Bukefalos 28 år!

S

sommardag

Var får man tag i xxterra? Hade ute vetrinär idag som tyckte att jag skulle behandla min hästs ink med det. Hon sa att jag skulle beställa det på internet. Men jag kan inte hitta det.. eller finns det på apotek?
 
Sv: xx terra

N-vet tillverkar, men i alla fall förr sålde helst till veterinärer. Dvs din veterinär kan och får beställa hem åt dig. Men det är ju bara kontakta N-vet så kanske det går att beställa direkt. Du hittar hemsidan enkelt om du bara googlar N-vet.
 
Sv: xx terra

Hej!
vi har beställt hem det själva utan veterinär så det ska inte vara några problem. Men kan kolla med min mor imrn om vart vi beställde det ifrån :) På tal om inget är det ett riktigt dunder medel mot inkar mm :)
 
Sv: xx terra

Var inne på deras sida men hittade inget där.. Kolla gärna vart ni beställde från :)
 
Sv: xx terra

Läste lite gamla trådar och du verkar ha koll på inkar, min hästs ink sitter på undersidan halsen och han störs egentligen inte av den, har väl haft den i ca 2-3 år och tycker den har växt sakta. skulle du låta den vara? behandla med salvan? operera bort den? Min vet tyckte det var upp till mig att bestämma..

Är det dumt att prova med salvan nu, kanske ska vänta till hösten om det blir insekter?
 
Sv: xx terra

Svårt med inkar, din veterinär är ju bäst lämpad. Haken är ju att om man börjar 'rota' i dem kan de börja växa och/eller bli av en värre typ. Jag skulle undvika operation så långt det gick just därför.

Stör den inte skulle jag nog låta den vara faktiskt. Min L hade ju en precis vid naveln/framför skapet. Den fick vara. Sen en dag förr-förra året var knotten riktigt elaka och han slog med bakbenen för att få bort dem - och inken gick sönder. Efter det så när den läkte ihop, sen började den växa med en jäkla hastighet. (Det var då jag behandlade med xxterra). Men just det där är ju risken, att om man 'stör' den men inte lyckas få bort den helt - så kan de blir etter värre. Det kan de ju av sig själv med förvisso, som på min K (hon som hade en på ögonlocket, en nodulär, som växte med blixtens hastighet helt utan 'störning').

Men JAG skulle nog om det var MIN häst låta den vara alt behandla när insekterna är borta med xxterra om du vill ha bort den. Men som sagt, det är min helt personliga amatöråsikt =)
 
Sv: xx terra

Ok tack för svaret. avvaktar nog till hösten och ser hur den verkar då.
 
Sv: xx terra

Säger bara: Echinacea, snärjmåra, ringblomma. När inken börjar reagera på örterna sätts Älgört in.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Någon som kan tipsa? Jag bor mitt ute i ingenstans och har långt till någon riktig sminkbutik. Hinner inte åka dit. Det enda som finns...
Svar
16
· Visningar
951
Senast: tuaphua
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
528
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 254
Senast: Livi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp