Bukefalos 28 år!

Sv: Xterra

Nu har jag fått tag på min burk med Xxterra via min djurklinik.
Dock fick jag ingen bruksanvisning what som ever. Kan ringa vet imorgon iofs, men jag vill börja ikväll. Sååå.... hur använde ni detta?? Kleta varje dag? Oftare? Läste om någon som gjorde ett uppehåll efter några dagar. Snälla upplys mig hur jag ska använda det! :bow:
 
Sv: Xterra

Har för mig att jag körde 3 eller 5 dagars behandlig, därefter uppehåll. Under den tiden blev inken skitsur och började vara, svullnade och sprack upp (helt enligt instruktion). Den blev otroligt mycket bättre och hade nästan försvunnit då vi var tvingade att ta bort hästen (självklart av andra skäl).
 
Sv: Xterra

Tack för alla svar! :)
Ja jag ringde till N-vet och de hjälpte mig oxå. Det skickade även en broschyr som min klinik borde ha skickat med mig.

Nu vet jag ju inte det slutgiltliga resultatet än, men helt otroligt vad man märker att medlet jobbar! Efter bara EN påstrykning så var inken helt annorlunda! Mer torkad och på inåtgående. Inte alls den där utbuktande sårytan som var innan. Ska bli spännande att se, hoppas vi får bukt med den!
 
Sv: Xterra

Satt och letade efter en tråd med råd om inkar och hittade denna. Har några frågor och undrar om ni som har erfarenhet kan hjälpa mig.

Hur stor kan inken vara för att kunna behandlas med Xxterra?
Min häst ha en stor ink (3x3 cm) som tidigare varit "ofarlig" enligt vet, men nu har börjat spricka. Har kontaktat veterinär och de förespråkade operation, men sa inget om behandling liknande den med Xxterra.

Efter vad jag läst här i tråden verkar det inte som om veterinärer skrivit ut medlet, utan att ni själva kontaktat företaget som gör salvan. Skulle ni rekommendera detta utan att rådfråga veterinär?

Behöver verkligen råd då jag vill hästen hennes bästa och helst inte drar på med för stora ingrepp som operation i första hand.
 
Sv: Xterra

Jag fick medlet av veterinären på min klinik och enligt N-vet så säljer de inte till privatpersoner utan enbart via veterinär. Om din veterinär inte känner till medlet så ta upp det hela till diskution. Hur stor inken kan vara när man behandlar den vet jag inte men jag skulle prova om jag var du eftersom risken för att den kommer tillbaka är mindre med Xxterra än om man opererar. Det är svårt att få bort hela roten vid en operation medans hästen vanligen stöter bort hela inken vid behandling. Enligt N-vet så är återfallsprocenten ungefär 5% och ifall innken återkommer och man behandlar igen så är återfallsprocenten 1%. N-vet är iofs part i målet men jag misstänker att det finns någon sanning i dessa siffror.
 
Sv: Xterra

Fick mitt på vet.kliniken, vet faktiskt inget annat sätt att få tag på den.

Mitt sto hade en stor, rikigt äcklig ink, framförallt var den hög. Jag hade i alla fall provat Xterra innan jag övervägde operation.
 
Sv: Xterra

Snor sista

Jag köpte min direkt från N-vet. De skickade mot faktura och jag är privatperson. Dock var hästen kollad av veterinär och jäg kunde lämna denne som referens.
 
Sv: Xterra

Tack för de senaste svaren. Fick tag i N-vet idag och de kunde skicka till mig som privatperson om en veterinär rekommenderat. Distriktare kommer ut i morgon och gör en bedömning.
Ska försöka återkomma med bilder på behandlingen under veckan som kommer så att alla andra här kan ta del av förloppet. Ska blir spännande (och lite nervöst faktiskt) att göra, men som sagt - allt för hästen. Hoppas det nu inte är en elakartad ink - håll tummarna för oss i morgon!
 
Sv: Xterra

Min unghäst har en ink vid mungipan, ca 1.5*1.5cm. Vet. visste inte vad man kunde göra förutom att skära bort o tyckte jag skulle vänta tills jag skulle kastrera honom. Så för tilfället kan jag inte jobba honom så mycket då han ej kan ha bett.
Så tack för denna tråden!!!
Hur mycket medel är det i en burk? enbart till en "normal" behandling el många. (beror ju på hur stor ink mm) men på ett ca?
vad är priset?
är det värt att leta upp "begagnat" el är det en färskvara?
 
Sv: Xterra

Det räcker till flera i normalfallet. Beror ju en del på om man kan behandla + täcka, eller får behandla med tätare intervall, och hur stor inken är. Men generellt räcker det till flera omgångar.

Min veterinär är smart, han säljer en 'lagom klick' så man slipper köpa hela dyra burken.

Burken är LITEN, men det går inte åt mycket alls per applicering i normalfallet.
 
Sv: Xterra

Om du vill se direkt så harjag lagt ut en bildserie från Novans behandling
Bilderna
Hon har ett sår ovanför ögat som inte har något med inken att göra utan vi gick omkull några dagar före behandlingsstart.
 
Sv: Xterra

kl

jag hoppar in med en fråga också....hittar inte heller min bipacksedel just nu men hade precis för mig att det stod att man skulle bandagera och låta det sitta i ngn dag....har jag fel??
min har en på benet som jag tänkte behandla nu, la på salva lite bomull och ett bandage runt. ska jag ta av och göra om detta varje dag eller ska det sitta kvar?
 
Sv: Xterra

puff puff

vad tror ni..ska jag ta av bandaget över natten eller kan det sitta kvar?
 
Sv: Xterra

Det var någon här på Buke som brukade använda vaselin på inkar...jag provade och inken är borta. Den ramlade bort för ca ett halvår sedan och än så länge har det inte dykt upp någon ny.
 
Sv: Xterra

Har beställt en xx sarcoid-salva som den heter.
En ripof från xxterra från USA. Lite billigare än xxterran och nu är den hemma.
Fotodokumentation utlovas...... så får vi se om jag blivit blåst eller ej.

Inken i sig är ingen katastrof men det sitter helt fel till, två cm ovanför mungipan och precis där bettring-sidostycke ligger. Den går sönder i princip varje dag och att ha bett i munnen är helt att glömma för tillfället.
Den är ca 2*2 cm och ca 5 mm hög. Storleken varierar ganska mkt beroende på om inken går sönder eller ej.
/T
 

Liknande trådar

Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 195
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Sirap
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 842
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 972
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp