Wras utrustningsregler vs prisvärd westernsadel

Det bettlösa alternativ man får tävla på är bosal och jag vill minnas att bettet ska vara i metall men min regelbok är som sagt var försvunnen så jag kan inte kolla. I E-klasserna är utrustningen valfri men jag hade nog dubbelkollat med tävlingsledningen angående novabett och sådant.

Det är att föredra att man har kontroll på hästen och måste man då ha kontakt med bettet så måste man :o :cool: Däremot är det ju så att man förmodligen inte får några plus i bedömningen och placerar sig lägre än de som inte har någon kontakt med bettet. På E och D-nivå skulle jag vilja säga att de flesta har någon bettkontakt någonstans i mönstret. Jag skulle inte bekymra mig så mycket om det i dina kläder utan bara åka och tävla och se hur det går :) Själv brukar jag tänka att jag ska ha kontroll på min häst och måste jag då ta i tygeln så gör jag det.

Ditt inlägg är nog en sanning med modifikation.
När man läser i regelboken står det att man SKA ha kontakt med hästens mun genom tyglarna.
På svår nivå när man rider på stång och enhandsridning, kan tyglarnas tyngd ge tillräcklig kontakt men när man rider på tränsbett är det egentligen inte meningen att man ska ha hängande tyglar.
 
Ditt inlägg är nog en sanning med modifikation.
När man läser i regelboken står det att man SKA ha kontakt med hästens mun genom tyglarna.
På svår nivå när man rider på stång och enhandsridning, kan tyglarnas tyngd ge tillräcklig kontakt men när man rider på tränsbett är det egentligen inte meningen att man ska ha hängande tyglar.

Fast i § 561 (som det hänvisas till från exempelvis avsnittet om WR) står det så här: Hästarna skall förevisas (...) på förhållandevis lång tygel eller lätt kontakt utan märkbart motstånd. Jag skulle vilja säga att det är en definitionsfråga men om man är van vid exempelvis dressyrridningens kontakt med hästens mun kan nog paragrafens "lätt kontakt" uppfattas som ingen kontakt med munnen. Eftersom det här är en tråd där jag uppfattade att westernnybörjare hade funderingar så skrev jag som jag gjorde. Det är mycket möjligt att jag borde ha varit tydligare med vad jag menade.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp