Ytligt sår + svullnad - rida?

Vira

Trådstartare
Hur resonerar ni kring ytliga sår, svullnad och ridning? Min häst kom för fem dagar sedan in från hagen med ett ytligt sår stort som en tiokrona och en mellanstor svullnad längs hela skenbenet. Markerade en aning. Dagen efter var svullnaden större (om än inte groteskt lymfangit-stor), och så har den varit sedan dess även om det har gått ned lite de senaste dagarna. Hästen är inte halt eller påverkad på något annat sätt. Vi har tagit promenader, men jag är tveksam till hur jag borde fortsätta nu. Å ena sidan kanske hästen bara behöver röra på sig lite mer = ridas normalt för att få bort svullnaden. Å andra sidan kanske hästen fick sig en smäll samtidigt som såret (det sitter till så att hon inte kan ha trampat sig själv), och bör vila fastän det inte syns någon hälta? Svullnaden känns ju som ett tecken på att det ändå är någonting som är fel. Hästen har aldrig reagerat så här på tidigare sår.

Jag har en tendens att vara åt det mesiga hållet med hästarna och sätter mig ogärna på en häst med några som helst symptom, men samtidigt känns det fånigt att låta en ohalt och pigg häst stå och stå. Hur skulle ni göra?
 
Sv: Ytligt sår + svullnad - rida?

Om svullnaden går ner rejält av att skrittas samt att tillståndet blir bättre dag för dag så skulle jag röra hästen lugnt. I ditt fall låter det ju inte som om det blir bättre så då skulle jag kontakta vet för en koll. Det kan ju finnas inre skador, som hästen inte är halt av (än).
 
Sv: Ytligt sår + svullnad - rida?

Tack för svaret! På inrådan av hästkunniga i min närhet har jag ridit i skritt och trav i två dagar nu. Svullnaden är mindre men är fortfarande påtaglig - mjukare längs skenan, men hårdare kring såret. Det lät ju verkligen inget vidare med inre skador. Jag får nog ta och ringa veterinären imorgon bitti och höra vad de tycker. Jag växlar mellan att känna mig som världens mesigaste hästägare som blir bekymrad av ett skrapsår, och att faktiskt oroa mig ...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 523
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min häst har flera gånger blivit (vad ska man säga...) "attackerad" av sin hagkompis. Den hästen är väldigt speciell. Min bestämmer...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: ygenda
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Bluefish
·
Hästvård Läser så mycket skräckhistorier hela tiden, så nu undrar jag: Någon som haft ett sår på samma ställe som visat sig INTE vara senskada...
Svar
19
· Visningar
2 718
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp