Ytterbog på vift i galopp

Sv: Ytterbog på vift i galopp

Kom ihåg att det inte går på en dag:D Du får kämpa med det ett tag, men det blir nog bättre och bättre. Ang att sitta kvar i positionen har jag haft bra hjälp av Kyras "kuddar i sittbenen"-tänk, för att komma ihåg att inte trycka mej ner för att inverka när man inte rår på i de där lägena utan att sitta mer "löst" eller "ledigt" och lättare flytta sej tillrätta vid behov:devil: Jättebra!

Hon säger att man ska tänka sej att sittbenen är inuti små kuddar som ligger mot sadeln som man kan studsa på:D Jag har haft enorm hjälp just vid dessa lägen (att hästen tex kastat åt sidan), eftersom hästen i toppkondis för galopp och urstark kunde flytta mej lätt som en plätt. Mina andra har kunnat det också tyvärr, äntligen fick jag hjälp att verkligen komma åt det, :bow: Numera blir det inte ofta såna grejer faktiskt, en kombination av nogrannt grundjobb med sitsförändring:idea:
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Utveckla gärna det. Jag har inget alls att anmärka mot det, men det känns lite som 'hurdå'? Nu fungerar det ju i trav och skritt, och det känns - och det kan vara fel och mattes otålighet - som om 'ja men vi måste ju jobba på det i just galoppen för att komma åt det i galoppen, hjälper det verkligen att sitta ännu mer i t ex trav där det redan fungerar?'. Det jag dock utan problem kan se som jag def kan 'slipa på' mer i trav - och skritt - är att lyssna för sidförande hjälper/flyttande hjälper ÄVEN när man är lite taggad. Men i övrigt? Utveckla gärna, jag köper resonemanget teoretiskt rakt av, men jag får problem i praktiken. Men förstår jag hur du menar så är det ju lättare att se 'aha, så' och då också göra det.

Jo, alltså inte "nöta" mer i trav utan jobba mycket med snabba svar och reaktioner, att ha kroppsdelarna på plats (genom att flytta bogar o bakdel på volt os v se tidigare svar) många många halvhalter som han ska TA med mycket små signaler från din sida, tex. ge dej inte med halvdant. :idea:

Många övergångar i det, och korta skevenser, trav-skritt osv. om du får till det med fina hjälper, så små signaler som möjligt (och KRÄV snabba svar)samtidigt som du jobbar med att ha honom rak, så kommer du att få den där fina mjuka lyhörda kontakten och svaren och DÅ kan då du få fina mjuka fattningar och galoppsekvenser, där du jobbar vidare med att bibehålla lydigheten och lyhördheten, genom små halvhalter, att ställa och flytta lite ett par steg, övergångar till trav, skritt trav ny fattning osv.

Svårt att förklara, men när du har honom ärligt mellan hand och skänkel i arbetet kommer du lättare åt galoppen också. MEn om du tappar honom där, gå ner igen och börja om - som malisnky också skrev.

Men viktigt är att innan det här jobba med att värma upp i både trav och galopp i lätt sits så att han är lite lösgjord redan genom det.

I en av (eller båda) lösgjorhetstrådarna nyligen på dressyr fanns mängder av bra tips på hur man kan jobba i början av ett pass för att få hästen loss.

Svårt att förklara i skrift och inte för långt!
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Nej, jag tänkte jag skulle plöja mig igenom denna tråd någon dag. Har bara haft hästen i en månad lite drygt så det är ju kommunikation osv plus fel muskler på både häst och ryttare så jag förstår att det är kämpa och åter kämpa som gäller.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Nu är jag med, det var det jag menade med 'öka kraven i övergångar' i något tidigare inlägg. Att kräva snabbare svar, snabbare förändringar etc. Nu är jag ju benhård på att vill jag sakta av vid den där busken, då ska vi sakta av där, vill jag göra halt vid den plogpinnen, då ska vi göra halt där. Men jag har ganska långa 'transportsträckor' däremellan, sällan jag ber om saker i 'snabb följd' (snabb = 5 - 10 steg emellan i det här sammanhanget)

Och bra påpekande om halvhalter, det är min stora akilleshäl, alltid varit, att jag glömmer av dem utom vid hörnpasseringar..
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Kom ihåg att det inte går på en dag:D

Nejdå, det vet jag. Men nu känns/kändes det med galoppen som att 'vi kommer ju ingenstans', att det blev samma upprepning om och om igen. Inte heeelt sant (otålighet igen) eftersom vi faktiskt fick ett par riktigt fina varv (och där slutade vi), men det kändes mer som vi fick det för att han började bli trött och själv tycka att det var nog enklare att inte bråka, än att jag åstadkom något..
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Förlåt Fröken Ingela.

Alexandra: ber offentligt om ursäkt att jag som jag ser när jag läser igenom ordentligt lät väldigt otrevlig i flera av mina svar, samt blev förbannad mot slutet.

Ingela, jag ska hålla mig ifrån Alexandras trådar framöver, även om det är lätt räknat genom att kolla lite trådantal, att jag inte svarar i alla hennes trådar. tror nog statistiken är minst lika frekvent att hon svarar mig, dvs plockar upp kommentarer från mig och startar en diskussion, i många trådar jag svarar i (dock postar jag sällan egna trådar själv så jämförelsen kanske inte är helt ekvivalent).

Utöver det uppskattar jag som vanligt inte kollektiv bassning eller bassning som indirekt riktar sig mot ngn, sånt är bara otroligt störande.

resten lämnar jag därhän. Ursäkta att jag lät brysk och sur.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Idag har jag provat lite av tipsen, och danke :bow:

Jag fuskade lite och provade ha sporrar, för att kunna peta till med i det sidförande om han ignorerade. Och så ägnade vi oss först åt att flytta framdel resp bakdel, och sen skänkelvikningar i skritt. Sen tog jag det där med många avbrott, men trav - halt - trav. Då fick jag ju verkligen tänka på halvhalterna jag så gärna glömmer bort vid 'ridning rakt fram', för att se till att han verkligen var loss från handen. Visade sig lite brister i början då vi fick några 'stretiga' skrittsteg, men tog inte lång stund så gick det finfint, speciellt när matte RED in i halten :angel:


Och så tog jag några varv på lite mindre volt i trav och applicerade flashligts tips på att fokusera på ytterarmbågen, att den ska vara intill kroppen! Och verkligen var petnoga med att ytterbog inte ens tänkte tanken att slira (vi brukar ju inte ha problem i trav, men mindre volt nu och jag verkligen var petnoga, för att kunna både hinna med och tänka, och kunna parera minsta tendens). Det blev rejäl skillnad, dock så är det långt kvar, mattes fokus på ytter gjorde ju att inner lite föll i glömska och det snappade han ju upp, och rätade ut sig och försökte böja om. Jag la på been, men där kommer min svaghet fram, men när jag fuskade lite och la till lite sporre så blev det reaktion. Med besked. Jisses så ARG han blev, han kan stora luftsprång den :devil: Sen fogade han sig dock och vi fick två fina (en åt varje varv) volter med finfin ställning och helt fri från handen! Så där la vi ner.

Så, danke för tipsen, de komemr absolut att hjälpa! :bow:
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Vad glad jag blir att tipsen du fick här fungerade!

Buke när det är som bäst :D
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Vad kul:D Ja det är ofta små saker som kan göra skillnad:idea:

Bra att du har sporrar, du behöver ju inte använda sporren om du inte behöver men som förstärkning om han ignorerar dej:idea:

Det svåra kan vara att inte börja slarva när man tycker att det fungerar bra, utan vara lika noggrann hela tiden. Är man det får man en väldigt trevlig häst:bow: (Det är ju min svaga sida att slarva.....)
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Mm, jag har inte haft sporrar innan, tänkt tanken flera ggr, men det har känt som 'overkill' och 'fusk', men nu beslöt jag mig för att prova (man kan ju inte mer än få sig en resa liksom *s*) just för att kunna peta till när han blir stark och ohörsam, med baktanken att 'få till' det utan att jag tar i så jag blir blå med enda effekten att hela sitsen kollapsar och ja, resten är ju ganska givet.

Satte de lågt, och det är 'snälla' kulsporrar, av ponnylängd. Så jag måste verkligen medvetet 'peta till' med dem. Men kommer nog fortsätta ha dem (måste köpa större dock, de blev inte så bra på vinterridskorna, de klämde mig), just för att kunna peta till när det behövs. Att han blev sådär arg visar ju att jag kom åt honom.

Jag är bäst på att slarva tyvärr.. hänfaller otroligt lätt till att sitta och finåka och inte rida när 'allt ju fungerar så bra'. Och har haft snälla hästar på den fronten som gjort en hel del av jobbet åt mig i de lägena. Den här herrn tror jag kommer vara MYCKET nyttig för matte i den synpunkten, för jag misstänker att det enda han kan tänka sig på att bjuda på 'gratis' så är bensprattel, det är hans paradgren ;) Så jag kommer nog få mer än en knäpp på näsan att 'nu rider du inte'. Märktes ju redan i trav - halt - trav, att red jag inte in i halten så blev den därefter :angel:

Undrar om man kan tina isen på vägen med hårtork? :Devil: Just nu ser det inte ljust ut för träningen på torsdag, kom ju inte iväg i lördags på löshoppning med lillfjant pga isen, och den ligger och blänker lika retsamt än, och smhi lovar finväder med solsken och några minus. Hemskt trevligt på alla vis utom is-synpunkt..
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Jag är bäst på att slarva tyvärr.. hänfaller otroligt lätt till att sitta och finåka och inte rida när 'allt ju fungerar så bra'. Och har haft snälla hästar på den fronten som gjort en hel del av jobbet åt mig i de lägena. Den här herrn tror jag kommer vara MYCKET nyttig för matte i den synpunkten, för jag misstänker att det enda han kan tänka sig på att bjuda på 'gratis' så är bensprattel, det är hans paradgren ;) Så jag kommer nog få mer än en knäpp på näsan att 'nu rider du inte'. Märktes ju redan i trav - halt - trav, att red jag inte in i halten så blev den därefter :angel:

Precis, du kommer få en helt annan häst med grundjobbet där, helt annan kvalité. Det är farligt med hästar som känns mjuka och trevliga - fast dom inte jobbar:D Man märker det förr eller senare, som när dom smiter ut nånstans:o
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

har också samma problem,mina tränare råder mig att tänka rak hals även på böjt spår (ev lätt utåtställd) eftersom hon gärna överböjer sig eftersom jag tappar yttersidan, sen när du har en bra koll på yttersidan genom att ha halsen/nacken rakt/lätt utåtställd provar du att försiktigt ställa om inåt utan att tappa kontakt på ytter. Öppna på volt är oxå bra!
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Jag tycker inte att man ska ställa utåt, bara ha kontakten på ytter och inte tappa utsidan. Att ställa inåt är inte fel, man ställer ju i nacken, den ska däremot inte bara böja halsen. :idea:
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Jag håller med Elisha här, både traditionella och AR-instruktörer har rått mig att rida min dam rak i halsen, ev. utåtställd även på böjda spår, för att hon gärna förböjer sig och skjuter iväg ytter bog.

Så, det behöver inte vara ett tips att förkasta innan man har provat. :idea:
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Får jag komma med en fråga också?

Mitt skrälle har samma tendens som din att bli hal som en ål och slingra sig när jag rider i riktning från hemåt. Jag försöker parera henne och få en jämnt stöd i båda tyglarna, men det går inge vidare, inte ens i skritt. Hur fick du ordning på det?

Hur kräver man något av en häst som inte bryr sig? :crazy:
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Jag håller med Elisha här, både traditionella och AR-instruktörer har rått mig att rida min dam rak i halsen, ev. utåtställd även på böjda spår, för att hon gärna förböjer sig och skjuter iväg ytter bog.

Så, det behöver inte vara ett tips att förkasta innan man har provat. :idea:

Jodå jag har provat, men jag tycker det ska räcka att ha koll på utsidan, om det inte räcker tror jag snarare att det är ryttaren som kanske hindrar nånstans eller så har hästen väldigt svårt och då är det en fråga om varför. Visst får man önskad effekt på ett sätt, men det blir istället för att titta på annat som kanske hindrar, ryttarens brister eller hästens problem. Det kan nog finnas tillfällen när det ska göras men då är det korringering mera.

Rak hals, ja, men det ska inte behövas med utåtställd. MEn det är bara vad jag tycker.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Får jag komma med en fråga också?

Mitt skrälle har samma tendens som din att bli hal som en ål och slingra sig när jag rider i riktning från hemåt. Jag försöker parera henne och få en jämnt stöd i båda tyglarna, men det går inge vidare, inte ens i skritt. Hur fick du ordning på det?

Hur kräver man något av en häst som inte bryr sig? :crazy:

Kan ju inte svära på att det fungerar för din (den här herrn är den första jag haft som visat de här tendenserna att inte vara så pigg på att gå från stallet).

Men det första jag gjorde var att öka tempot. Om han stod emot eller inte brydde sig så helt ärligt kickade jag till honom - ordentligt. (Hade jag ridit med spö hade jag petat till med det). Men en rejäl 'vakna!' om de ignorerar första, fina hjälpen. Skitsamma om det blir trav framåt, bromsa inte, absolut ingen broms i, ta ner tills kritt efter några steg istället. 'Lagom' blir för mycket tvetydighet i det läget.

Se till att underhålla den där raskare skritten, driv i varje steg, växelvis för vardera bakbenet. Strunta i det här läget var på vägen etc ni befinner er eller om ni raglar som druckna, men hästen ska marschera på framåt. Så fort den slutar - kicka/peta till så den vaknar.

När man sen fått lite styrfart i skritten så brukar det bli rakare av sig själv, det där ormandet sitter mycket i tempot och att hästen går och trycker emot hela tiden, det finns ingen motor bak. Men när styrfarten är där, ta tyglarna, och fortsätt driva så aktivt som behövs i skritten. Och nu kan du börja parera, finns ju ingen direkt yttersida/insida så rakt fram, men när hästen börjar åla så får du en sån, den tygel den släpper anser du är yttertygel (dvs böjer hästen halsen åt vänster och ålar ditåt, så ser du det som om den släppt yttertygeln, att vä är ytter, och driv fram den dit. Yttertygel - inneskänkel. Det gäller att vara på dem hela tiden, och inte glömma att driva skritten, se till så bakbenen kommer in.

Efter ett tag inser de att det är mindre jobbigt att knata på rakt fram. För min herre tog det ett pass för poletten att trilla ner. Jag har ju som jag skrev varit lite slapp på det med tempot, däremot krävt rakriktningen, men han har satt tempot och inte varit ärligt rakt och framme. Idag såg jag till att det var jag som satte tempot och marschfarten. Och kvittot fick jag när jag när jag kom in i byn igen inte red in på stallplanen som jag gjort alla gånger innan, utan fortsatte ner i byn. Dvs förbi herrns älskade ponny, som dessutom började gapa på honom. Herrn kikade ditåt, jag la på ytterskänkel och thats it. På lång tygel knallade han på i god marschfart, rakriktad och utan minsta 'motstånd', tryck eller ålande. (Och undrade säkert vad han nu gjort för stordåd när hans matte plötsligt blev knasig och började överösa honom med beröm *s*)
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Svarar flera - det här med att rida utåtställd vill jag inte ge mig på. Helt enkelt för att än så länge är det 'hans förslag', och jag vill inte uppmuntra de tendenserna. Känner mig inte säker nog på att jag behärskar det nog för att inte bara 'mata problemet' utan att komma åt någonting.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Jag har använt utåtställning som korrigering på hästar som skjuter ut ytterbogen för att komma undan, men alltså inte försöker rymma från voltspåret utan bara låter bogen sladda ut. Det har gått utmärkt. Men har man en häst som drar hemåt fungerar det inte lika bra...

Angående ormandet: Ok, det är precis så jag har försökt ta tag i problemet, men nu ett år senare finns det fortfarande kvar. Denna häst är ... speciell... Jag kan göra vadsomhelst för att få henne att öka på framåt, vill hon inte så vill hon inte. Har till och med funderat på att sätta eld på svansen på henne... :angel:

Men då vet jag iaf att jag har närmat mig problemet på rätt sätt, bara det att det inte fungerar på henne.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Jag har använt utåtställning som korrigering på hästar som skjuter ut ytterbogen för att komma undan, men alltså inte försöker rymma från voltspåret utan bara låter bogen sladda ut. Det har gått utmärkt.

Det är nog, lite där jag och min dam haft vårat aber varför vi haft rakställning/vid behov utåtställning på volter. För hon springer inte ifrån volten hon heller utan bara skjuter ut ytter bog. Men mer o mer sällan, numera. :bump:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 095
Senast: banani
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 157
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp