Bukefalos 28 år!

Sv: X-ben

Nej.

Då alla tillväxtzoner är slutna så gör man mer skada än nytta att bryta på vinklarna.

X-benthet tas om hand då pållen är ca 10-12 dagar gammal.

AM
 
Sv: X-ben

ok tack för svaret!
Hörde att "en bekant till en bekant" har ett x-bent sto som h*n vill avla på...och resonerade som så att OM nu fölet också skulle bli det så är det bara att sätta på en skena och vips så är det fixat...(!)
Hur svårt är det att rätta till på ett föl? Beror givetvis på hur mkt x-bent det är förstås men generellt alltså. Hur stor chans är det att fölet också blir x-bent?
Tycker personligen att det verkar fruktansvärt dumt att avla på det där stoet och riskera att stå där med ännu en x-bent häst men jag kan inget alls om x-benthet, hur svårt det är att fixa osv men det kanske inte är så komplicerat som det låter? Åsikter?
 
Sv: X-ben

Enligt expertisen så är X-benthet en defekt som uppkommer när fölet ligger för trångt i livmodern.

Vi har haft 5 x-benta föl undan olika fölston men gemensamt för alla ungarna är att dom hade samma pappa..Som också är x-bent.
Ungarna var av varjerande storlek när dom föddes.
En var mindre än normalt på en långlinjerad märr..så jag har annan åsikt än bara att dom ligger trångt.

Att hålla på med benskenor är bökigt.
Vid tio-tolv dagar sätter man igång och håller på tills det ser ok ut.
Man trappar upp tiden då dom går med dom. Alltså inte 5 timmar från dag 1.
Kylning viktigt efter man tagit av dom. Länge..
Raspa fötter..
Och en "gnisslig" unge..

Mycket pass och det finns annat som är roligare att pyssla med enligt mitt tycke.

AM
 
Sv: X-ben

Du verkar veta en hel del om detta ämne?! Jag har också lite funderingar vad det gäller x- benthet hos hästar.
Finns det några graderingar på hur mkt fellstäld benställningen är? Hur ser man i avelsammanhang på detta?
Vad skulle veterinärer råda vid en vet.bes. innan köp av x- bent häst?
Vart kan jag möjligen få veta mer?
mvh Jenny
 
Sv: X-ben

Nu ställde du frågor som jag faktist inte kan svara på..tyvärr.

Min erfarenhet är földefekten och inte på vuxna djur.
Tar man dom i tid så blir dom riktigt bra.

Angående pappan jag skrev om så jobbade han ihop över 5 miljoner kronor på banorna trots x-igheten.

Jag tror att om du ska köpa en vuxen häst med xigt framställ så är en bra veterinär IHOP med en kompetent hovslagare dom bästa rådgivarna.

Och det hela beror ju naturligtvis HUR mycket hästen är xig.

Här finns det kunniga hovisar m.m.
Kanske dom kan ge mer råd???


AM
 
Sv: X-ben

Jättenyfiken på detta. Brorsans häst är väldigt x-bent, tyvärr inte korrigerad som fölis... Har du lust att tala om vilken hingst det var? PM'a gärna om du inte vill skriva öppet...
 
Sv: X-ben

Jag har en bok med bild på en X-ig fölunge - den kan inte ens stå! Går det verkligen att rädda en sån? När den måste stöttas för att kunna ställa sig upp? Det måste vara grövsta sortens X-benhet, men av bilden att döma ser det ut som att den skulle behöva stå i vagga för att överhuvudtaget kunna bli rak i benen. Det kan inte vara ett bra liv för ett nyfött föl...?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För första gången efter att dokumentären Operation X sändes gör Andreas Helgstrand ett längre uttalande. Det gör han i en tv-intervju...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
10 217
Senast: jemeni
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 656
Senast: verser
·
Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 967
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Giltighetstid pass
  • Tips för att reda ut hår
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp