Bukefalos 28 år!

WRAS uppklassning?

S

Sasse_

Ridit en del D-klasser inom wras m. placeringar och vinster och undrar nu vart man kan hitta på om man blivit uppklassad?!? :crazy:

(Jag har inte så noga hållt reda på antal starter och så vidare, så har lite dålig koll på mina poäng... Finns det någon lista el. dyl. el. hur gör man om man är virrig som jag och inte räknar sina poäng?) :bow::angel::bow:
 
Sv: WRAS uppklassning?

hmm...

Hur ska då (ryttare) och tävlings arrangörer hålla koll på om ekipage blivit uppklassade eller verkligen få starta i de klasser de anmält till?
 
Sv: WRAS uppklassning?

Vad händer om man startar och råkar vara uppklassad utan att veta om det (hållt reda på det)... Anledningen att jag frågar är att jag inte anser att vi är redo för bytena i W. riding, utan där vill fortsätta på D-nivåns mönster! (De andra klasserna kvittar ju egentligen om man rider på D eller C nivå) ;)

Men och andra sidan så borde väl kanske byten komma senare i utbildningen och i tävlingsmönstren också...!?! Fått det för mig att många harvar kvar på D-nivå för att bytena kommer så fort i western mönstrena på för låg nivå... eller? :o
 
Sv: WRAS uppklassning?

Man kan göra enkla byten till att börja med (travsteg emellan) Blir lite avdrag, bara.
 
Sv: WRAS uppklassning?

Jag mailade in till WARS och frågade förut om hur man skulle veta om man blev uppklassad.
Fick svaret att systemet inte var klart än(eller att de var något annat krångel, minns ej riktigt). Så de var bara att ut och tävla, man behövde inte tänka på några poäng.
 
Sv: WRAS uppklassning?

Då kan man ju fundera på varför man låter uppklassningssystemet träda i kraft innan allt är klart :confused:
 
Sv: WRAS uppklassning?

Verkar man helt ute och cyklar om man gör ett "enkelt byte" i reining på c-nivå? (alltså med ett travsteg imellan)
Eller om man gör ett "övertydligt" byte, dvs att det syns tydligt att man flyttar sina sittben, skänklar och att hästen ev gör ett litet "skutt" osv.

Eller ska man hålla sig kvar på d-nivå vid det läget?
 
Sv: WRAS uppklassning?

Om du är petig med placeringen kanske du ska hålla dig på D ;)
Annars kan du se det som träning och skita fullständigt i vad det är för nivå! :D
 
Sv: WRAS uppklassning?

Det är helt ok att göra enkla byten tycker jag, du vinner kanske inte, men vaddå? Det finns ju även de som missar bytet helt och kör "förvänd" galopp ett halvt eller helt varv.
 
Sv: WRAS uppklassning?

Det är helt ok att göra enkla byten tycker jag, du vinner kanske inte, men vaddå? Det finns ju även de som missar bytet helt och kör "förvänd" galopp ett halvt eller helt varv.

Jo, det är ju bättre att visa för domaren att man iallafall byter galopp, än att galoppera i fel galopp.
 
Sv: WRAS uppklassning?

Verkar man helt ute och cyklar om man gör ett "enkelt byte" i reining på c-nivå? (alltså med ett travsteg imellan)
Eller om man gör ett "övertydligt" byte, dvs att det syns tydligt att man flyttar sina sittben, skänklar och att hästen ev gör ett litet "skutt" osv.

Eller ska man hålla sig kvar på d-nivå vid det läget?

Enkelt byte - 3 poängavdrag.
Korrekt, övertydligt byte - inga avdrag.
 
Sv: WRAS uppklassning?

Vad händer om man startar och råkar vara uppklassad utan att veta om det (hållt reda på det)... Anledningen att jag frågar är att jag inte anser att vi är redo för bytena i W. riding, utan där vill fortsätta på D-nivåns mönster! (De andra klasserna kvittar ju egentligen om man rider på D eller C nivå) ;)

Men och andra sidan så borde väl kanske byten komma senare i utbildningen och i tävlingsmönstren också...!?! Fått det för mig att många harvar kvar på D-nivå för att bytena kommer så fort i western mönstrena på för låg nivå... eller? :o

Rent spontant måste jag säga att jag inte håller med om att bytena kommer för tidigt i western riding. Det är ju liksom en gren som baseras på just bytena.
Att inte ha byten i western riding är ju som trail utan hinder eller reining utan galopp.
 
Sv: WRAS uppklassning?

Jag har faktiskt sett reining utan galopp... Måste vara svårt att döma, många travsteg blev det...
 
Sv: WRAS uppklassning?

Diskussionen om att bytena kommer för tidigt i western mönstrena har jag haft med min tränare... vilket även h*n tycker... (Många slarvar med inlärning av byten och det blir fel i hästarnas utbildning, man har för bråttom).

Just sett från utbildnings synpunkt tycker även h*n att som mönstrena är idag med byten bör man göra enkla byten med skritt emellan, att byta enkelt med trav emellan kan försvåra för hästen att senare lära sig korrekta byten, säger h*n. (Har även hört detta från flera tränare/instruktörer.)

Vad tycker ni? Byta med travsteg el. skrittsteg emellan på tävlingsbanan?

Har det någon betydelse för poäng resultatet?

(Själv kan jag ju tänka mig att det ser ut att gå med lite mer "flyt" med ett enkelt byte med trav emellan än ett där man tar skritt, dras poängen ner mer med skritt?)
 
Sv: WRAS uppklassning?

Har för övrigt skippat alla klasser som jag ev. kan vara uppklassad ifrån på kommande tävling och rider endast klasser på D-nivå som jag tidigare aldrig startat!

Resten startar jag på C-nivå (även de jag är säker att jag inte uppklassats ifrån, men ridit på D-nivå tidigare) ;) :angel:
 
Sv: WRAS uppklassning?

men på AQHA (mfl) tävlingar kommer det flera byten redan på "novic amateur", typ D/C klass om man jämför med wras...
 
Sv: WRAS uppklassning?

Om du köper WRAS regelbok så finns det en poängmall där och du kan själv räkna ut din poäng, men som sagt systemet har ju inte börjat fungera riktigt än. Så småningom ska poängen finnas på nätet, WRAS hemsida då förmodligen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 306
Senast: cassiopeja
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 245
Senast: shia
·
Skola & Jobb Här sitter jag och vet varken ut eller in, är så ledsen och letar desperat efter en lösning eftersom jag precis har fått veta att jag...
Svar
13
· Visningar
1 468
Senast: Rhodugune
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 087
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp