Yes! Hon har lärt sig äta!

Miran

Trådstartare
Uppdatering av min greenguardtråd. Nu har min pålla svalt stoltheten och börjat beta med sin greenguard.

Och djurplågeri?
Tja - lyckligare än hon var i dag när hon fick ströva i väg med kompisen i storhagen (en stund) har jag inte sett henne på flera veckor.

Hon noppar gräs så fint och håller sig sysselsatt. Slipper stå och hänga i minihagen utan någonting att göra. Känns jättebra.

p.s En fråga till: Hur mycket gräs får de egentligen i sig med greenguard. Typ hur lång tid är en halvtimmes vanligt bete med greenguard?
 
Ja, vad bra :bump:! Tänkte väl att hon skulle lära sig, min gjorde ju det och hon är bara normalbegåvad ;)

Kan inte svara på din fråga. Jag har också funderat men tror inte att svaret finns. Du vet ju inte hur mycket hon får i sig i vanliga fall heller. Man kan inte få svar på allt ;).

mandalaki
 
Greenguard sägs reducera tuggorna till 30 % av det normala intaget, dvs för varje kilo gräs hästen tuggar i sig utan GG får den i sig 3 hg med GG. För en riktigt glupsk häst är skillnaden enorm, hur mycket hästarna hinner beta på en halvtimme är individuellt.

Har själv en sådan till min pålla, den brukar bli använd i början av betet. Men när gräset har blivit nedtuggat en bit, och hon ändå får anstränga sig för att äta brukar den åka av igen.
 
Vad bra!!
Man får nog hålla koll på hullet men för vår ponny är det nog tillräckligt. De är ute dygnet runt och han är mycket aktiv och betar. Tidigare stod de och "jäste" större delen av dagen. Nu får han röra på sig mycket mer.
 
Tillverkaren, som säger att intaget reduceras til ca 30 %. Men jag tror att det kan skilja något lite, beroende på vilken teknik pållen lär sig använda med denna.
 
aldrig hört talas om det här.. är det en mojäng som man sätter på grimman över mulen??
har du en bild på den så man får se?
själv har jag en häst som äter som f*n..... kasnke vore något?
 
hahaha stackars häst!
usch vad taskig jag är som skrattar...... men stackars häst som inte får äta så mkt den vill.... min häst skulle nog titta på mig med ledsna ögon... det gjorde hon när jag gav henne hö i ett hönät med små maskor (2 cm2)

Men vad kostar dom?
 
Personligen lider jag mer med de hästar som inte en får gå i närheten av ett grönt grässtrå, utan får tillbringa sommaren i en tråkig och kal hage. Då är detta ett utmärkt alternativ, fast dom kan nog bli lite förnärmade i början.
 
Tack Boj!

goamarie: min häst står inne på nätterna och går med greenguard på dagarna. Tro mig, hon är fly förbannad över att behöva stå inne men har inget emot greenguarden för då får hon komma ut och beta.

Har haft min ett par år, tror den kostade runt 500.

mandalaki
 
Jag köpte min häromdagen. Den kostade 485:- på Granngården (de är återförsäljare). Det finns både ponnysorlek och full. Jag tog full till min D-ponny, för de sa att ponny mest var för shettisar.

Min häst var fruktansvärt förnärmad först. Men efter två dagar skippade hon det och lärde sig äta. Än så länge får hon bara beta några minuter per dag även med den på - men de minutrarna är hon betydligt lyckligare än resten av dagen.
 
verkar vara en bra uppfinning!!

fast detta året är det nog inte så aktuellt för min del. får tillbaka min häst från ridskolan 3 veckor in på sommarlovet och eftersom hon är så mager så behöver hon äta upp sig!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp