Bukefalos 28 år!

X-bent häst

M

Maräng

Vad får det för följder av en häst som är lite, lite X-bent?
 
Sv: X-bent häst

Läste nu och såg att det var svårt att förstå vad jag menade :o :D

Alltså vad får X-benhet för följder för ridningen? Kan en häst som är väldigt lite, men ändå X-bent, prestera max? Hur påverkas hästens leder och senor av detta, blir det större påfrestning?

berätta gärna vad ni vet om detta! TACK :)
 
Sv: X-bent häst

Givetvis kan det påverka hästen negativt eftersom leder och benpipor får en avvikande belastning. Man strävar efter en så rak benaxel som möjligt just för att säkerställa bla. hållbarheten. Men det är lika möjligt att din häst kan hålla och prestera väldigt bra ändå. Prata med hovslagaren och be om hans syn på saken. Mvh // Pinge
 
Sv: X-bent häst

Är det bara pyttelite så har det förmodligen ingen större betydelse.
Större avvikelser däremot ger ju snedbelastningar i lederna = risk för sämre hållbarhet.
 
Sv: X-bent häst

Var drar man gränsen då? Mellan "pytte lite och större avvikelser" menar jag.
Det jag menar är att det kan vara dumt att lova eller förkasta utan att ha sett hästen
 

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Fristående fortsättning på tråden ”Operation X dokumentär på Helgstrand Dressage”, om avarter och hemskheter inom dressyrens värld och...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
56 629
Senast: Görel
·
  • Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Gunnar
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 335
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 656
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Tips för att reda ut hår
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp