Bukefalos 28 år!

the_connemara

Trådstartare
Min häst är lite känslig i benen speciellt när det är varmt. Får lätt små sår typ som mugg fast lite överallt på främst benen och kan bli lite svullen i benen. När det blev som värst efter skav pratade vi med vet och då sa de att i princip allt (utom skavet då såklart :-D) kommer inifrån och rekommenderade bakjäst.

Nu har jag läst lite om yea-sacc och undrar om man kan ge det istället? Och jag trodde det fanns en sort, men det finns ju flera olika märken? Och priserna varierar ju extremt mycket, vad är skillnaden? Hade varit mycket smidigare än att ge vanlig jäst men jag vill ge något som åtminstone kan ge effekt såklart.
 
Sv: Yea-sacc

Det är bakjäst, så det borde ha samma effekt.
Verkar dessutom vara levande jäst, inte avdödad. Bra det.
Kan inte hitta något som visar på prisskillnaden? Var ju från 179-780 kr :crazy: Helt sjukt.. Verkar vara precis samma innehåll. Jag hade nog köpt den billigare och provat.
 
Sv: Yea-sacc

Som jag uppfattat det är yea-sacc en särskild jästform, och står det att det är yea-sacc så är det ju det samma. Men varning för att vissa tillverkare kanske blandat upp den med tex druvsocker, kalk, vetekli etc.
 
Sv: Yea-sacc

kl

Yea-Sacc är tydligen någon speciell jäst har jag insett nu. Var på svenska foder idag och deras innehåller torkad drank och jäst, minst 5*10^7 CFU/g. Vad innebär det i typ gram? Har läst någon rekommendation om 10 g "ren" jäst om jag fattat rätt. Utfodringsrekommendationen är för unghäst 40 g och lätt träning 50 g.
 
Sv: Yea-sacc

Svarar mig själv: Ja, det ska vara ren yea-sacc som Saracen säljer. Och underhållsdos är 10 g. Dvs typ halva priset mot Svenska foders om man köper 1 kg för 400 kr.

Hittade en liknande grej. YSY Blandning från Brogaarden. Hittade inte info på svenska på nätet dock: http://www.brogaarden.eu/Tilskud-Hest.141.aspx?recordid141=30614 och där står bara hälften som står i broschyren. Ska tydligen bestå av yea-sacc och yucca extrakt: "Yucca extrakt innehåller olika komponenter av saponin och glycoprotein. Dessa komponenter binder till sig kväve. vilket medför en reducerad mängd kväve (NH3) koncentration i blod och urin, och därmed en bättre stallmiljö, pga mindre ammoniak lukt." Rekommenderad dos 15 g, vilket ger typ samma pris som Saracen enlig länken ovan exkl ev frakt.

Tankar på det eller Brogaarden i övrigt? Aldrig hört om innan, hittade broschyren i en hästaffär.
 
Sv: Yea-sacc

Inte läst länken, men yucca anses ha smärtlindrande egenskaper och ingår i flera smärtlindrande/inflammationshämmande örtprodukter. Kanske inte något man vill tillföra dagligen.

(Yucca skall inte ges till hästar med PPID eller IR)
 
Sv: Yea-sacc

Yea-Sacc är tydligen någon speciell jäst har jag insett nu. Var på svenska foder idag och deras innehåller torkad drank och jäst, minst 5*10^7 CFU/g. Vad innebär det i typ gram? Har läst någon rekommendation om 10 g "ren" jäst om jag fattat rätt. Utfodringsrekommendationen är för unghäst 40 g och lätt träning 50 g.

Yea-Sacc är ett varumärke som innehåller jästkulturen Saccharomyces cerevisiae strain 1026 och som tillverkas av Alltech i Frankrike. Yea-Sacc är godkänd som probiotika av EU:

http://www.efsa.europa.eu/de/scdocs/doc/991.pdf

Jästsvampen Saccharomyces cerevisiae förekommer i många olika grenar där “strain 1026” är en gren. Vanlig bakjäst innehåller också Saccharomyces cerevisiae men inte grenen “strain 1026”. Vad jag vet finns det inga studier som visar att vanlig bakjäst har någon som helst probiotisk effekt.

The European Food Safety Authority (EFSA) har godkänt 4 olika produkter som innehåller levande jästsvampar:

- Yea-Sacc 1026, producer: Alltech France, strain: scCBS 493.94, e-number: E1704
- Levucel sc20/sc10ME, producer: Lallemand, strain: scCNCM I-1077, e-number: E1711
- BioSaf sc47, producer: Lesaffre, strain: NCYC sc4, e-number: E1702.
- Biosprint, producer: Prosol SpA, strain: MUCL39885, e-number: E1710.

5 x 10^7 CFU/g betyder att ett gram av produkten innehåller 5 x 10^7 CFU. CFU är en enhet som motsvarar en levande jästcell. Hur många CFU man måste ge för att få någon effekt beror på vilken produkt man använder. För Yea-Sacc är minimidosen 4 x 10^9 CFU per kg ts (se länken ovan).

Ger du t.ex. din häst 10 kg ts i foder så måste du tillföra 40 x 10^9 CFU i foderstaten för att få någon effekt. Jag tror att Yea-Sacc innehåller 4,5 x 10^9 CFU/g (men du får kolla detta) så du måste då ge minst 9 g/dag av produkten.

Angående vanlig bakjäst så har jag sett en siffra på att det skulle innehålla 9 x 10^6 CFU/g. Man skulle således behöva ge 4,5 kg bakjäst för att tillföra samma mängd jästsvampar som 9 g Yea-Sacc och då vet man ändå inte om den gren av Saccharomyces cerevisiae som finns i bakjäst har någon probiotisk effekt överhuvudtaget.

Personligen är jag tveksam till användning av jäst i foderstaten. Jästsvampar förekommer normalt inte i hästens grovtarm och det är tveksamt om de tar sig dit och överlever under någon längre tid än några timmar. De studier som har gjorts visar olika resultat. De studier som visar positivt resultat är ofta studier som har gjorts av tillverkare av produkterna. Oberoende studier visar ofta på tveksam eller ingen effekt alls. Här är en ny studie som undersökte eventuella positiva effekter på fermenteringen av fiber. De fann ingen effekt på fiberfermenteringen och en obetydlig mängd Saccharomyces cerevisiae (SC) i träcken vilket de tolkade som att de levande jästsvamparna inte överlevde transporten till grovtarmen. Det troligaste är att de fermenteras i blindtarmen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23639024

Nu gjordes denna studie på friska hästar och det är möjligt att tillskott av jästsvampar kan ha positiv effekt på hästar med dålig mikroflora. Men att ge dessa tillskott till normala, friska hästar är nog meningslöst.
 
Sv: Yea-sacc

Jag älskar dina inlägg :bow:

Har själv mailat Saracen om CFU/g men inte fått svar ännu.

Och har också funderat på de där levande jästcellerna (om man nu säger celler?), hur de överlever "ända fram" sas. Men eftersom grunden till att ge jäst var på vets rekommendation (men då bakjäst) å tänkte jag åtm testa en period och se om det märks någon skillnad.
 
Sv: Yea-sacc

Hästar blir "svullnare" i benen i värme generellt dvs blodkärlen är mera vidgade och påtagliga och det uppfattas ofta som svullnad . Vad är det för diagnos på hästen och vad handlar små såren om specifikt ?
 
Sv: Yea-sacc

Det är klart de blir, han har alltid varit mer gallig sommartid ändå sedan innan han ens började arbeta. Det jag menar är små sår som ger tjocka ben, inte lymfangit men åt det hållet om du förstår? Dvs främst om han skadat sig (den gången vet kontaktades hade han fått skav av skydden en extremt svettig terrängträning) men även när han fäller är han liksom skorvig i pälsen och blir lätt irriterad/lite svullen. Vet menade ju då att hästen blir mer lättpåverkad om det inte står helt rätt till inuti och att det var bättre att testa att behandla det istället för att tvätta, smörja o hålla på på utsidan.
 
Sv: Yea-sacc

Ok . Men låter skumt . Varför skulle det inte stå rätt till är han bra i magen osv ? Du är ju så sjukt noga med foder och allt , jag har aldrig hört om en sån "diagnos" att de skulle få små sår och lymfangit svullnad bara sådär allmänt det är därför jag är nyfiken ?
 
Sv: Yea-sacc

Hans magen verkar funka finfint annars :-) han har ju inte alltid problem men tycker han har lättare än normalt att bli svullen pga småsår. Det är inte heller lymfangit sådär att det lämnar avtryck om man trycker. Utan bara svullet som när de fått just sår, men det blir så väldigt lätt. Jag slänger hellre ut 4 kr/dag på jäst än på schampo/salvor för o se om det funkar :-)

Vet menar alltså att en häst som lätt blir svullen eller får muggaktigt snarare har lite rubbad mage (högre allmänkänslighet) än är specifikt känslig i benen/mot småsår. Det har dock inte alls varit så allvarligt som jag beskrev i första inlägget igen.
 
Sv: Yea-sacc

Köpte en burk i dag i samband med övriga inköp. På den står det att den innehåller minimum 1*10^8 CFU/g och typ samtidigt fick jag svar på mailet, 2.5*10^8 CFU/g.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 730
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 901
Senast: Hedwig
·
Foder & Strö Behöver lite akut ha svar på följande: Grundförutsättningar: H.H står idag på 9 kg hösilage (TS-H ca. 75%) + 500 gr (torrvikt)...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 945
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag skulle behöva lite råd.. Och tycker att ämnet är lite för känsligt för att prata med bekanta osv. om.. Sedan några veckor tillbaka...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 101
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp