Wras utrustningsregler vs prisvärd westernsadel

Cattis_E

Trådstartare
Hej alla!

Jag sitter och bryr mitt huvud med var man kan få information om WRAS regler för utrustning som nybörjare och ännu ej medlem i en klubb.

Jag ska rida en beginnersklass längre fram i Oktober och om det är roligt kanske jag vill rida trail på sidan av dressyren någon gång då och då.

Därav började funderingen om sadel. Det vore ju onekligen trevligt (om det känns kul på tävlingen) att kunna rida i någon form av westernsadel.

Såg att det finns bomlösa till bra pris, men jag hittar ingen konkret färsk info om huruvida man får tävla i bomlöst. Någon som vet?

Om inte, finns det överhuvudtaget möjlighet att få tag i en prisvärd (tävlings)okej westernsadel till en bred fjording för absolut max 5000kr? Observera att jag alltså inte kommer rida i sadeln varje dag utan endast som ett komplement till övrig ridning gissningsvis i genomsnitt aldrig mer än max en gång i veckan.
 
Jodå, bomlöst är numer tillåtet, så länge den har horn. Dock olämpligt om vill rida t ex cutting och roping:p, men det är ju inte aktuellt här.
Rider du på E-nivå behövs ingen westernutrustning alls
 
Är du helt säker på det. Jag har "hört" att man behöver dispens för bomlös. Vet du när det ändrades i så fall? Ja, jag har läst mig till att det är från D-klass man behöver westernutrustning och licens
 
Är två eller tre år sen det ändrades i regelboken. Sitter med i tävlingsutskottet som jobbar med regelboken, så jag är rätt säker på det;)
 
Nu när ni ändå är inne på nybörjare så undrar jag några saker också. Jag har aldrig ridit någon form av westernridning men skulle gärna vilja testa på någon trailtävling eller liknande som komplement till dressyren och hoppningen.

Vart hittar man regelverket?
Hur går en trailtävling till? Alltså, jag fattar ju att det är olika moment man ska klara av som typ öppna/gå igenom/stänga grind, gå över bommar rygga, gå över bro osv. Är det trav och galopp inräknat i programmet? När i så fall? Hur får man reda på vilken ordning man ska utföra de olika delarna i? Finns det typ program som i dressyren som man kan lära sig innan eller är det mer som i hoppning där man får reda på banan samma dag?
 
@Shangol Regelbok går att beställa genom WRAS hemsida, tror inte att den finns som pdf eller liknande.

Trail går till så att alla ekipage i en klass rider samma förutbestämda mönster en och en. I regelboken står vilka hinder som är obligatoriska och alla gångarter ska ingå. Så vitt jag vet finns ingen regel om vilken ordning gångarter eller hinder ska komma mer än att allt ska finnas med. Mönster för klassen ska finnas tillgängligt minst en timme innan start men i verkligheten finns de ofta tidigare. Ibland redan i proppen eller när anmälningstiden gått ut. Min regelbok tycks ha fått fötter så jag kan inte dubbelkolla om det står att startande ska ges möjlighet att gå banan innan klassen men på alla tävlingar jag varit på har man fått gå banan. Ofta även tillsammans med domaren.

Det är ju relativt korta mönster så man brukar inte behöva massor av tid för att lära sig dem. Själv brukar jag inte titta på dem förrän jag måste för att undvika eventuell stress på grund av svårigheter i mönstret :)
 
Nu när ni ändå är inne på nybörjare så undrar jag några saker också. Jag har aldrig ridit någon form av westernridning men skulle gärna vilja testa på någon trailtävling eller liknande som komplement till dressyren och hoppningen.

Vart hittar man regelverket?
Hur går en trailtävling till? Alltså, jag fattar ju att det är olika moment man ska klara av som typ öppna/gå igenom/stänga grind, gå över bommar rygga, gå över bro osv. Är det trav och galopp inräknat i programmet? När i så fall? Hur får man reda på vilken ordning man ska utföra de olika delarna i? Finns det typ program som i dressyren som man kan lära sig innan eller är det mer som i hoppning där man får reda på banan samma dag?
I trail går man banan tillsammans med domaren, som brukar berätta vad denna vill se att man gör. Man kan då fråga om man funderar över något.
Mönstret kommer ut SENAST en timme innan start, oftast tidigare, särskilt på lägre nivåer.
 
Tack så mycket! Låter ju spännande det här. Ur är det med träns/bett/tyglar? Får man rida på bettlöst? Novabett? Hackamore? Om vi pratar trail på den enklaste nivån, alltså E,D om jag har fattat det rätt, kan man ha kontakt mellan bett och hand då? Eller är det att föredra att tyglarna "hänger".

Som ni förstår kan jag ingenting om det här x)
 
Det bettlösa alternativ man får tävla på är bosal och jag vill minnas att bettet ska vara i metall men min regelbok är som sagt var försvunnen så jag kan inte kolla. I E-klasserna är utrustningen valfri men jag hade nog dubbelkollat med tävlingsledningen angående novabett och sådant.

Det är att föredra att man har kontroll på hästen och måste man då ha kontakt med bettet så måste man :o :cool: Däremot är det ju så att man förmodligen inte får några plus i bedömningen och placerar sig lägre än de som inte har någon kontakt med bettet. På E och D-nivå skulle jag vilja säga att de flesta har någon bettkontakt någonstans i mönstret. Jag skulle inte bekymra mig så mycket om det i dina kläder utan bara åka och tävla och se hur det går :) Själv brukar jag tänka att jag ska ha kontroll på min häst och måste jag då ta i tygeln så gör jag det.
 
Bosal är vad som räknas som hackamore inom western, så från D-nivå är det enda bettlösa alternativet som finns.
 
Tack för era svar! Jag ska försöka komma iväg och kolla på en tävling som är här i närheten om ett tag. Tänker att det kan vara bra att vara åskådare en gång innan man själv är med för att se hur det går till ;) Min största fasa är nog momenten med grind och bro. Där behöver jag nog ha kontakt med betet, annars kan vi nog klara oss utan sträckta tyglar:up:
 
Strunta i att titta och anmäl dig till E-klasserna direkt! De är till för att locka tävlande och man behöver inte oroa sig över att göra fel. Min erfarenhet är att både domare och tävlingsledare har stort tålamod med nybörjarekipage. Jag har suttit som domarsekreterare flera gånger när domare sagt att "normalt skulle jag visa ut ekipaget eftersom det krånglar med grinden men detta är en E/D-klass och de behöver öva så de får en stund till på sig". Jag har även varit med om domare som handgripligen hjälpt ekipage i E-klass om hästen inte gått fram/blivit rädd för något. Ekipaget får räkna med datt bli diskat men det är ju ypperlig träning inför nästa gång.
 
I E-klassen jag ska rida gäller Wras regler om betsling men övrig utrustning är fri. Så det kan vara värt att kolla en gång extra hur det är på just den E-klassen du anmäler dig till.

Det stämmer att bettets mundel ska vara i metall och får inte vara vridet (twisted). Det får inte vara hävstång om du ska rida med tvåhandsfattning, alla hävstångsbett innebär enhandsfattning.

Jag hittade inget sätt att beställa regelboken på WRAS hemsida om man inte är medlem i klubb men jag kanske bara såg dåligt.
Annars kan man alltid fråga tävlingsledaren för den tävling man vill/har anmält till om det gäller enstaka frågor.
Eller maila WRAS tävlingssektion. :)
 
Tygellängden är inget du behöver fokusera så mycket på. Det domaren kollar på är hur villig hästen är att utföra det du ber om, samt flowet i ritten. När det gäller regelboken brukar många klubbar ha och sälja på tävlingar eller kontakta någon i din närhet så kan du köpa genom dom :)
 
Får nog åka och kolla först ändå, de har ingen E-klass på nästa tävling här i närheten så då kan jag ju kolla på D-klassen i alla fall, i väntan på nästa tillfälle med E-klass :) Min häst funkar på vanligt två- eller tredelat tränsbett även om hon gillar novabettet bäst, men bra att veta så att jag väljer rätt bett när det väl är dags :)

Idag red jag för övrigt i en westernsadel för andra gången i mitt liv och inser att jag nog måste ta och skaffa en! Fy tusan vad sköna de är haha!
 
Nu sitter jag på kurs och har inte regelboken med mig.
Men hur är det med olika metaller i stångbetten? Får man ha två metaller? Tex koppar och mässinginlägg/delar.
Sweet iron är väl tillåtet? Visst är det så de svarta järnbetten heter?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp