Bukefalos 28 år!

Yoga är svullen i kinden =(

MissFideli

Trådstartare
Hennes högra kind är jättesvullen, hon är faktiskt jättesöt
cat-luv.gif

Ska ringa Agria-veterinären imorgon, men hon dricker som hon ska och har slickat i sig gelen från en portionspåse blötmat. Vet inte om hon äter torrfoder, men nått får hon ju i sig iaf så det känns inte så akut att vi behöver åka 10 mil till Strömsholm. I alla fall nu. Det har blivit värre under lördagskvällen, så det visar sig hur det ser ut imorgon om det blir en tur dit ändå eller om vi väntar och försöker få akuttid på måndag.

Lite allmänpåverkad är hon, men ömmar inget över kinden. Ögonen var lite rinniga i fredags, då droppade jag i Zincfrin och det blev bättre, men så kom svullnaden igår istället.

Lite bilder på min sötnos
cat-wub.gif


19783638.jpg

19783637.jpg
 
Sv: Yoga är svullen i kinden =(

Pratade med Agria-vet imorse, troligen tandproblem, möjligen inflammation i en tandrot. Ska ringa min vet imorgon och höra efter hur dom vill göra.
 
Sv: Yoga är svullen i kinden =(

Min såg oxå ut sådär, hon hade en böld i gommen. Vi trodde att det var hennes avslagna tand, så den drogs ut. Men inget var kom. När veterinären sökte vidare så satt bölden bakom tanden i gommen. Snittades, tömdes och syddes igen, utom en bit som lämnades öppen. Hon fick antibiotika i tio dagar o blev helt bra. Två dagar märktes det att det smakade var, för då var maten äcklig, men sen gick det fort åt rätt håll. :)
 
Sv: Yoga är svullen i kinden =(

Lika söt fortfarande :p
Vi ska till veterinären imorgon 8.40, hoppas på nått behandlingsbart då. Hon är röd och svullen i underkanten av ögat nu också, så nått är det.
Hoppas på en tand eller en böld inuti nånstans, alternativet är en tumör och det vill jag förstås verkligen inte :(
 
Sv: Yoga är svullen i kinden =(

Måla inte :devil: på väggen med cancer...

Om det söker sig upp mot ögat låter det mycket troligt som en rotspetsabcess eller annan böld. Ibland kan rotspetsabcesser ge en öppen kanal ut i kinden om det gått tillräckligt långt. Försäkringen täcker behandlingen till skillnad från andra tandsjukdomar.
 
Sv: Yoga är svullen i kinden =(

Jag målar alltid fan på väggen :angel:
Nu är hon väldigt påverkad i ögat, så jag hoppas du har rätt. Har inte ens funderat på kostnaden, det kanske man borde göra ja :D
Får ta med pappret ifall dom fixar lite redan imorgon och vill göra direktreglering. Jisses, jag har aldrig använt försäkringen, vet inte alls hur man gör ens :o
 
Sv: Yoga är svullen i kinden =(

Näe, tumör borde det inte vara eftersom det verkar vara en ganska nyuppkommen svullnad? Tumörer växer väl inte SÅ fort. Troligtvis en inflammation som ni redan varit inne på. Men, jag vet...det är lätt att måla f-n på väggen när det gäller djuren.
 
Sv: Yoga är svullen i kinden =(

Är hon så svunlen kanske de väljer att dra ut de direkt isf. Ibland provar man med antibiotika först, men det finns ju inte någon egentlig anledning att spara på tanden om det är en rotspetsabcess och det läker lättare om man drar ut den.
 
Sv: Yoga är svullen i kinden =(

Tipex var oxå svullen upp vid ögat, dagen vi hade tid hos veterinären hade hon svårt att öppna ögat. Men det gick ner fint sen när hon fick meducin :D
Håller tummarna!
 
Sv: Yoga är svullen i kinden =(

Hemma igen. En stor böld, enorm!! Hon fick beröm för sina tänder vilket var roligt :banana:
Det tog lite tid. Lugnande, repad veterinärhand, mer lugnande och sen var vi redo. Häftiga ljudeffekter dock. Tyvärr fick vi använda tvångsbur, en assistent var med och utbrast när kaoset var som värst: Och den här har du hemma? :cool: :o

Nåja, 950 kr fattigare, en katt som förhoppningsvis kommer må mycket bättre och en matte som kan slappna av. Nu återstår en dotterkisse som inte förstår någonting alls. Men hon är så snäll, så det ska nog inte bli några problem när Yoga vaknar sen.
 
Sv: Yoga är svullen i kinden =(

Min charmiga honkatt levde :devil: när vet skulle lyssna på hjärtat och vaccinera sist :angel: Repad mattehand slutade det med... All denna cirkus för att Frasse åkt med i bieln och det passar sig inte för fina fröken :devil:

Hanoo var sig själv igen dagen efter tanddragning, och då hade han ju inte velat tugga på en vecka innan.
 
Sv: Yoga är svullen i kinden =(

Yoga vaknade till, vinglade 50 cm och somnade om. Stumpan. Så här ser hon ut, lilltjejen. Man ser var bölden varit, det mörka på skinnet.

19863277.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 223
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 366
Senast: Sol
·
Hundhälsa Tänkte höra om någon hade lite erfarenheter att dela med sig av. Innan jag fortsätter, jag har sökt jourhavande distriktsveterinär i...
Svar
11
· Visningar
11 567
Senast: Kilauea
·
Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
7 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp