ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

Cilla

Trådstartare
ET kollade genom hästen förra torsdan. hittade inga uppenbara orsaker till varför hon ömmar. inga korta muskler eller annat otyg.
just nu står hon lindad på natten med värmande bandage och arnika (ET inrådan) och ska göra så fram tills på söndag, tidigast.
Hovis ska även korta tån och höja upp trakten lite, för att avlasta.

när jag rider har jag typ sånna här damasker på henne.

hjälper det att linda bak? blir det bätte av det? bättre stöd/värme? har aldrig varit med om detta förr, så jag har noll erfarenhet..... :crazy:
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

Är hon inte kollad av nån veterinär? Hade ju varit min första åtgärd...:idea:
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

Jag skulle ha åkt till en klinik där de kan ultraljuda & fastställa om det är en senskada eller bara en överansträgning. Är det genomtrampsskydd du använder?
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

Är hon inte kollad av nån veterinär? Hade ju varit min första åtgärd...:idea:


eftersom ET ansåg att vi skulle börja med detta å sen ta till vetrenärhjälp kommer jag inte ta kontakt med atg föränn denna behandling är över.

men det var var inte det jag frågade efter utan om det kan vara en bra ide att linda när jag rider. om detta hjälper senorna lite.

jag märker absolut ingenting när jag rider, hon markerar inte alls på nåt sätt i någon gångart.

lobysalice
vet inte riktigt vad du menar med genomtrampsskydd....
dom jag använder är mjuka, går ner över kotan och spänns med 4 kardborrar. vet faktiskt inte vad dom heter..... :o dom finns på hööks, eguiguard benskydd. kan inte länka dit, upphovsrätten. och har inte hittat någon sida som har dom mer heller....
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

jo men jag tror de kallas genomtramps skydd hos vissa. Iaf kallade vi dem för det i travstallet, just för att de gick under kotan & skyddade för genomtramp.

Ang som svar på din fråga; att hålla senan varm & stöd med bandage är bra, men är det en skada på böjsenan så bör man ta kontakt med som i ditt fall ATG så de kan fastställa om det är en blödning. Det är inget en ET kan se/ göra något åt.

Jag använder mig flitigt av ET men vid ev ben/senskador tar jag alltid vet till hjälp. Dessa två kompletterar varann bra :D
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

men om det är en skada bör jag väl ha märkt av detta vid ridning?
och som sagt, blir hon inte bättre åker vi till ATG. :crazy:
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

Det är inte alls säkert att du känner av en "senskada" vid ridning. jag skulle genast vända mig till en klinik som kan göra ultraljud av senan för att utesluta ev. skada.

Om hästen har en skada så finns det ju risk att den förvärras genom ridning hur mycket stöd du än ger den.
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

men ET tyckte inte att det skulle behövas.
och hon är duktig den här tjejen, så jag har ingen anledning att inte lyssna på henne. hade hon ansett att jag skulle behövs vet hade hon sagt det.

men igen, det var inte det jag frågade efter. är det någon ide och mening med att linda för stöd och värme när jag rider?
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

hade först o främst aldrig ridit med misstänkt senskada..är de en överansträgning så är de risk att de blir en värre skada om du rider på den.
däremot att linda med värmande på nätterna är ju en bra ide..och sen hade ja låtit hästen bara gå i hagen eller skrittat den en tid fram till vet. kollat den.
att svara på den frågan så nej..de hjälper inte att linda om de är en skada..blir lika illa endå..däremot så kan du linda som lite stöd o värme på skrittpromenader..de är bra.

först o främst tar man vet. sen tar man hjälp av ET.
säger inte att din ET inte är duktig men vad ja har hört så ska aldrig en sån behandla hästen om den inte är kollad av vet. innan..iallafall inte med sånna skador...kiropraktorn ja har till min häst ville inte behandla en annan häst i stallet som hade grmt ont i ryggen innan den va kollad av vet...de tycker ja låter sunt..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

sa inte din ET att du skulle prata med veterinär ?? :crazy:om hästen har någon skada lr något i senan är det ju inte bra att hon har varit där och stretchat och böjt mm. (gör iaf min ET). Jag hade ut en ET till min häst för att han gick och belastade snett, då visade det sig att han hade en spänning i höger bakknä, som hon fick bort. Han rätade upp sej men började då halta på v. fram istället, och hon skulle ha kommit tillbaks men hon sa då att det är bättre att en veterinär kolalr på han, och det var nog tur det för han hade kot och knäledsinflamtion v. fram.
Nu är inte jag så bra på olika liniment, men är arnika inte ganska starkt och verkar inte det smärtlindrande ??
Jag skulle iaf åkt till en veterinär så fort som möjligt och kolla upp vad det är, sen skador tar lång tid....
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

åxå jättedålig på detta med salvor, men detta var iallafall vad ET sa. :crazy:

kort uppdate:
pratade med vet, berättade vad som hade hänt. han kommer och kollar så snart han har möjligthetoch han vill absolut att jag ska fortsätta rida som jag gjort hittils, för om det är en skada vill han ha den så färsk som möjligt.

så jag får fortsätta med mina nattbandage och arnika tills han kommer...:smirk:
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

konstig vet. tycker jag..om de är en senskada så kan de bli väldigt mycket värre om man rider som vanligt på den.
och senskador läker inte så fort att de inte skulle synas bara för man inte rider...varför rida hästen halt..de förstår ja inte..framförallt med senskador eftersom dom tar lång lång lång tid att läka.

varför inte låta hästen ta de lugnt o gå i hage eller bara skritta ut fram till senan är kollad? ja tycker man ska ta misstänkta senskador ganska allvarligt..
hästen behöver ju inte halta även ifall de skulle vara en skada.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

ta hästen till klinik. En ET har ingen vet utbildning.
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

ja du, jag vet inte jag... detta med att rida hästen trots ömman.
det lustiga är att hon ömmar lika mycket på båda bak. :crazy:
ska iallafall ringa vet igen idag och kolla närmare på tid.

jag börjar misstänka att det är den eländigt geggiga hagen som ställt till det!!
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

ta hästen till klinik. En ET har ingen vet utbildning.


nje, det har dom inte, men utbildning har dom ändå, även om den inte är likvärdig en VET. och ET:s ord lyssnar jag på. visste dom inte vad dom prata om, skulle dom inte hålla på med vad dom håller på med anser jag. och ömman var av ett sånt slag som inte uppenbarligen behövde VETvård omedelbart.

uddatyp:
först o främst tar man vet. sen tar man hjälp av ET.
säger inte att din ET inte är duktig men vad ja har hört så ska aldrig en sån behandla hästen om den inte är kollad av vet. innan..iallafall inte med sånna skador...kiropraktorn ja har till min häst ville inte behandla en annan häst i stallet som hade grmt ont i ryggen innan den va kollad av vet...de tycker ja låter sunt..

ursäkta om jag frågar, men gör du en besiktning av din häst varje år å sen tar ut ET om VET hittar låsning?
själv gör jag tvärtom. låter ET kolla häst och tar ut VET om något allvarligt upptäcks.

_______________________________________________

det ska bli väldigt intressant att se vad VET säger sen, bara hoppas att han kommer...:D
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

visste dom inte vad dom prata om, skulle dom inte hålla på med vad dom håller på med anser jag.

Om du bara visste hur mycket folk som håller på med sånt som de inte vet vad de pratar om.... :crazy:

Det är dilemmat som hästägare; man måste alltid fundera på om man kan lita på andras åsikter, går de att verifiera, låter det rimligt, är det läge för en second opinion, och så vidare. Det är ju ändå du som har det yttersta ansvaret, inte ET eller veterinären.
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

eftersom ET ansåg att vi skulle börja med detta å sen ta till vetrenärhjälp kommer jag inte ta kontakt med atg föränn denna behandling är över.


Och jag anser att en seriös ET hade sagt precis tvärtom dvs kolla hästen först på klinik.

Senskador ska man inte ta lätt på speciellt inte när det gäller böjsenor.
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

först o främst tar man vet. sen tar man hjälp av ET.
säger inte att din ET inte är duktig men vad ja har hört så ska aldrig en sån behandla hästen om den inte är kollad av vet. innan..iallafall inte med sånna skador...kiropraktorn ja har till min häst ville inte behandla en annan häst i stallet som hade grmt ont i ryggen innan den va kollad av vet...de tycker ja låter sunt..

Precis. Et ska vara ett komplement inte istället för veterinär.
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

nje, det har dom inte, men utbildning har dom ändå, även om den inte är likvärdig en VET. och ET:s ord lyssnar jag på. visste dom inte vad dom prata om, skulle dom inte hålla på med vad dom håller på med anser jag. och ömman var av ett sånt slag som inte uppenbarligen behövde VETvård omedelbart.

uddatyp:

ursäkta om jag frågar, men gör du en besiktning av din häst varje år å sen tar ut ET om VET hittar låsning?
själv gör jag tvärtom. låter ET kolla häst och tar ut VET om något allvarligt upptäcks.

_______________________________________________

det ska bli väldigt intressant att se vad VET säger sen, bara hoppas att han kommer...:D

Är det alltid så godtrogen? Och hur kan du bedömma att den inte behövde omedelbar vård för sin sena av en vet?



Fast det är ju skillnad på att kolla upp en häst som verkar frisk med en ET en gång om året för att hitta en låsningar man kanske skuille missat annars. Och att ta ut en ET för att hästen redan har ett problem. I senare fallet skulle jag i 100 % av fallen ta ut en vet först.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 194
Senast: Liten
·
Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 314
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp