Ytliga blodkärl i hovarna?

Solvira

Trådstartare
Om hästen ifråga inte vanvårdats (de senaste fyra åren) utan har blivit skodd regelbundet under fyra år, vad kan det bero på att den fått ytliga blodkärl?

När jag köpte hästen (en halvblodsvalack som i år är 9 år, var 5 när jag köpte honom och då i väldigt dåligt skick) blödde han aldrig, utan det är de senaste två åren (på ett ungefär, kanske lite senare) som han börjat gjort det. Vad kan det bero på? Hovslagaren säger att han knappt sett något liknande, han tar försiktigt men likväl börjar hästen blöda. :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Ytliga blodkärl i hovarna?

Alla hästar har blodkärl i kötthoven. Det jag däremot misstänker att din häst har drabbats av är tunnare hovväggar och tunn sula. Alla hästar som skos drabbas av detta förr eller senare. Senare om de regelbundet får gå barfota och har en bra hovslagare.
Hur mycket har din häst fått gå barfota under dessa fyra år? Har han fått sin årliga tremånaders vila från skor?
Annars skulle jag rekommendera dig att försöka ordna detta i sommar åtminstone.
 
Sv: Ytliga blodkärl i hovarna?

>>Alla hästar som skos drabbas av detta förr eller senare. Senare om de regelbundet får gå barfota och har en bra hovslagare.<<

Du har då svar på allt emindy.... Att du bara orkar hålla på å hela tiden skylla alla avvikelser på skorna, eller kanske rättare sagt, den traditionella hovvården. Jag har skott hästar (traditionellt) i 15-20 år, vilket betyder att jag har sett ett ganska betydande antal hovar. Och jag kan verkligen inte hålla med dig i ditt ovannämda påstående!
 
Sv: Ytliga blodkärl i hovarna?

Har du någon aning om hur det kan stå till med min pålle?

emindy>> för att svara på din fråga så får båda mina hästar fått sommarvila från skorna under de åren jag haft dem. De tre första åren togs de av i slutet av maj och åkte på i sept-okt och förra året var det en ngt kortare period eftersom de grusat om vägarna så att de är som asfalt nuförtiden. :crazy:
Men hästen som har sådana utliga blodkärl har aldrig förr haft problem med hovarna, tvärtom har han haft väldigt bra hovar. Han har starka hovar som klarat det mesta, för några gånger sedan var det knappt så att sömmarna gick att spika i. :crazy:
 
Sv: Ytliga blodkärl i hovarna?

Nja.. som jag ser det är det väl enklast att hoppa över verkningen en skoperiod, bara raspa till ytan lite och korta in tån så inte den drar iväg. Så får man göra en ny bedömning nästa gång.
Jag har råkat ut för en häst som jag hade skott några år och som plötsligt började blöda efter första skivan vid verkningen. Nästa gång kunde jag verka som vanligt igen!?!? Konstigt va? Men så är det.. inget är givet i det här ämnet.
 
Sv: Ytliga blodkärl i hovarna?

OKej, då är det bara att hålla tummarna för att det ska gå bra nästa gång då. Som det är nu ömmar han jättemycket. :(
 
Sv: Ytliga blodkärl i hovarna?

Jasså. Det uppfattade jag inte från början, SORRY.
Då behöver nog skorna på den eller de ömmande hovarna tas av och skons bäryta mot hoven bör skålformas lite så att inte skon trycker mot den svullna delen av sulan.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Sirap
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
993
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 092
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 173
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp