Bukefalos 28 år!

T

Thuja

Det här med X-benhet oroar ju en första-gångs föl-ägare... Hur kommer det sig, vad beror det på och hur lång tid tar det att "rätta" till och blir det bra? Förstår jag att det är olika vilken grad av X-ben det är men ungefär?
 
Sv: X-benhet

Jag har ingen erfarenhet av att ha fått föl med x-benhet men det som är viktigast är att man kontaktar vet snabbt, många dröjer och tror att det skall rätta till sig.....och uppss efter 4 månader är benen ännu krokiga och tillväxtzonerna svårare att ändra.
Hur lång tid det tar att rätta till och hur avancerat det blir (skena el. op) beror på graden. Googla så får du fram olika reportage om föl som opererats mm.
 
Sv: X-benhet

Jag fick en X-bent fölunge i somras. (högerbenet bara)
Ringde veterinären direkt och enligt honom så löser man numera de flesta fallen med hjälp av en stödsko i plast (limmas på) och inga andra ingrepp. Man avvaktar några veckor med at påbörja behandling, åtminstone när det inte var mer än så här.
Är det lite mer krokigt så att det inte räcker med stödskon - som på min fölunge, så opererar man. Då låser man tillväxtzonen på insidan precis ovanför knäet. Man låter låsningen sitta kvar i max 6 veckor (på mitt föl var i alla fall det maxgränsen, enligt "råd för eftervård" från veterinären), sen plockas det bort. Och då var benet rakt, i mitt fall! :D

Det går ju även att använda en stödskena i vissa fall. nackdelen med det är att de ofta får skav och överben efter den, tyvärr. Jag hade ingen sån till mitt föl.

Här nedan är foton före operationen och hur mkt det rätat upp sig på ca 1 resp 4 veckor
xbent1.jpg

xbent2.jpg

ggben5.jpg

Idag kan man inte se på honom att han inte varit rak i benet hela tiden. (att han är lite fransysk har ju inte med det att göra :D)
(för den som undrar - det var nog nån ambitiös djursjukvårdare som rakade båda benen på honom före op, för han ÄR bara op på höger...)
 
Senast ändrad:
Sv: X-benhet

clint Eastwood skrev:
Googla så får du fram olika reportage om föl som opererats mm.
Det är väl kanske för att slippa Googla som frågan ställs här! Dessutom så kan ju FLER lära sig om vi berättar o mdet just HÄR, på det sätt som forumreglerna dessutom föreskriver! :idea:
 
Sv: X-benhet

ameo skrev:
Det är väl kanske för att slippa Googla som frågan ställs här! Dessutom så kan ju FLER lära sig om vi berättar o mdet just HÄR, på det sätt som forumreglerna dessutom föreskriver! :idea:[/QUOT


Jag skrev bara det så att hon/han kunde ta del av reportagen och bilderna man får fram när man googlar på just x-benhet, om man är intresserad så skall man väl inte begränsa sig till bara detta forum?
Jag svarade ju det jag kunde hjälpa till med dessutom! men jag ber så mycket om ursäkt.
 
Sv: X-benhet

Vi hade ett tvillingföl som blev x-bent opererades på Hbg och är nu tre år utan några problem.
Viktigt är att man kommer medans tillväxtzonerna är öppna d.v.s före 6 månader.
Vårt föl föddes inte x-bent hon blev det med tiden och hon opererades (titthål) runt 6-7 månaders ålder.
 
Sv: X-benhet

finns det ngr hingsar som lämnat flera x-benta avkommor??

finns det nån form av ärftlighet??:confused:
 
Sv: X-benhet

Thuja skrev:
Det här med X-benhet oroar ju en första-gångs föl-ägare... Hur kommer det sig, vad beror det på och hur lång tid tar det att "rätta" till och blir det bra? Förstår jag att det är olika vilken grad av X-ben det är men ungefär?

Vi fick ett fullblodsföl som föddes lindrigt X-bent, där rekommenderades inte operation av klinik, själv ville jag det. Men veterinären hade förståss rätt och fölis blev till slut normal i benstället. Kan tilläggas att fölis sen som kom i träning och bla. blev 3:a i Derbyt, och numer är ridhäst.
:banana: :banana: :banana:
 
Sv: X-benhet

Inte i vårt fall, fölet var litet och lite klen, var rak i benen vi födslen men var tvilling, hela skellettet varkade mjukt! Plötsligt var hon x-bent runt 5-6 månaders ålder.
Nu har hon vuxit ikapp och är som vilken 3 åring som helst!
 
Sv: X-benhet

Binsan skrev:
finns det ngr hingsar som lämnat flera x-benta avkommor??

finns det nån form av ärftlighet??:confused:
Enligt min klinikveterinär, som remitterade mitt föl vidare (vi valde att åka till Hbg) för själva operationen, så är det inte ärftligt utan beror på hur de legat i livmodern. Är tydligen vanligare hos förstföderskor, enligt vet, pga att det är trängre i livmodern då.
 
Sv: X-benhet

ameo skrev:
Enligt min klinikveterinär, som remitterade mitt föl vidare (vi valde att åka till Hbg) för själva operationen, så är det inte ärftligt utan beror på hur de legat i livmodern. Är tydligen vanligare hos förstföderskor, enligt vet, pga att det är trängre i livmodern då.

JAg vet också att "experterna" vill mena att dom legat trångt.

Själv har jag frågat flera veterinärer detta:

Hur kommer det sig att två av våra fölmärrar har enbart fått x-benta föl efter enbart en enda hingst??
Märrarna är av olika exteriör.
Fölungarna var av olika storlekar..
Vi har fått 5 efter denna hingst.
ALLA var X-benta och fick ha benskenor.

Varken före eller efter dessa föl har mödrarna lämnat X-benta föl.
Enbart efter denne specielle hingst...som OCKSÅ är X-bent..:confused:

Detta har ingen veterinär kunnat svara på..
När hingsthållaren försökte ragga kunder så sa vi rätt ut att vi har inte rekommenderat hans hingst till våra inackorderingar.

Näää...jag har nog mina egna teorier..

AM
 
Sv: X-benhet

l_p1010012.jpg

l_p1010017.jpg


Detta är min f-04 som man sade att han behövde opereras. Hovslagaren kom ut & verkade utsidan & visade var vi skulle raspa varannan vecka. Det syntes inte ett dugg efter ca en månad.
 
Sv: X-benhet

Hade ett föl för fem år sedan som var ännu mer X-bent den på bilden. Men honom avrådde dom från både skenor och operation utan han skulle vara ute så mycket som möjligt. Allt i samråd med både lokal veterinär och Helsingborg. Sagt och gjort sto och föl ute dygnet runt från det att han var 36 timmar. När hösten kom kunde man inte se mycket på honom. Som vuxen syns inget och enligt veterinären ska hans ben vara väldigt starka och hållbara.
Detta var stoets sista föl. Hon hade då ett långt liv bakom sig som fölsto utan någon annan X-bent fölis. Även hingsten har vi använt till detta sto och andra ston utan att någon fölunge varit X-bent.
 
Sv: X-benhet

Stort tack för alla bra och utförliga svar. Bilder är alltid kul att se också- och att höra att de flesta verkar gå vidare i livet utan men alls bara man rättar till det i tid!
 
Sv: X-benhet

Jag lånar tråden lite...
Jag är lite nyfiken på detta, då jag hör så mycket olika. Här på Buke finns ju mycket erfarenheter och kunskap!

Min russunge kom från Lojsta hed i november. Jag upplevde honom som X-ig runtom, men upplevde det nästan som om det framförallt handlade om att han växt "dåligt" (de lever ju rätt tufft där och har väl inte den mest avvägda och balanserade foderstaten). Han har rätat till sej med tiden - särskilt bak i alla fall.
Han är nu nästan 8 månader.

Såhär såg han ut 6 månader gammal ganska nyss hitkommen - tyvärr syns bara bakstället väl här;
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/Hagbilder27nov006.jpg
Detta har dock rätat upp sej rätt fint med bra foderstat - baktill alltså.

(på den här bilden kan man kanske ana hur han såg ut fram;
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/Hagbilder27nov009.jpg)

Jag upplever det som att han blivit mycket rakare i frambenen också :confused:
Han har varit ganska lång i fossingarna men nu i veckan verkade hovslagaren honom. Hovis menade på att han visst var lite X-bent fram men att det troligtvis skulle växa bort, att det nästan framförallt berott på att han haft så "oskötta" hovar :confused:
(menade dock samtidigt förstås på att det är svårt att korrigera detta mha hoven - att det då lätt bli överkorrigering - knäet i rätt position men kotan fel)

Den "bästa" nytagna bilden där man eventuellt kan se lite är denna (tyvärr en massa grenar på ett nerfallet träd i vägen...);

IMAG1.jpg

Jag upplever det nästan som att han på den här bilden framförallt är utåttåad - något som borde rätta till sej när han breddar sej framtill (det är ju inte mycket häst "upptill" nu)?

(även den här kan man se litegrann hur han ser ut;
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/IMAG19042.JPG)

Är jag nojig? ÄR han X-bent fram och isåfall - är det mycket eller lite?
Kan X-ighet bero på foderstaten - till exempel Kalcium och fosfor-behov och balans?
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 685
Senast: verser
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 583
Senast: gulakatten
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
741
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp