Xylofoniagrimma

PiperGarden

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av det? Funderar nämligen att testa det på min hetsporre, han funkar alldeles utmärkt bettlöst vid ridning. Nån som har en bild? vet att jag sett bilder, men hittar inga nu... :(
Hur brukar det bli med styrningen, kan de bli något svårare att styra?
Ska försöka få tag på ett att testa, men konstigt nog har inte alla en hängandes i stallet... :confused: :eek: tror faktiskt aldrig jag sett en häst utrustad med det? :confused:
 
Sv: Xylofoniagrimma

Du ska inte ha så bråttom, kommer just från gävletravet och har kollat in lite storfräsare.... :banana: :banana:
Men till saken... Har haft en passhäst som gått med Xylofoniagrimma, körde henne bara hemma själv med den. Hon var en "hetsporre" med känslig mun och den fungerade jättebra på henne. Styrbarheten tyckte inte jag blev sämre ( en gapande häst som försöker ruska av sig bettet är ju svårare att styra...) :angel:
Gick också med grimman i lopp men då körde inte jag.
 
Sv: Xylofoniagrimma

tack för svaret!
har äntligen fått tag i en att låna (den var grön när jag "fick" den, men numera är den svart... :D ) så jag ska testa det när jag rider nästa gång + i snabbjobb i helgen.
Men fick nya funderingar när jag testade den... Jag vill sätta den i samma höjd som nosgrimman ungefär (där ha jag även sidepullet när jag rider med det) men var ska jag då göra av spärrgrimman?? :confused:
I vanliga fall går han med pullargrimma, men det strök jag ganska snabbt... Så nu får han ha en vanlig spärrgrimma, vilket är ett absolut måste vid jobb/lopp. men hur ska jag nu sätta det? vill ju inte ha spärrgrimman för högt upp heller...
Hur ska man göra sen i ev. lopp, han går nämligen med raymondkäk... det blir lite trassligt på nosryggen (är det därför man ska ha en häst med stort huvud??? :eek: )
 
Sv: Xylofoniagrimma

Det kan alltså vara en fördel med stort huvud :idea: Har aldrig provat kombinationen Xylofoniagrimma och Raymondkäk.. Låter trassligt. :crazy: Spärrgrimman däremot måste ligga ovanför Xylofoniagrimman.
Blir lite nostalgisk.... Xylofonia själv var född , uppvuxen och levde hela sitt liv här hemma i "min" by.. Har jobbat hos hennes ägare då Xyllan var satt i avel.. Vilken märr!!!! :love:
 
Sv: Xylofoniagrimma

Jag blir så nyfiken, vad ÄR en xylofoniagrimma?

Har sökt på nätet, men hittar bara info om HÄSTEN med namnet Xylofonia...
 
Sv: Xylofoniagrimma

jaa, tyvärr har ju inte min pålle stort huvud, utan ett ganska litet ädelt... :crazy: efter mycket provande konstaterade jag oxå att spärrgrimman måste sitta ovanför, synd att det inte går att ha en pullar då han funkar bra på det...
kommer bli trassligt värre att få ihop allt tror jag... å så lägger man till bettskivor och ryckhuva... :eek: :crazy: å naturligtvis automatkäk... :D
 
Sv: Xylofoniagrimma

en Xylofoniagrimma är en sorts körgrimma, där man kombinerar tryck på nosryggen med bett. Ser ut som en engelsk nosgrimma med en deltatygel i "nosgrimman" och i bettet. Ska ta en bild på min kuse med den...
 
Sv: Xylofoniagrimma

Jag tror jag förstår... :) :bow:

Fäster man alltså tömmen i "deltat"?
Kan man använda vilket bett man vill, eller är det en färdig konstruktion?
 
Sv: Xylofoniagrimma

va bra!
ja, i "deltat" finns en ring som man fäster tömmen i. Man kan använda vilket bett man vill.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 030
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 083
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 854
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp