Bukefalos 28 år!

P

Pax

Vet nån något om yakutponnyn? Finns de att tillgå utanför Ryssland?:confused:
 
Sv: Yakut

Gammal tråd....

Men jag undrar precis samma sak.

Skulle det inte vara en fantastisk ras att få hit ?

Varför har ingen i hela hästvärlden ( västvärlden ) upptäckt denna otroliga ras.

Nu när järnridån är väck så borde det vara fullt möjligt att importera,
bortsett från att Yakutia kanske ligger en aning avsides. Men kan man
flyga runt med tävlingshästar i hela världen så kan man självklart
flyga hit hästar från sibirien också.
 
Sv: Yakut

Jag vet inte hur det är numera men när vi importerade hästar från Ryssland under -90-talet så fick man inte ta in hästar som fötts på den asiatiska sidan till Sverige, det var alltså viktigt att hästarna kom från den europeiska sidan av Ryssland för att det skulle vara möjligt att importera.
 
Sv: Yakut

Jag vet inte hur det är numera men när vi importerade hästar från Ryssland under -90-talet så fick man inte ta in hästar som fötts på den asiatiska sidan till Sverige, det var alltså viktigt att hästarna kom från den europeiska sidan av Ryssland för att det skulle vara möjligt att importera.

Jo, nog borde det vara något tillståndshinder som gör att denna ras inte
finns här i väst ännu. Ska forska runt lite i ämnet.

Helt fantastiska hästar som som klarar sibiriska vinterns -60 till sommarens upp mot +40. De hittar dessutom sin egen mat vintertid, otroligt.

-De är oerhört vackra :

http://images.google.se/images?gbv=2&hl=sv&q=yakut+horse&sa=N&start=0&ndsp=18
 
Sv: Yakut

Men det gör väl inte så stor nytta här, vi har ju inte de temperaturerna? Såvitt jag kan se så har de två fördelar: a) klarar sibiriens klimat b) mjölkar bra och ger förhållandevis mycket kött när man slaktar dem.

Eftersom vi varken har sibiriskt klimat, dricker hästmjölk eller föder upp hästar för slakt, så är det väl inte så konstigt att ingen importerat rasen till Sverige? Vill man rida eller köra, och det vill nog de flesta som har häst i sverige idag, finns det nog bättre raser närmare till hands.
 
Sv: Yakut

Nej nytta gör de säkert inte på det viset här. Men just det att de är så exotiska och ovanliga är ju just det som är det speciella. Varför har vi tex islandshästar här ?
Vi importerar dem fast vi har tillräckligt för avel här.

Jo de är ganska lika basjkir hästen, men de har troligtvis inte samma ursprung. Yakut hästen och just Yansky- den lilla ursprungliga typen fanns antagligen i vilt tillstånd innan några mäniskor kom dit. Men vem vet ?
Har en kontakt i Yakutsk som hjälpt mej med mycket. Men om några exporterats vet han inte.
Yakuten motsvarar egentligen exakt samma sak som renarna gör för samerna.

Nej visst är det en galen idé, men det är väl just därför vi har en mångfald av raser här :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Yakut

Men islandshästar har ju fördelar som ridhästar jämfört med andra raser, gångarterna t ex.

Fördelarna med yakuthästarna tycks vara att de tål ett sibiriskt klimat, vilket är meningslöst eftersom vi inte har det klimatet här, och att de mjölkar bra, vilket är meningslöst eftersom vi inte använder hästmjölk. Alltså skulle det inte vara någon mening med att importera en sån häst, för man kan inte dra nytta av fördelarna.

Det faktum att de är exotiska räcker nog knappast för att nån ska vilja betala en massa för att ta hit en häst.
 
Sv: Yakut

Att de tål klimatet är väl bra, perfekt för lösdrift i Sverige.
Och vilka fördelar de har som ingen annan ras har förutom mjölk och
kött är just det som är spänningen att få utveckla och upptäcka.

Och den som skulle betala en massa för att få hit den är ju inte "nån" utan
jag själv. :)

Men som sagt det är inte bara vilja och pengar, myndigheter ska säga sitt också. Transport är nog inte heller löst i en handvändning. Det är mer
eller mindre en livsuppgift.
 
Sv: Yakut

Nu verkar ju inte någon direkt intresserade av Yakut hästar i detta forum,
men det här är vad jag kommit fram till så här långt :

Har forskat och letat, här är ett av svaren från min kontakt i Yakutia :

"There isn’t any of them in Europe, unfortunately. I reforwarded this question to Valery Protopopov, pro-rector of the Yakut Agriculture Academy. He said there was no Yakut horses export experience ever recorded. So… be the first. Local breeding experts are very interested in it."

Har fått tag på uppfödare i Oymyakon som har Yakut hästar av Yansky typ.

Kort rasbeskrivning av Yansky :

"Yansky type horses are pure-blooded Yakut horses, whose ancestors came from the original type that bred on the Yana and Indigirka rivers valleys. In their exterior they are similar to their primary type – horses of the original type, but they are more massive and larger. Yansky type horses differ in stout constitution, high adaptability to winter frost with poor pasture feed. All this is possible due to great fattening ability of this type horses during short summer and autumn period. The head is of average size with straight and concave profile, forehead is wide. The neck is short and fat, withers are wide and low, the back is of average length, and croup is comparatively long and wide. The chest is broad and deep. The legs are strong and set regularly. There are dominating light colors like all the northern horses have: grey and mousey of various shades, roan and others."

MEN som jag gissat så har EU sina krav. Yakutia finns inte med på listan
av länder utanför EU som import tillåts ifrån. Det går att lösa enligt jordbruksverket, men det är både krångligt och dyrt. Lösningen skulle vara
att flytta hästarna till en region i Ryssland som import tillåts ifrån, de skulle
sedan få stanna där minst 3månader och sedan skulle prover och papper kunna ordnas. Så det är inte enkelt...

Att det är ett rent äventyr bara att ta sig till Oymyakon från huvudstaden Yakutsk är en annan sak, smala vägar i bergen utan räcken, passager över floder utan broar.

Så nog finns det anledningar till att vi inte sett så mycket av rasen i Europa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Nu har jag kommit dit jag hoppades slippa, botox. Har provat allt som finns att tillgå inom läkemedelsbehandling och profylax för...
2
Svar
22
· Visningar
1 191
Senast: Coop
·
  • Artikel
Hästnyheter "Vi kommer aldrig få veta om Ibbe hade kunnat få leva. Det är fruktansvärt." Det säger Kristina Borg som tvingades avliva sin lidande...
Svar
0
· Visningar
581
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Från och med i dag, den 18 maj, finns ingen jourveterinär att tillgå i Dingle-distriktet. Nu får Distriktsveterinärerna i uppdrag av...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När det gäller akutdjursjukvård för hästar i norra Bohuslän är det en privat aktör som haft uppdraget. Men de har valt att inte förnya...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp