppklassning...

Jag var helt säker på att det var som Annie skriver. Men nu blev jag osäker..
 
Sv: WRAS uppklassning...

Ja du får starta på vilken nivå du vill och kan även starta C i en tävling och D i nästa så länge du inte tagit poäng, så snart du fått ett poäng i en nivå så blir du kvar på denna tills du antingen klassat upp dig, eller ner...
 
Sv: WRAS uppklassning...

KM är undantagna uppklassning och träningstävlingar ger inte heller några poäng, så du har noll poäng och är fri att starta igen på vilken nivå du vill.
 
Sv: WRAS uppklassning...

Jaha... Så jag som har tagit poäng på B-nivå, men inte klassat upp mig, får ändå bara rida på B-nivå?
 
Sv: WRAS uppklassning...

Du får väl mig veterligen starta på Högre nivåer också om du vill, men dock inte på lägre nivåer eller?
 
Sv: WRAS uppklassning...

Hej Texas
Eftersom jag inte är medlem i Wras kanske jag missat info men jag undrar, vilket straff får ett ekipage om dom startar i fel klass?
 
Sv: WRAS uppklassning...

KL

Då har jag en liten fråga...

Om min mamma vill starta i tex pleasure C och jag i pleasure D med samma häst, går det?
 
Sv: WRAS uppklassning...

Javisst går det! Det är ju ekipaget som klassas upp, med en annan ryttare så blir det ju ett annat ekipage.

Sven, ja du, vet inte vad för "straff" man kan få, det har mig veterligen inte diskuterats. Förhoppningsvis är ju tävlingsprogrammet i bruk i år och då kan du helt enkelt inte anmäla dig i fel klass då systemet är gjort så att endast de klasser du är berättigad till att ´starta i är möjliga att anmäla till....
 
Sv: WRAS uppklassning...

Ärligt talat Texaz, hur många gånger kan man med trovärdighet säga att lösningen är precis bakom hörnet?
Den här informationen är från 2007: http://www.wras.se/filer/0712_medlemsinfo.pdf
Nu är vi snart inne i februari 2010 och ser inte en skymt av den utlovade utvärderingen, tävlingsprogrammet eller ens en tävlingskalender.
 
Sv: WRAS uppklassning...

Jag VET!!!! Kan säga att ingen är nog mer frustrerad än jag, men jag är optimist och sitter i detta nu och jobbar med tävlingsprogrammet!!!! Vi letar buggar, men jag hoppas att jobbet snart är klart och att det kan släppas ut till ryttare och klubbar, skulle underlätta för alla....

Vad gäller tävlingskalendern så vet jag inte varför den dröjer, kanske för att man väntar på definitivt klartecken avseende SM, det kan ju innebära en del ommöbleringar så det kan vara orsaken.

Utvärderingen är såvitt jag vet inte klar, och där är jag inte involverad så hur utfallet ser ut kan jag tyvärr inte svara på. Den skulle ju iofs påbörjas vid årsskiftet så det har nog inte pågått så länge än.


Förstår din frustration men JAG gör iaf vad jag kan för att skynda på det, svårt dock med ideella krafter så spridda över landet, inte alltid lätt att få ihop det!
 
Sv: WRAS uppklassning...

Jaha, då får jag börja skumma igenom alla gamla rosetter/score cards och ta reda på vilka grenar jag får rida på C-nivå om jag skulle få för mig att göra det:angel:
 
Sv: WRAS uppklassning...

Men så bra, jag har hört att det är hästen som klassas upp men tyckte det verkade lite konstigt. Tack för svaret!
 
Sv: WRAS uppklassning...

Läste att det nu är klart att det blir ett privat arrangerat SM på Bökeberg och att du som deltagare ska kvala till tävlingen på plats. Man kan ju då fundera på om uppgraderingssystemet med ekipage bundna poäng verkligen har någon funktion att fylla, hela WRAS poäng system bygger ju på att man startar i klass D och sedan arbetar sig upp till B och därifrån är berättigad till en plats på SM.
Det kommer att bli mycket intressant att se hur de WRAS ryttare som tänker vara med på SM kommer att planera sin tävlings säsong nu när kravet på att du skall vara placerad på B nivå försvinner.
Detta faktum att SM kommer arrangeras i privat regi måste nog ses som ett stort nederlag för WRAS som organisation. läser man i deras stadgar står det ju helt tydligt att man skall vara det yttersta organet för western ridningen i Sverige.

Svenne
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
456
Senast: hamilton1
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 437
Senast: zarmino
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 472
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
360
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp