ytliga blodkärl

jassica

Trådstartare
jag har en valcka på 10 år, har haft honom i 2½ år, och varje gång man skor honom så blöder han på bakhovarna. Jag har dutkig hovslagare som är utbildad. Det jag funderar på är om jag kanske ska låta han gå barfota och bara verkas, kan det stärka hoven något? Han skos var sjätte vecka ungefär.

han har friska hovar och är frisk för övrigt.
tacksam för svar.
 
Sv: ytliga blodkärl

Men hallå ???
en häst ska inte va öm som vissa efter skoning, och definitivt inte BLÖDA !
Tyvärr garanterar "utbildad" hovslagare inte skicklighet :mad:

Byt hovslagare !


Om en häst haft nåt tryck eller en lindrig stengalla tex så kan det vara rött i hoven när man verkar, men inget färskt blod.

Snälla, lita inte på att han/hon tror det är en korrekt verkning.
 
Sv: ytliga blodkärl

jag har haft tre olika hovisar, och förgående ägare säger att han har blödit litegrann, och jag tycker inte att tre hovslagare kan sko så in i norden fel, plus att förra ägaren haft hovslagare där med.

nuvarande hovis tycker att vi ska fortsätta och sko var 6 vecka om inte oftare. men jag tycker att han kanske borde få hårdare hovar av att kanske gå barfota?
 
Sv: ytliga blodkärl

Har aldrig varit med om att en häst har blödit efter en korrekt utförd verkning/skoning.

Hoppas att hovslagarna på forumet hittar hit!
 
Sv: ytliga blodkärl

att dom blöder trots att man inte verkat hårt brukar bero på att sulorna är tunna/slitna. min häst har gjort det EN enda gång och då hade han gått med snösulor på barmark, och det hade blivit för mkt slitage på hovsulan.

att låta en sån häst gå barfota låter som vansinne i mina öron. :crazy:
 
Sv: ytliga blodkärl

att dom blöder trots att man inte verkat hårt brukar bero på att sulorna är tunna/slitna. min häst har gjort det EN enda gång och då hade han gått med snösulor på barmark, och det hade blivit för mkt slitage på hovsulan.

att låta en sån häst gå barfota låter som vansinne i mina öron. :crazy:

Men detta borde väl en utbildad hovslagare kunna se?

Verkar konstigt i TS fall att hovis inte verkar tycka att detta är något konstigt :confused:
 
Sv: ytliga blodkärl

Min häst har börjat blöda EN gång men hon var inte öm eller någonting efter det. Jag blev ju livrädd när jag såg att hon blödde lite grann och ringde hovslagaren men hon sa att det kunde bli så ibland och jag frågade flera andra med och dom sa också att det kunde bli så. Hon ömmade inte och hon har inte börjat blöda fler gånger så jag tror inte att hovslagaren gjorde något fel.
 
Sv: ytliga blodkärl

Min häst har börjat blöda EN gång men hon var inte öm eller någonting efter det. Jag blev ju livrädd när jag såg att hon blödde lite grann och ringde hovslagaren men hon sa att det kunde bli så ibland och jag frågade flera andra med och dom sa också att det kunde bli så. Hon ömmade inte och hon har inte börjat blöda fler gånger så jag tror inte att hovslagaren gjorde något fel.

men min pålle blir heller aldrig ömfotad, vilket jag tycker är konstigt för det borde han bli fall det är så att mina hovisar skott fel hela tiden.
 
Sv: ytliga blodkärl

Men detta borde väl en utbildad hovslagare kunna se?

Verkar konstigt i TS fall att hovis inte verkar tycka att detta är något konstigt :confused:

han tror att det bara är att han har ytliga blodkärl och vissa hästar har så så han tror på att sko ofta och att man tar lite mindre, då borde de dra sig tillbaka.
 
Sv: ytliga blodkärl

Jag skulle ha provat en annan hovslagare, det är ju en jätterisk med infektioner!!
 
Sv: ytliga blodkärl

Jag skulle ha provat en annan hovslagare, det är ju en jätterisk med infektioner!!

ja jo det vet jag,men jag harh aft tre olika plus att jag flyttat 23 mil hemifrån och har där en ny och alla dem kan väl inte vara dåliga? då måste jag ha bra otur:confused:
 
Sv: ytliga blodkärl

ja jo det vet jag,men jag harh aft tre olika plus att jag flyttat 23 mil hemifrån och har där en ny och alla dem kan väl inte vara dåliga? då måste jag ha bra otur:confused:

Jag har haft ett antal hovslagare under mitt 'hästliv' och jag tycker det var svårt att hitta en riktigt bra som både häst och jag är nöjda med.
Viktigaste för mej är ju naturligtvis att dom gör ett bra jobb är utbildade, men också att dom är intresserade av sitt jobb och kan förklara och motivera varför och hur dom gör vissa saker.
Nu har jag en superbra :love:

Menar du att din häst blödit under verkning med alla 3 hovisar? Vad sa dom om det?
 
Sv: ytliga blodkärl

Ok men om den har så ytliga blodkärl, varför verkar man den överhuvudtaget då på ett tag? Jag är jättedålig på hovverkning men jag tänker att om man ger sjutton i det måste man ju få mer att verka av och eftersom borde det ju bli en tjockare sula? Nån som vet?? Om jag var du skulle jag ringa nån bra klinik och fråga, vet att Strömsholm är super på fång så de kanske har nån ide och tips!
 
Sv: ytliga blodkärl

Jag har haft ett antal hovslagare under mitt 'hästliv' och jag tycker det var svårt att hitta en riktigt bra som både häst och jag är nöjda med.
Viktigaste för mej är ju naturligtvis att dom gör ett bra jobb är utbildade, men också att dom är intresserade av sitt jobb och kan förklara och motivera varför och hur dom gör vissa saker.
Nu har jag en superbra :love:

Menar du att din häst blödit under verkning med alla 3 hovisar? Vad sa dom om det?

dom säger allihopa att han måste ha ytliga blodkärl. det är inte så att det kommer floder, men hna blöder även om det bara är någon droppe ibland, ibland kommer dock lite mer. jag har nog "överdrivit" lite det är inte varje gång han blödit på båda bak, ibland bara på en. Hovis ber mig alltid stå med så jag ser hur det är, och ibland kan han ta med raspen så ser man att raspar han en gång till så börjar det blöda.

ska itllägas då att hästen blir ALDRIG ömfotad, ingen puls i hov, eller onormal värme. han har även gått barfota och blir inte då heller öm. det är lite som ettm ysterium, för hade jag hört talats om dett hade jag tänkt.oj, den kraken lär bli rejält ömfotad men det blir han inte. konstigt i mitt huvud:confused:
 
Sv: ytliga blodkärl

Ok men om den har så ytliga blodkärl, varför verkar man den överhuvudtaget då på ett tag? Jag är jättedålig på hovverkning men jag tänker att om man ger sjutton i det måste man ju få mer att verka av och eftersom borde det ju bli en tjockare sula? Nån som vet?? Om jag var du skulle jag ringa nån bra klinik och fråga, vet att Strömsholm är super på fång så de kanske har nån ide och tips!


ja jag har låtit bli att verka honom under hela detta sommarbete, och han stod då overkad i cirka 16 veckor, blev dock inte så stor skillnad. han blödde inte lika mycket sist, så man får hoppas att det kanske börjar ge sig.

de har jag pratat med, och de är ungefär samma svar hos dom, och de är inga hovslagare, eller iallafall inte den jag pratade med så de kan ju mest gissa sig till och det var väl ungefär som hovisarna säger.
 
Sv: ytliga blodkärl

Ja det låter verkligen konstigt! Och jobbigt!

Hoppas som sagt att hovisarna på buke hittar hit och kastar lite ljus på funderingarna! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
238
· Visningar
17 149
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 173
Senast: super
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
992
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 447
Senast: Dessie2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilodagar för riktigt aktiva hundar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp