Ytlig skada på djupa böjsenan, lågt ner

P

Pollux

Vad har ni för erfarenheter av ytliga skador på djupa böjsenan där skadan sitter lågt ner? På min häst sitter skadan både på fram- och baksidan av senan mellan kronbenet och hovbenet, ner till strålbenet.

Vad har ni haft för prognos på skadan och vilken behandling har varit aktuell?

Hur ställdes diagnosen? Min häst har MRI'ats.

Enligt min veterinär gör man inget åt en sådan skada, det ska räcka med att sko med tåriktad sko, vilket jag inte köper! Hästen har varit 2-gradigt halt i snart tre månader så jag tror inte att det räcker med specialskoning för att få hästen bra.

Jag har nu bestämt mig för att byta veterinär och klinik och vill gärna ha lite input på vilka behandlingsmetoder man kan diskutera med veterinären.
 
Sv: Ytlig skada på djupa böjsenan, lågt ner

Hej, min kille skar av en del av böjsenan för 3 veckor sedan.. han ska ha ett rejält stödbandage hela tiden och en slags sko som avlastar, för honom är det boxvila/sjukhage länge... han haltar inte jättemycket längre, men ibland när han legat och sparkar i benet så haltar han ganska rejält en stund, men efter ett tag så ger det med sig... Rådråga med en annan vet och se, vad är det för skada? förslitning eller akut?
 
Sv: Ytlig skada på djupa böjsenan, lågt ner

Hej, min kille skar av en del av böjsenan för 3 veckor sedan.. han ska ha ett rejält stödbandage hela tiden och en slags sko som avlastar, för honom är det boxvila/sjukhage länge... han haltar inte jättemycket längre, men ibland när han legat och sparkar i benet så haltar han ganska rejält en stund, men efter ett tag så ger det med sig... Rådråga med en annan vet och se, vad är det för skada? förslitning eller akut?
 
Sv: Ytlig skada på djupa böjsenan, lågt ner

Vad kom skadan av?
Eller upptäcktes den vid MRI pga annan orsak?
Hälta?
 
Sv: Ytlig skada på djupa böjsenan, lågt ner

Vad skadan kommer av vet vi inte. Hon blev lindrigt halt för snart ett år sedan, snabb diagnos hovledsinflammation. Upprepade behandlingar som hon svarade dåligt på men blev till slut friskförklarad i våras.

Valde att inte sätta igång henne utan istället betäcka. Ett par månader senare hittade jag henne på tre ben i hagen. Till kliniken igen och vet. konstaterade att det inte var hovledsinflammation som hon har haft så länge utan något annat som har spökat under så lång tid och som nu blivit riktigt illa.

Därför MRI för att få en korrekt diagnos.
Och hon är rejält halt. Men senan är som sagt inte av, utan skadan är ytlig, desmit. Även bursuit i strålbensbursan. Men inget av detta ska tydligen behandlas...:crazy:
 
Sv: Ytlig skada på djupa böjsenan, lågt ner

OK!
Är hästen 2 grader halt hade ju jag sett till att smärtlindra samt gett antiinfalmmatoriskt för bursiten. Konstigt att du inte fått något :confused: Kan det bero på att stoet är dräktigt som de inte vill ge något?

Det finns ett par behandlingsmetoder, tex stamcellstransplantation, men det görs nog inte på ytliga skador. Din hästs skada sitter ju dessutom lite svåråtkommligt.

Hyaluronsyra ("tuppkam") injeceras ibland, men jag tror inte att det är så lätt i ditt fall. Resultaten av detta är tvetydiga.
 
Sv: Ytlig skada på djupa böjsenan, lågt ner

Vad har ni för erfarenheter av ytliga skador på djupa böjsenan där skadan sitter lågt ner? På min häst sitter skadan både på fram- och baksidan av senan mellan kronbenet och hovbenet, ner till strålbenet.

Vad har ni haft för prognos på skadan och vilken behandling har varit aktuell?

Undrar om skadan sitter på samma ställe som på vår?? Den sitter mellan kotledens plan och nedåt. Karled, kronled + delvis från kronranden. Vet ser en förtjockning i senor och ligament där med hjälp av ultraljud. Tydligen g ovanligt att skadan sitter just där. För vår del är det troligast en gammal skada som gått upp (som vi ej vetat om). Nu är det vila i sjukhage samt en kort promenad om dagen som gäller, samt lindad med backontrack. Återbesök e 4 v med nytt ultraljud. Vet i dag ingenting om prognos etc:confused:
 
Sv: Ytlig skada på djupa böjsenan, lågt ner

Nja, "våra" skador sitter inte riktigt på samma ställe.
På min häst börjar det på mitten av kronleden och sträcker sig ner till fästet vid strålbenet och hovleden. Den del som är mest skadad är allra längst ned.

I princip hela det skadade området sitter alltså innanför hovväggen så hästen har aldrig varit varm, svullen eller reagerat för tryck när man palperar senan och kringliggande strukturer. Det går liksom inte att "komma åt" det onda stället.

Man kan inte "se" skadan med ultraljud heller då hovkapseln sitter i vägen.
 
Sv: Ytlig skada på djupa böjsenan, lågt ner

Detta liknar det som min häst också har fått...
Han var halt till och från, började i mitten av mars.
Åkte till vet. som konstaterade hov och kotledsinflammation båda fram.
Vila och skrittas.
Men han blev aldrig bra, och veterinärerna kunnde inte alls förstå vad det handlad om, då röntgen inte visade någonting.
Men rejält halt var han, nästintill blockhalt.
Svullen, och mycket puls också.
Slutade med att vi fick åka in och magnetröntga, och då visade det sig vara fler skador på djupa böjsenan, den svåraste under hoven vid fästet.

Vi har satt på kilskor, då han har väldigt låga trakter. Det skulle tydligen avbelsta de ställena där han har skadorna.
Vi lindar även med back on track varje natt, men han är ute i stor hage hela dagarna.
Korta promenader i mellan åt.
Förmodligen beror skadan på en sträckning...

Nu väntar bara ca 5 månaders vila innan vi vet hur det blir i framtiden.

50% att han klarar sig, så vi håller tummarna!

Hoppas det löser sig för din del i alla fall. Lycka till!

/PL
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ytlig skada på djupa böjsenan, lågt ner

Hej,
Det låter som en "strålbensskada" som man kallar problem i detta området. Det är väldigt svårt att se just exakt vad som är felet. Min häst är "strålbenshalt" fick diagnosen våren 06 och han blev behandlad med kortison+tuppkam och sjukbeslag och blev bättre. Han fungerar men inte 100%. Det finns en annan tråd om strålbenshälta här. Där finns olika erfarenheter och behanlingar att läsa om. kolla även länken
http://en.wikipedia.org/wiki/Navicular_syndrome
 
Vad har ni för erfarenheter av ytliga skador på djupa böjsenan där skadan sitter lågt ner? På min häst sitter skadan både på fram- och baksidan av senan mellan kronbenet och hovbenet, ner till strålbenet.

Vad har ni haft för prognos på skadan och vilken behandling har varit aktuell?

Hur ställdes diagnosen? Min häst har MRI'ats.

Enligt min veterinär gör man inget åt en sådan skada, det ska räcka med att sko med tåriktad sko, vilket jag inte köper! Hästen har varit 2-gradigt halt i snart tre månader så jag tror inte att det räcker med specialskoning för att få hästen bra.

Jag har nu bestämt mig för att byta veterinär och klinik och vill gärna ha lite input på vilka behandlingsmetoder man kan diskutera med veterinären.
 
Hej Jag inser att detta är en gammal tråd, men undrar hur det gick för Pollux häst, och om det är andra som har erfarenheter av skador på böjsenans fäste i hoven. Jag är intresserad av allt: från hur hältan yttrade sig (rakt spår, böjt spår etc) och vad för ordinationer ni fått av veterinär och hovslagare.
 
Hej Jag inser att detta är en gammal tråd, men undrar hur det gick för Pollux häst, och om det är andra som har erfarenheter av skador på böjsenans fäste i hoven. Jag är intresserad av allt: från hur hältan yttrade sig (rakt spår, böjt spår etc) och vad för ordinationer ni fått av veterinär och hovslagare.
Det var min häst det gällde. (Skapade nytt konto nu då det gamla var ur bruk). Hon var ju dräktig då skadan upptäcktes, vi behandlade med smärtstillande och kortison samt specialbeslag, hon blev bättre under hösten men inte helt bra. Julhelgen kastade hon fostret och då tog jag omtag med skadan, bytte klinik och fick jättebra hjälp av veterinär och hovslagare. Tyvärr svarade hon dåligt på behandling, bla injektion direkt in i strålbensbursan, hon chokade och fick stå kvar på kliniken ett par dagar. Omtag några veckor senare och då "kollapsade" hoven! Nu är det ju 15 år sedan så jag minns inte veterinärens förklaring, men någon reaktion i hoven blev det av behandlingarna, hoven blev liksom helt mjuk och instabil! Hästen blev kvar på kliniken igen, nu med gipsad hov.

När hon kom hem fick hon gå i sjukhage ett tag till medan jag funderade och rådgjorde med veterinärer om vad som fanns att göra. Till slut tog jag beslutet att ändå ta bort henne då det var så dålig prognos och att det uppstod komplikationer hela tiden (fler än de jag nämnt här). Hon var ändå så pass bra att hon kunde få gå ut på bete under tiden jag roddade med försäkringsbolaget och då ser jag att hon är helt ohalt och hur fräsch som helst! Så jag betäcker om henne, dock med stor vånda med tanke på risken att hon skulle bli sämre igen. Jag var helt inställd på att ta bort henne dirket om hon skulle bli sämre. Men hela dräktigheten flöt på helt problemfritt och hon var ohalt hela tiden! Hon födde sitt föl och allt var frid och fröjd till hösten då hältan kom tillbaka och då fick hon somna in i slutet av november. Så summa sumarum gick det inte så bra. Jag fick en avkomma men med facit i hand skulle jag ha tagit bort henne långt tidigare och inte utsatt varken henne eller mig för allt elände som var under den här tiden!
 
Hej Jag inser att detta är en gammal tråd, men undrar hur det gick för Pollux häst, och om det är andra som har erfarenheter av skador på böjsenans fäste i hoven. Jag är intresserad av allt: från hur hältan yttrade sig (rakt spår, böjt spår etc) och vad för ordinationer ni fått av veterinär och hovslagare.
Min häst har haft en sån skada. Upptäcktes också med MRI, och då hade hästen också fått en del sekundära problem som inflammerade ligament och ledinflammationer. När MR väl gjordes så bedömdes skadan på böjsenan vara utläkt (5-6 månader sedan skadetillfället) men ligament och leder behövde behandlas.
Hon skoddes med kilsula och så fick hon kortisionbehandling. Blev bra snabbt sen.

Har svårt att svara på hur skadan yttrade sig, hästen blev rejält halt först och då syntes skadan rakt ut i trav. Efter ett tag kvarstod enbart hälta på böjt spår på hårt underlag, men det lär ha varit pga ligamenten.
 
Det var min häst det gällde. (Skapade nytt konto nu då det gamla var ur bruk). Hon var ju dräktig då skadan upptäcktes, vi behandlade med smärtstillande och kortison samt specialbeslag, hon blev bättre under hösten men inte helt bra. Julhelgen kastade hon fostret och då tog jag omtag med skadan, bytte klinik och fick jättebra hjälp av veterinär och hovslagare. Tyvärr svarade hon dåligt på behandling, bla injektion direkt in i strålbensbursan, hon chokade och fick stå kvar på kliniken ett par dagar. Omtag några veckor senare och då "kollapsade" hoven! Nu är det ju 15 år sedan så jag minns inte veterinärens förklaring, men någon reaktion i hoven blev det av behandlingarna, hoven blev liksom helt mjuk och instabil! Hästen blev kvar på kliniken igen, nu med gipsad hov.

När hon kom hem fick hon gå i sjukhage ett tag till medan jag funderade och rådgjorde med veterinärer om vad som fanns att göra. Till slut tog jag beslutet att ändå ta bort henne då det var så dålig prognos och att det uppstod komplikationer hela tiden (fler än de jag nämnt här). Hon var ändå så pass bra att hon kunde få gå ut på bete under tiden jag roddade med försäkringsbolaget och då ser jag att hon är helt ohalt och hur fräsch som helst! Så jag betäcker om henne, dock med stor vånda med tanke på risken att hon skulle bli sämre igen. Jag var helt inställd på att ta bort henne dirket om hon skulle bli sämre. Men hela dräktigheten flöt på helt problemfritt och hon var ohalt hela tiden! Hon födde sitt föl och allt var frid och fröjd till hösten då hältan kom tillbaka och då fick hon somna in i slutet av november. Så summa sumarum gick det inte så bra. Jag fick en avkomma men med facit i hand skulle jag ha tagit bort henne långt tidigare och inte utsatt varken henne eller mig för allt elände som var under den här tiden!
Tack så mycket för utförligt svar. Vilken tråkig historia, men det låter ju som du gjorde allt du kunde. Det är inte så lätt att ta bort hästen när man ändå hoppas på en chans. Men jag förstår att du känner att det blev en lång och plågsam resa för både dig och hästen. Jag misstänker att det kommer att sluta illa för min häst, men nu väntar jag på remiss för MR så enklare att ta beslutet med en tydligare diagnos. Men han är väldigt halt och jag lider med honom, det är väldigt jobbigt. Samtidigt hoppas jag förstås på ett mirakel.
 
Min häst har haft en sån skada. Upptäcktes också med MRI, och då hade hästen också fått en del sekundära problem som inflammerade ligament och ledinflammationer. När MR väl gjordes så bedömdes skadan på böjsenan vara utläkt (5-6 månader sedan skadetillfället) men ligament och leder behövde behandlas.
Hon skoddes med kilsula och så fick hon kortisionbehandling. Blev bra snabbt sen.

Har svårt att svara på hur skadan yttrade sig, hästen blev rejält halt först och då syntes skadan rakt ut i trav. Efter ett tag kvarstod enbart hälta på böjt spår på hårt underlag, men det lär ha varit pga ligamenten.
tack för svar. Så härligt att det gick att hjälpa din häst, det ger mig litet hopp.
 
Inom vissa kretsar har ju rehabilitering av skador i hoven gått framåt så mer hjälp finns att få. Titta åt barfotarehabilitering, hur hovens övriga inre strukturer mår och den bakre delen av hoven, hur vinklarna ser ut (varje grads lägre vinkel på hovbenet ökar belastningen enormt på bjuda böjsenan och strålbensområdet osv tex) och hur hästen rör sig och landar - såklart när den är halt men man behöver ju lära sig hitta vad som ger framsteg och inte och framförallt inte öka belastningen för tidigt! Utan korrekt rörelse så fortsätter skadorna bara att förvärras.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
17 278
Hästvård Hej, Har ett ungt sto på 5 år som nyligen fått diagnosen skada/inflammation i Manica Flexoria (stödstruktur till ytliga böjsenan) utan...
Svar
0
· Visningar
846
Hästvård Min häst blev halt i ena fram, var ganska ordentligt halt i trav. (2 grader) hon va halt i typ 2-3 v och det blev inte bättre så tog...
2
Svar
28
· Visningar
3 278
Senast: Sally
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp