Bukefalos 28 år!

Yla med vovven

Jozze

Trådstartare
Läste i boken "Fria hundar" att man kunde yla med sin hund för att dels väcka uppmärksamhet om den inte lyssnade när den var lös, och dels för att det stärkte banden mellan ägare och hund. Berättade det för pojkvännen som försökte med DP:n Kaiser (vargen som ni ser i min avatar ;)), och efter mångt och mycket ylande, när husse började komma upp i lite högre tonarter, satte Kaiser igång. Och herregud så söt han var! :love: Det var ingen ren ton, utan mer som ett litet skällande yl, men han sjöng på som bara den. Jobbigt verkade det vara, för han somnade väldigt fort efter att vi hade slutat.
Sedan försökte pojkvännen med sin brors hund, en lajka, men han förstod inte alls utan skällde istället, trots att han brukar yla av sig själv annars.

Övning ger ju färdighet, och igår berättade pojkvännen att nu går det mycket fortare att få Kaiser att yla, till skillnad mot första gångerna då man fick yrsel av allt luftutblås som krävdes för att sätta igång honom :p

Brukar ni yla med era vovvar? Några knep, så att man slipper yla sig blå själv - dyka på väldigt höga tonarter på en gång kanske? Hur ska vi få lajkan att yla? Är det psykiskt ansträngande för vovven att yla, eftersom Kaiser blev så himlans trött?

Väck vargen i din vovve! :D
 
Sv: Yla med vovven

Nej... jag brukar inte yla med mina hundar... Fast jag gjorde det som ung med mammas hundar till grannarnas stora förtret...

Jag upplever att jag har utmärkt kontakt med mina hundar både hemma och i skogen ändå. Stärka banden kan man göra på andra sätt utan att föra en massa oväsen. :cool:
 
Sv: Yla med vovven

syrran skrev:
Nej... jag brukar inte yla med mina hundar... Fast jag gjorde det som ung med mammas hundar till grannarnas stora förtret...

Jag upplever att jag har utmärkt kontakt med mina hundar både hemma och i skogen ändå. Stärka banden kan man göra på andra sätt utan att föra en massa oväsen. :cool:
Ingenting är så starkt att det inte kan bli starkare :cool: Och varför utesluta en metod som man tycker är rolig och bra?
Här störs inga grannar, då pojkvännen bor mitt ute i skogen.
 
Sv: Yla med vovven

Jag brukar åxå göra det me min dp. han e ju såå söt när han sätter igång=) amstaffblandisen fattar ingenting=) Kallas din åxå kaiser?=) Agent 007 gör ju åxå de. å Mammas hund Geordani´s Ceasar me=) Vart kommer din ifrån?

Go röda dvärgpinschrar!!!:banana:
 
Sv: Yla med vovven

Får han till en ren ton, eller blir det också något skällaktigt? (Svårt att beskriva ;))

Hans kennelnamn är inte Kaiser, utan det kom jag på. Han tillhör pojkvännen som har köpt honom av Bimli's, som ju ligger i närheten av Geordani's. Jag tror att Kaisers mamma kommer därifrån! :)

Agent007, är det en användare här på Buke..? :o :angel:
 
Sv: Yla med vovven

Jozze skrev:
Ingenting är så starkt att det inte kan bli starkare :cool: Och varför utesluta en metod som man tycker är rolig och bra?
Här störs inga grannar, då pojkvännen bor mitt ute i skogen.

Ja du ... Man behöver inte alls utesluta en metod som man tycker är rolig och bra... Men det som är roligt och bra för dig och dina hundar behöver inte vara roligt och bra för mig eller andra....

Sen beträffande kontakten.... Om jag upplever att jag har utmärkt kontakt med mina hundar, som ett resultat av andra metoder så innebär det för mig att jag använder metoder som passar mina hundar. Då har jag alltså inte något behov av att börja yla...:angel:

Men yla på du...;)
 
Sv: Yla med vovven

okej. Ja bimlis vet jag vilka de e=) jag hade hästen hos dom förut. Vad heter Kaiser på riktigt då? Mycket möjligt att hans mamma kommer från geordanis. hon som har geordanis är bra kompis med dom som har bimlis=) hon hade åxå sin häst där förut. Brukade rida några av siv och arnes hästar då min bara va tre när jag hade honom där. vad heter föräldrana till kaiser?

De blir skall iblan och iblan ett gurglande ylande=)

Agent 007 är typ sveriges finaste dvärgpinschrar=) imporerad dock. du e inte så insatt i hundvärlden va?=)
 
Sv: Yla med vovven

Varför den bitska och negativa tonen i dina inlägg!? :crazy: Visa var någonstans jag har skrivit att någon ska använda sig av ylning för att söka kontakt med sina hundar, tack. Jag har aldrig nämnt någonting om kontakt, det är det bara du som har skrivit.
Det enda jag skrev var att det i en bok stod att man kunde använda sig av det för att få sin hund uppmärksam när den är lös, eller om man vill stärka banden i flocken, vilket var anledningen till att jag förslog det för pojkvännen. Vi tyckte det var kul att det gick att nå hundens urgamla instinkter, och hunden verkade tycka att det var trevligt att yla med husse.
Sen har jag ställt några frågor som det är upp till var och en att svara på, samt några faktafrågor.

Så sluta upp med att försvara dig mot något som jag inte ens sagt :smirk:
 
Sv: Yla med vovven

Jo jag ylar med mina hundar! Och Alvar sitter alltid i bilen och sjunger med musiken :)

Sedan har jag spelat in på mobilen när min förra schäferhane ylar, den använder jag som ringsignal och då det ringer sätter hundarna igång och ylar! Kan lova att det är väldigt praktiskt när man har mobilen i bilen och man själv är en bra bit bort :D
 
Sv: Yla med vovven

det är hur lätt som helst att yla igån mamma o pappåas dobbis. Det var ju så hon lärde sig skall oxå, bara att skälla före ;)
 
Sv: Yla med vovven

Jozze skrev:
Varför den bitska och negativa tonen i dina inlägg!? :crazy: Visa var någonstans jag har skrivit att någon ska använda sig av ylning för att söka kontakt med sina hundar, tack. Jag har aldrig nämnt någonting om kontakt, det är det bara du som har skrivit.
Det enda jag skrev var att det i en bok stod att man kunde använda sig av det för att få sin hund uppmärksam när den är lös, eller om man vill stärka banden i flocken, vilket var anledningen till att jag förslog det för pojkvännen. Vi tyckte det var kul att det gick att nå hundens urgamla instinkter, och hunden verkade tycka att det var trevligt att yla med husse.
Sen har jag ställt några frågor som det är upp till var och en att svara på, samt några faktafrågor.

Så sluta upp med att försvara dig mot något som jag inte ens sagt :smirk:

Det var inte alls meningen att låta bitsk, eller negativ... Och som jag skrev.. passar det er så yla på....
Sen verkar det som om vi inte talar riktigt samma språk...
Att ha starka band innom flocken ... eller som jag uttrycker det.. god kontakt med sig hund ... är för mig samma sak..

Har hunden starka band till dig så är den också väldigt kontaktbar.. oavsett var du befinner dig. Hemma eller i skogen.
Har hunden dåliga eller inga band till dig så medför det att den heller inte har någon god kontakt.. och ägnar sig således med det den själv vill... hemma och i skogen...

Det var inget försvar... vi talar om samma sak fast vi använder olika ord.

Du frågade inledningsvis om vi ylar med våra hundar...
Jag svarade att jag inte gjorde det... Jag använder mig av andra metoder för att stärka banden i flocken...
 
Sv: Yla med vovven

Vill inte skriva ut hans namn eftersom det inte är min hund, därför lägger jag heller inte upp hans stamtavla.
Jag vet, jag har träffat både S och A, samt L från Geordani' på utställningar.
Naggur skrev:
Agent 007 är typ sveriges finaste dvärgpinschrar=) imporerad dock.
Här låter det som att Agent 007 är en kennel, men jag sökte och kom fram till att det är endast en hund och inte en hel kennel. Eller läste jag för snabbt?
Naggur skrev:
du e inte så insatt i hundvärlden va?=)
Insatt och insatt; jag har inte haft någon hund sedan -98 när mina goldens dog, och då hade jag inte det kunskapssökande intresset jag har nu, samt att jag mest var inne på goldens. Så nej, DP är inte det jag är mest insatt i här i världen ;)
Plus att jag aldrig har varit intresserad av avel, utställningar m.m förut, utan ville bara ha kul med mina hundar som jag lärde en massa saker.
 
Sv: Yla med vovven

okej. du kan pm:a föräldrarna till mig?=)

Om du träffat Arne, siv och lotta på utställningar kanske vi setts åxå?=) Jag brukar åka med mamma när hon åker på utställning. hjälper henne och ibland lotta å ställa hundar.

Det skulle stå: Agent 007 är en av sveriges finaste=) Å ja, de är EN hund=)

Innan vi skaffade våran första Dp hade jag ingen aninga om hur de gick till på utställning=) det var 5 år sen. Nu har mamma 3 st och en till på väg. och jag har en.
 
Sv: Yla med vovven

Jag ylar med min hund.
Men så har jag en siberian husky som pratar mer än skäller.
Vi ylar ihop, har alltid gjort det o kommer attlid att fortsätta göra det. Det är vårt sätt.
Sen får jag kontakt med henne vid träning på annat sätt. Ylandet är för annat. :D
 
Sv: Yla med vovven

Men siberian husky och lajka tillhör ju båda grupp 5, så de borde ju vara lite lika iaf! Så varför vill svågerns lajka bara skälla när pojkvännen ylar!?
Han kanske inte ylar tillräckligt bra iofs ;)

Ylandet är för annat. :D

Varför ylar ni då? *nyfiken* :)
 
Sv: Yla med vovven

syrran skrev:
Det var inte alls meningen att låta bitsk, eller negativ... Och som jag skrev.. passar det er så yla på....
Sen verkar det som om vi inte talar riktigt samma språk...
Att ha starka band innom flocken ... eller som jag uttrycker det.. god kontakt med sig hund ... är för mig samma sak..

Har hunden starka band till dig så är den också väldigt kontaktbar.. oavsett var du befinner dig. Hemma eller i skogen.
Har hunden dåliga eller inga band till dig så medför det att den heller inte har någon god kontakt.. och ägnar sig således med det den själv vill... hemma och i skogen...
Okej, det är lugnt, men jag förstår inte denna upphakning på kontakt/band (som jag också anser är samma sak). Enda gången jag nämnt detta var i introduktionen bara för att tala om varifrån jag fick idén till ylandet, från en bok, och inte för att jag skulle använda det till att stärka kontakten/banden mellan K och husse. Lyssnar när han är lös gör han definitivt - bättre än när han går i koppel - så inte heller till det behövs ylandet.
Och det är väl främst det som irriterat mig med dina inlägg, att du helt enkelt tolkat in en massa utöver det som står. Men nu glömmer vi det.
 
Sv: Yla med vovven

Vet faktiskt inte. Individer?
Min husky har haft lätt för att yla. Första gången tog det dock lång tid innan hon började yla efter mig. Nuförtiden går det oftast rätt lätt.

Min hund skäller nästan aldrig. Har hört henne göra det max 3 gånger på 8 år...så det kanske har med det att göra?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 683
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 349
H
Övr. Hund Vill bara dela med mig av en lite mystisk händelse som utspelade sig för ett par veckor sedan. Min sambo åkte som vanligt till...
Svar
7
· Visningar
1 104
Senast: Hot Shot
·
C
Övr. Hund Inatt väcktes jag och Johan av att hundarna stormskällde. Det har väl visserligen hänt förut - men inte att de svarats av en annan hund...
Svar
4
· Visningar
1 156
Senast: ElCamino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Sulöm häst - tips
  • Skola om galoppör

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp