Bukefalos 28 år!

X-bent fölunge

F

fladdermusen

Mitt sto har nu fölat, detta på dygn 321. En stark och mkt fint litet fuxsto. Jag har dock upptäckt att hon är något x-bent på ena ev båda fram. Jag har varit i kontakt med kunnig hovslagare på detta område och jag ska låte föl gå ute på hårt underlag så mkt som möjligt samt att han ska komma och kolla om några dagar.

Ni som har erfarenhet av detta, vad krävs det för att det ska bli bra, har ni enbart använt er av belägg el skenor el till och med operation. Kanske har det rättat sig själv? Är detta nedärvt? Tittat runt lite och hittar inga konkreta svar, vågar jag betäcka igen? Modern är riktigt snygg har bra stam, hade en riktigt lätt fölning. Men vågar jag?
 
Sv: X-bent fölunge

De flesta x-iga fölben brukar räta upp sig av sig själv. Att gå några kortare promenader på hårt underlag är bra.

Avvakta några dagar (vet inte hur länge - kan tom vara veckor) och se om det rätar upp sig. Annars så avgör ju hovis/vet vilka åtgärder som behöver göras
 
Sv: X-bent fölunge

Det är väldigt många föl som föds x bent men de flesta rätar upp sig på bara några dag och är super fina av sig själva efter ett par veckor.
Däremot tycker jag du gjort helt rätt som kontaktat en hovis ändå. De är bättre på att avgöra om nåt behöver göras direkt
 
Sv: X-bent fölunge

Har också haft x-benta. De har rätat ut sig av sig själva.

Varnar dock för alltför mycket ute. Sliter på de mjuka fölhovarna, och det är ju dumt om hoven slits snett pga X-bentheten. Mina har gått ute ca 20 min per dag i början.
 
Sv: X-bent fölunge

Tack för era svar.
Det låter ju faktiskt som om det inte är någon större fara då, väntar och ser. Hovslagaren ska som det ser ut komma om några dagar. Jag hade tänkt låta föl med sto stå inne ett par dagar till (fölade i går) dock promenader. Sedan så får de gå ute ett par timmar om dagen ibörjan sedan öka. Det är min plan iaf.
 
Sv: X-bent fölunge

Be en veterinär titta på det så fort som möjligt ju tidigare destu bättre!!!! Om det inte rättar sig själv och du väntar för länge kan man inget göra:(
 
Sv: X-bent fölunge

Tack för era svar.
Det låter ju faktiskt som om det inte är någon större fara då, väntar och ser. Hovslagaren ska som det ser ut komma om några dagar. Jag hade tänkt låta föl med sto stå inne ett par dagar till (fölade i går) dock promenader. Sedan så får de gå ute ett par timmar om dagen ibörjan sedan öka. Det är min plan iaf.
Låt dem gärna promenera på stallgången om du inte vill ha dem ute i hagen, fast underlag är viktigt för att fölet ska stabilisera sig i benen.
Be en veterinär titta på det så fort som möjligt ju tidigare destu bättre!!!! Om det inte rättar sig själv och du väntar för länge kan man inget göra:(
SÅ himla bråttom är det inte - förutsatt att benen inte är så krokiga att fölet har svårt för att stå upp.
Jag har haft ett föl som var så x-bent att veterinären ansåg att den skulle opereras. Den rätade inte upp sig något alls (ovanligt!) under första månaden, så vid en månads ålder opererades han.
Jag har också haft ett annat föl som var nästan lika x-bent som denna, som två månader senare var helt rak i sina framben. Dessutom var han väldigt vek i kotorna och även det rättade till sig inom nämnda tid.
 
Sv: X-bent fölunge

Hon gör som hon vill jag har dock varit med om att man tagit bort fölungar då det har gått för lång tid...Det är ju lättare att räta benen ju yngre dem är. Men det är upp till en veterinär att avgöra tycker jag...:)
 
Sv: X-bent fölunge

Jag har haft två föl som varit ganska mycket x-benta och folk som sett dom har tyckt att jag skulle åka till klinik och operera. Men jag har haft is i magen och avvaktat. Båda rätade ut sig själva utan hjälp och är idag raka och fina i benen. Så visst be hovslagaren att titta men var försiktig med att försöka verka bort det. Det kan bli åt andra hållet istället. Samma gäller utåttåade föl, verkar man dom raka så blir dom ofta inåttåade när dom växer färdigt. Får fölen gå på bra underlag så rättar de flesta vanliga felen till sig.
 
Sv: X-bent fölunge

Hon gör som hon vill jag har dock varit med om att man tagit bort fölungar då det har gått för lång tid...Det är ju lättare att räta benen ju yngre dem är
Ja, om det går FÖR lång tid kan man inte göra något, men det det hänger på är att
1. Det inte blir värre medan man väntar
2. Att man måste utföra eventuella åtgärder innan tillväxtzonerna är slutna.

Tillväxtzonerna nedanför framknä/has sluts runt 6 månaders ålder.

Men det finns nog ingen veterinär som vill utföra några åtgärder för tidigt heller, då de allra flesta x-benta rätar upp sig av sig själva medan de växer.
 
Sv: X-bent fölunge

Förra året var här en fölunge som var rejält X-bent. Framknäna nuddade nästan varandra men hovarna var mer än en halvmeter isär. Han opererades två ggr och nu har ena benet rätat ut sig men det andra är fortfarande lite krokigt. Han ska få denna sommaren på sig också men om benet inte blir rakare kommer han tyvärr aldrig att hålla för något arbete :( Synd, jättefint föl för övrigt.
Men han var som sagt extrem. Mamman har haft 12 föl innan denna och de har inte visat något tecken på x-ben ngn av dem.
 
Sv: X-bent fölunge

Tack för era svar.
Redan nu ett dygn senare tycker jag benen ser bättre ut, det ena är i princip helt rakt nu, det andra något vinklat. Sett framifrån med ca 2 dm mellan framhovarna så snuddar dock framknäna vid varandra. Jag har efter hovslagarens råd kört ut ganska mkt halm från boxen. Detta för att hon ska stå mer hårt.

Hovslagaren ska fortfarande kolla men jag avvaktar med vet.
 

Liknande trådar

Avel Min fölunge är 4 dygn och föddes med veka kotor på alla 4 ben. Vänster fram blev snabbt mycket bättre. Höger fram är bättre än bak där...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
12 048
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 782
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 973
S
Hästmänniskan Är det någon som varit i samma situation eller någon som har tankar kring detta? Vi har ett sto född -95. -02 skadade hon sig och blev...
2
Svar
22
· Visningar
2 716
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Valp 2025
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp