Bukefalos 28 år!

x-bent åring

F

FTW

Har en åring som börjat få något knäckta knävinklar. Jag läst någonstans att detta kan uppstå när de växer.
Det handlar inte om mycket alls, med det syns en viss "trång-knähet". Dessutom är knäna lite oproportionerligt stora nu. Han var rak och fin tidigare.

Är det så? Ska man åtgärda med ändrat foder? Tillskott? Is i magen?
 
Sv: x-bent åring

Är det ingen som vill täppa till mina kunskapsluckor??!
 
Sv: x-bent åring

är det X-bent du menar (dvs om du ser hästen framifrån så är benen skeva så att vid carpus så går det inåt så benställningen framifrån påminner om just ett X?) eller hänger hästen i knäna? (När du ser hästen från sidan så är benet inte rakt utan lite framåtböjt i knäna)

Xbenthet brukar de födas med eller det uppkommer när de är föl. Det är inte något man ser direkt ofta på växande unghästar (hänga i knäna däremot är inte helt ovanligt).

Om hästen är X-bent så bör du ta den till klinik där man kan röntga och se hur det står still. X-benthet på såpass 'gamla' hästar rättar sig sällan spontant.

Hur är hästen VERKAD (och av vem?)
 
Sv: x-bent åring

Vi har varit med om att unghästar blir x-benta vid ca 1 års ålder.
Båda har kollats på strömsholm. Rättar det inte tills sig själv efter ett tag får man ta till åtgärder. Tror man bromsar tillväxten på den "korta" sidan av knät.
Probelmen uppkommer om de inte växer jämt i framknäna.
I våra fall fixades det av sig själv. Det enda vi gjorde var att vara med och raspa hoven ofta, så att man hjälpte benet i rätt läge.
 
Sv: x-bent åring

Jag skulle be en duktig hovslagare kolla din häst, eventuellt även en veterinär.
 
Sv: x-bent åring

Jo, jag menar X-bent, inte att knäna är lite böjda.
Men som sagt tidigare - det är inte alls frågan om något riktigt X, utan bara en liten, liten vinkling inåt av knälederna.

Hovarna är verkade regelbundet (=ofta!) av en riktig hovslagare, men inte sedan jag upptäckte detta (vilket ju var rätt nyss). Ska snart göras igen.

CK - hur lång tid är "efter ett tag" dvs hur lång tid kan jag låta det gå innan veterinär kopplas in? Gjorde ni något annat än väntade? Extra motion? Extra näring?
 
Sv: x-bent åring

Det enda vi gjorde var att raspa hoven, för att den inte skulle tvinga kvar knäet i x-igt läge, när tillväxten i knät förändrades åt rätt håll.
Nu är detta en del år sen, men jag vet att vi var till strömsholm och röntgade, så vi fick reda på hur många grader det var vinklat. Rekommenderades att vänta, och återkomma om det inte hjälpte med raspning. Och det gjorde det ju!
Skulle tro att det bara tog några veckor, faktiskt.
 
Sv: x-bent åring

OK. Jag försöker ha lite is i magen då.
Och låter hovslagaren raspa så klart. :idea:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 543
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
22 103
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 941
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 347
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundbeteende

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp