Ytterbog på vift i galopp

Sv: Ytterbog på vift i galopp

Jag tror du har en bild av en betydligt mindre volt än den är, det blir rätt många steg runt om, milt sagt. Diametern kanske är 40 meter liksom. (jag har ju sagt det är stooor volt, och att en fyraåring skulle klara det som begärs utan problem)


Nu har du inte angivit för mig exakt vilka diametrar vi pratar om men jag har nog sett för mig en 20 meters volt ungefär, och jag anser fortfarande att 1/4 volt av det innebär en övergång vilket även 1/2 volt gör osv osv. oavsett diametrarna så har jag försökt illustrera en princip för dig, vilket jag ansåg var ganska tydligt förklarat men visst, det finns alltid möjlighet att omtolka det ngn skriver utifrån sitt eget perspektiv och världsbild.

fortfarande är din värdsbild av vad den kan och bör klara ganska orelevant för mig i detta fallet, eftersom den fortfarande inte klarar det och därmed är uppkomsten till att du frågar till att börja med. Men jag lägger ner eftersom jag anser att jag har gett ganska nog med kommentarer i tråden.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Om du bara är grinig, varför inte avstå från att svara :confused: Jag har upprepade ggr sagt att 1/2 volt etc i trav/galopp inte är några problem. Men galopp på 'hemåtdelen' av volten fungerar inte. (Han kan galoppera på 20 metervolt i ridhuset med, så det är inte storleken som är problemet, så ditt antagande fungerar också, den skulle kunna vara 20 meter).

Och jag blilr furtrerad och förstår inte hur du menar när du tycker 'gör som det redan fungerar', hur det skulle leda till att problemet med hel volt försvann. För det är inga problem att galoppera halva, trava halva etc. Han kommer tillbaka direkt när jag ber om det, ställningen bibehålls genom 'hemåt'delen om det är i trav, och han fattar direkt galopp igen när jag ber om det, och inga problem på icke hemåtdelen.

Men, jag tror inte vi kommer så mkt längre, utan kan avsluta diskussionen här, det gör ju ingen lyckligare just nu iom att det blir missförstånd.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

var inte ett dugg grinig till att börja med men när diskussionen avartar till absurdum därför att du börjar prata om att jag inte förstår vilka diametrar det är frågan om, då blir det ju bara fånigt.

fakumet att jag givit dig en skala på 1/3, 1/4 och 1/2 volt eller vad du nu vill, är ju sig ett konstaterande av att inga specifika diametrar gäller utan det är principen som gäller och det är övergångar som gäller, utifrån vad du rör dig med och som kan vara skäligt. du får verkligen ursäkta men jag insåg inte för en sekund att det var frågan om annat än generella råd och förslag på principiella tekniker och övningar som gällde. har även belyst problemet att du försöker korrigera "olydnaden" genom att försöka flytta baken efter frammen, vilket inte leder till att få grepp om hästen där den försöker driva iväg.

avslutar detta nu som sagt. Hoppas det löser sig med lydnaden på bästa sätt.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Om det nu är lydnad som det brister i- ta itu med det, då du inte vill ha några tips härifrån eller använd sökfunktionen.

- Ta hjälp av en tränare!

Vad är det för vits att svara dig, när du går i försvar om ALLT:rofl:
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Ska prova! Nu har jag ju ridit övergångarna mycket snällare, från början för att undvika överhettning (galopp = kul), men nu mest av gammal vana. Tror jag. Blir ju ett bra kvitto på om det fungerar så bra som jag tycker, om det går att göra 'snabba' övergångar, dvs bara några travsteg!


Jag tänkte nog mer så att det blir några få galoppsteg - och fler travsteg för att hitta tillbaka till tempo, takt och avlslappning och så galopp igen - mellan 5 - 15 steg och sedan avbrott, hitta "konceptet" i traven igen och galopp osv...

Ingen galopp förrän det blir "kvalité" i traven.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Jag tänkte nog mer så att det blir några få galoppsteg - och fler travsteg för att hitta tillbaka till tempo, takt och avlslappning och så galopp igen - mellan 5 - 15 steg och sedan avbrott, hitta "konceptet" i traven igen och galopp osv...

Ingen galopp förrän det blir "kvalité" i traven.

Jag tror vi tänkte lika, bara formulerade det olika. Jag har ju hitills haft ganska många travsteg emellan, för att inte tagga honomf ör mycket med upprepade galoppfattningar. Det är inga större problem, ibland kan han pga just att han blir taggad blir spänd och sprättig i traven, men oftast är det om det blir tätt mellan fattningarna galoppen som får stryka på foten, han blir för kort och 'hög' i galoppen då (mer uppåt än framåt). Så min tanke var att minska antalet travsteg emellan, men naturligtvis behålla bra trav. För jag har ju varit benhård med att aldrig fatta annat än ur avslappnad 'fattningsbar' trav. Men att minska antalet travsteg där, dvs ta upp det ett snäpp. Jag vet inte riktigt var gränsen går (dvs hur många travsteg som det krävs för att vi ska ha fattningsbar trav, 15 räcker gott och väl, men sen om gränsen går vid 5 elelr 10 t ex, det återstår att ta reda på. Men säg att det generellt krävs 10 travsteg för att komma tillbaka till riktigt bra trav, så ligga där.

Alltså som du säger, att göra fler avbrott och omfattningar, ur balanserad trav. Men att som mål få mindre travsteg, och genom att börja med det antal steg som nu krävs, och sen om ett tag se om man kan minska ett steg?

Baktanken var att om man får ner det till mindre antal travsteg, så kan man använda det på volten sen, om han börjar blir stark och puttar mig och bogen börjar slira, så ner i trav (där jag kan parera) några steg, när bogen är på plats och ställningen korrekt igen fatta om, och såfort galoppen börjar slira, ner några steg i trav. (Jmf med nu, galoppen slirar, ner i trav i ½ volt, ny galopp t ex. Om man - utanför volten, kan minska ner antalet travsteg, så skulle den där volthalvan som är problem kunna ridas t ex galopp - bogen slirar - trav 4 - 5 steg, fatta om ur balanserad trav, galopp några språng, bogen slirar, ner till trav några steg. Då får man, om det fungerar fler språng bra galopp på 'nedre voltdelen')

Hänger du med hur jag tänker, och tänker jag knas?
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Vet du att jag tror du tänker för mycket på detaljer när du mera skulle se helheten, dvs det handalr om lydigheten för hjälperna, och då är det lättare ur en lägre gångart. Har du fått honom på hjälperna genom arbetet med övergångar halvhalter och halter osv i lägre gångarter kommer nte fattningarna eller avbrotten att vara ett stort problem sen. Han kommer då att vara fokuserad och inte spänna sej oavsett språng.

Jag tror ajg förstår precis vad du menar är problemet, och egentligen är det att han går där du vill och är lagom trevlig - så länge han vill. Du måste ta intativet mer hela tiden.

Nu är han ännu inte så stark kanske, vilket kan vara bra, för det är svårt nog ändå att komma åt i galopp. Om han verkligen lägger kraft i att placera om dej och köra ut en bog för att kasta sej mot "utgången" så är det bara att ha honom ordentligt på hjälperna och sitta KVAR där du ska vara som hjälper. Det är skitsvårt på en stark och bestämd häst, det vet alla som har hästar som skyggar för saker. Även jag. :D Det är inte lätt att i det läget bara rätta in bogen, utan han måste vara på hjälperna hela vägen och du måste kunna sitta kvar, och hålla din position och fortsätta kräva att han går kvar hela vägen.
Det är i det läget grundarbetet med lydnad samt din sits eller rättare din position på hästen som avgör.

Rent konkret, se till att sitta rakt över honom, du måste inte vara stark för det, utan rätta till dej, flytta dej tillbaka i sadeln, och ha yttersidan stängd genom att använda magen att bromsa med, spänn magmusklerna (behöver inte var urstarka för det) och håll en betämd ram med yttertygeln, den får inte gå med fram, tänk att du har armbågen intill din sida och den ska vara kvar där. Handen får INTE gå med fram så att han kan köra ut bogen.

Och håll om med skänkeln, forma runt inner sk. Bara rid på så tills han ger med sej på det där stället, men tappa honom inte resten av varvet för det.

Det är alltså hur du måste sitta för att komma åt. Men sen är det grundjobbet jag skrev om tidigare som gör honom lydig och framme för hjälperna och inte minst koncentrerad. Då kommer han sen inte att tränga utåt utan fokusera på dej.

Men du har nog en tränare? Jag skulle om jag var du fokusera på dressyrarbetet innan du börjar hoppa så mycket. Den där lydnaden är guld värd när du sen hoppar.

Ang att han stressar hemåt? så lär honom orden skritt trav os v från marken och använd dem. Slappna av och säg åt honom om han inte skrittar på lång tygel, bromsa up, läng ut tygeln igen. Som fullblod bör det sitta djupt hos honom att lång tygel är skritt, påminn honom om det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ytterbog på vift i galopp

hmm.. nu ger jag mig ut på djupt vatten då jag inte har så mycket kunskap om det här.

Men spontant tycker jag att det är bra om du gör avbrotten INNAN det slirar och utökar antal galoppsprång successivt. Ha inte bråttom utan kolla hur många steg du har kontroll och han inte lyckas placera om dig, och gör inga fler än du klarar av. Utöka efter några dagar då du och han blir stärkt allt eftersom.

Jag är en person som gärna har lite bråttom och har svårt att låta saker ta tid.. men det är bara att inse att med stor portion tålamod så blir det så mycket bättre och det blir lättare - och färre bakslag (mer notering till mig själv)

Du får börja träna på gym :D (det har jag börjat göra, och vilken skillnad det blir i stabiliteten!!)

Hästen är ju jättefin, det skulle vara kul att se er i rörelse :banana:
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Du får börja träna på gym :D (det har jag börjat göra, och vilken skillnad det blir i stabiliteten!!)

Säger du det:angel: Jag håller fortfarande på att fundera över vilka kläder som kan passa på gym:o som jag ska ta med till jobbet där vi har ett gym........arbetskamraterna påminner flera gånger i veckan, eftersom de redan har börjat:o:cool:
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

hmm.. nu ger jag mig ut på djupt vatten då jag inte har så mycket kunskap om det här.

Men spontant tycker jag att det är bra om du gör avbrotten INNAN det slirar och utökar antal galoppsprång successivt. Ha inte bråttom utan kolla hur många steg du har kontroll och han inte lyckas placera om dig, och gör inga fler än du klarar av. Utöka efter några dagar då du och han blir stärkt allt eftersom.

Jag är en person som gärna har lite bråttom och har svårt att låta saker ta tid.. men det är bara att inse att med stor portion tålamod så blir det så mycket bättre och det blir lättare - och färre bakslag (mer notering till mig själv)

Du får börja träna på gym :D (det har jag börjat göra, och vilken skillnad det blir i stabiliteten!!)

Hästen är ju jättefin, det skulle vara kul att se er i rörelse :banana:

Gym är ju jättebra, tyvärr bor jag i urskogen, så det blir liksom inte av, jag känner mig själv. Och att åka i 45 minuter, för att träna en timme och åka hem 45 minuter.. Det stannar liksom på 'det är tanken som räknas va?'-stadiet... Jag har däremot tagit tag i lite träning härhemma igen, inte lika bra som gym men bättre än ingenting =)

Jo, idealet är ju om man kan bryta av innan bogen slirar, jag trodde jag skrev det men det föll nog bort. Men om det inte går, är det helt fel tänkt som jag skrev?

Hästen är strålande fin, och det kommer ridbilder/ridfilm såfort jag fått någon att hålla i kameran, lite svårt göra det själv tyvärr ;)
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Nej, inte verkar väl det vara fel!?
Jag bryter av när jag/häst tappar konceptet och börjar om.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Jag tror ajg förstår precis vad du menar är problemet, och egentligen är det att han går där du vill och är lagom trevlig - så länge han vill. Du måste ta intativet mer hela tiden.

Exakt, han vill - inga problem. Han vill inte - problem. Och det går ju framåt, det är som natt och dag på i princip alla plan mot när han kom. Och kanske är jag för otålig, men just när det fungerar i trav (det där på volt), men brister i galopp (för jag inte kan parera honom). Där blir jag ju effektivt fråntagen initiativet om det är att fortsätta i galopp på tänkt spår. Hittar jag på något annat fungerar det ju, fast det brister ju ändock någonstans på vägen eftersom jag inte kan behålla det.. hmmm...


Rent konkret, se till att sitta rakt över honom, du måste inte vara stark för det, utan rätta till dej, flytta dej tillbaka i sadeln, och ha yttersidan stängd genom att använda magen att bromsa med, spänn magmusklerna (behöver inte var urstarka för det) och håll en betämd ram med yttertygeln, den får inte gå med fram, tänk att du har armbågen intill din sida och den ska vara kvar där. Handen får INTE gå med fram så att han kan köra ut bogen.

Suttit och funderat igår på VAD som händer, jag är ju medveten om att jag tappar ytter och öppnar dörren där, men när jag vekligen försökt fokusera på att inte tappa yttertygel, då tappar jag innersidan istället och så blir det 'rakt fram' men vi är fortfarande påväg någon helt annan stans än jag tänkt mig. Och någonstans där gör jag något som jag inte riktigt får pejl på. ANtagligen är det att han helt enkelt puttar över mig, jag viker mig och kollapsar och så tappar jag ridningen.

Tipset med armbågen var bra, just sådana där saker att fokusera på som jag brukar kunna ta åt mig, konkreta saker. Ska ta med det ut imorgon!

Men du har nog en tränare? Jag skulle om jag var du fokusera på dressyrarbetet innan du börjar hoppa så mycket. Den där lydnaden är guld värd när du sen hoppar.

Träningen är blandad, hopp varannan och dressyr varannan. Jag kan bara vara med varannan vecka, men de ska möblera om lite med jämna mellanrum så jag får både och eller 'bara' ren dressyr, beroende på hur jag vill (jag har inte bestämt mig, initialt tänkte jag som du, dressyr först, hopp sen. Men märkt att jag har lättare att göra som JAG ska om jag fokuserar på något annat med, t ex hindret. Jag tänker inte lika mycket på 'tänk på ditt, tänk på datt', utan på att få en bra väg till hindret. Men förra var hopp och nästa blir hopp, och då ska jag också tala om hur jag vill ha det sen). Tyvärr är det hopplöst svårt hitta en tränare som accepterar bara vara med varannan vecka, så jag är så glad att jag övht hittat någon, och som dessutom passar mig och är bra. Hoppningen är på låg pluttnivå dock ska tilläggas.

Ang att han stressar hemåt? så lär honom orden skritt trav os v från marken och använd dem. Slappna av och säg åt honom om han inte skrittar på lång tygel, bromsa up, läng ut tygeln igen. Som fullblod bör det sitta djupt hos honom att lång tygel är skritt, påminn honom om det.

Vi har inga problem hemåt längre nu med stress, kan bli några enstaka återfall om han är taggad redan innan (t ex av galoppjobb), men generellt så fungerar det bra hemåt nu. I början var det kaos dock, men idogt gnetande och nu skrittar han snällt på lång tygel, gör halt och står kvar på lös tygel tills jag ber om framåt igen, och även trav och galopp fungerar hemåt i det tempo jag vill, och avbrott där jag vill. Däremot så om jag rider på ett fält t ex så han vill gärna gå hemåt, och på volter/bågar/etc så 'drar' (inte sticker-drar utan tränger-drar) han gärna hemåt, dock i den takt och gångart som är påskriven. Vid galoppen på volt som jag beskrev i första inlägget, så om jag gav efter skulle han sikta in sig på hemåt, men ligga kvar i den galopp som är, och snällt bryta av och trava/skritta hemåt. (Iaf för det mesta, som sagt vissa dagar kan det koka över, han försöker fortfarande inte pipa iväg, men det kan bli väldigt studsigt och mkt uppåt, och han kan takta, numera räcker det med att göra halt och börja om så är det bra sen dock)
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

*Knapplån*

Nu är jag lite off-topic, men jag börjar bli lite trött nu på detta evinnerliga tjat på Alexandra.

Det är en klick på fyra-fem personer, jag nämner inga användarnamn, för jag vill inte peka ut någon som ALLTID och då menar jag ALLTID går in i Alexandras trådar och svarar, tills trådarna spårar ur, låses eller kastas i "runda arkivet.

Och sen när Alexandra är nöjd, glad, har flyt i sitt stall (i alla fall någorlunda fritt från översvämning...) och det går ganska bra, ja då börjar samma liga tjata om "när ska du rida?" "när får vi ridbilder" och jaa... Då är Alexandra snäll och berättar att hon har startat upp ridningen och vill ha tips och infallsvinklar och då ja, då kan man ge sig den på att exakt samma fyra-fem personer KASTAR SIG över tråden och hackar och maler, hackar och maler om samma, samma, samma sak. Om nu Alexandra inte tar åt sig varenda bokstav från A-Ö, det gör banne mig inte jag heller i det här "dårhuset". Då läser jag hellre "hänt i veckan". Utan jag tar åt mig av de delar jag hänger med på och passar mig och min häst.

Så i stället för att upprepa hela tiden, så MÅSTE någon sida, NÅGON gång hålla klaffen.

Mvh

IngelaH, som just nu inte vet om hon ska skriva under som privat, eller moderator. Utan bara känner sig allmänt j-la gnällkäring.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterbog på vift i galopp

*Knapplån*

Nu är jag lite off-topic, men jag börjar bli lite trött nu på detta evinnerliga tjat på Alexandra.

Det är en klick på fyra-fem personer, jag nämner inga användarnamn, för jag vill inte peka ut någon som ALLTID och då menar jag ALLTID går in i Alexandras trådar och svarar. Och sen när Alexandra är nöjd, glad och det går ganska bra, ja då börjar samma liga tjata om "när ska du rida?" "när får vi ridbilder" och jaa... Då är Alexandra snäll och berättar att hon har startat upp ridningen och vill ha tips och infallsvinklar och då ja, då kan man ge sig den på att exakt samma fyra-fem personer KASTAR SIG över tråden och hackar och maler, hackar och maler om samma, samma, samma sak. Om nu Alexandra inte tar åt sig varenda bokstav från A-Ö, det gör banne mig inte jag heller i det här "dårhuset". Då läser jag hellre "hänt i veckan". Utan jag tar åt mig av de delar jag hänger med på och passar mig och min häst.

Så i stället för att upprepa hela tiden, så MÅSTE någon sida, NÅGON gång hålla klaffen.

Mvh

IngelaH, som just nu inte vet om hon ska skriva under som privat, eller moderator. Utan bara känner sig allmänt j-la gnällkäring.

Ursäkta:eek::confused:

Jag försöker verkligen hjälpa till med de förslag jag har, eftersom jag tror att jag förstår precis vad bekymret är, är ju rätt van vid typen av häst:cool: bland annat.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Jag förstår dig precis, har exakt samma problem, även i trav! Denna häst är i full tävlingskondition men hon är inte direkt dressyrtränad på ett tag så hon har inte rätt muskler. Problemet kommer även på rakt spår just när vi rider förbi "hemåt". Kan tillägga att det fungerar bra i ridhus, men hemma har vi endast en stor hage eller en äng att rida på.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Exakt, han vill - inga problem. Han vill inte - problem. Och det går ju framåt, det är som natt och dag på i princip alla plan mot när han kom. Och kanske är jag för otålig, men just när det fungerar i trav (det där på volt), men brister i galopp (för jag inte kan parera honom). Där blir jag ju effektivt fråntagen initiativet om det är att fortsätta i galopp på tänkt spår. Hittar jag på något annat fungerar det ju, fast det brister ju ändock någonstans på vägen eftersom jag inte kan behålla det.. hmmm...

Nja alltså det är nog en slipad gammal herre också, han vet att han har övertaget i galoppen, helt enkelt. Det är därför jag tjatar om den där grundlydnaden för det är först då man verkligen kommer åt dem i galoppen och kan jobba med den på rätt sätt.:idea:


Suttit och funderat igår på VAD som händer, jag är ju medveten om att jag tappar ytter och öppnar dörren där, men när jag vekligen försökt fokusera på att inte tappa yttertygel, då tappar jag innersidan istället och så blir det 'rakt fram' men vi är fortfarande påväg någon helt annan stans än jag tänkt mig. Och någonstans där gör jag något som jag inte riktigt får pejl på. ANtagligen är det att han helt enkelt puttar över mig, jag viker mig och kollapsar och så tappar jag ridningen.

Tipset med armbågen var bra, just sådana där saker att fokusera på som jag brukar kunna ta åt mig, konkreta saker. Ska ta med det ut imorgon!

Ja det blir mycket på en gång, men koncentrera dej på det viktigaste, sitt "tillbaka" om han flyttar dej och håll kvar ytter, (samt skänklarna om helt enkelt. ) Ytter och sitta kvar är prio ett.
Lägg ditt fokus i armbågen om du förstår, därifrån ska du hålla, inte från handen för då blir det tyngre och spändare (om du förstår hur jag menar) Spänn magen mot att han vill ev dra med dej fram.


Jag missförstod nog ang hemåt, du skrev något om det, som jag fattade som att han hetsar på. Men det är bra, han ska klara att gå lugnt!
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Ursäkta:eek::confused:

Jag försöker verkligen hjälpa till med de förslag jag har, eftersom jag tror att jag förstår precis vad bekymret är, är ju rätt van vid typen av häst:cool: bland annat.

Jag tror inte det var riktat åt dig..

Jag tycker du har skrivit bra och konkreta råd (och jag har ju en del att ta med mig ut och prova imorgon, ev idag, beror på om jag rider idag, skulle eg inte det utan löshoppa ponnyn.. om jag hade kommit ur den förbannade byn med släpet vill säga, vilket inte skedde..), och jag tycker du har hållit en trevlig ton också. Och jag är uppriktigt tacksam över det :bow:
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Jag tror inte det var riktat åt dig..

Jag tycker du har skrivit bra och konkreta råd (och jag har ju en del att ta med mig ut och prova imorgon, ev idag, beror på om jag rider idag, skulle eg inte det utan löshoppa ponnyn.. om jag hade kommit ur den förbannade byn med släpet vill säga, vilket inte skedde..), och jag tycker du har hållit en trevlig ton också. Och jag är uppriktigt tacksam över det :bow:

Helt rätt uppfattat, inte pekat hårdare eller mildare åt något håll, utan bara en liten notering om att det alltid är samma personer.

Så det är lugnt "Flashan"
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Jag förstår dig precis, har exakt samma problem, även i trav! Denna häst är i full tävlingskondition men hon är inte direkt dressyrtränad på ett tag så hon har inte rätt muskler. Problemet kommer även på rakt spår just när vi rider förbi "hemåt". Kan tillägga att det fungerar bra i ridhus, men hemma har vi endast en stor hage eller en äng att rida på.

Då är vi två!
Några tips på hur man råder bot på det?

/Marvin - sliter sitt hår över envisa kallblodsston :mad:
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Nja alltså det är nog en slipad gammal herre också, han vet att han har övertaget i galoppen, helt enkelt. Det är därför jag tjatar om den där grundlydnaden för det är först då man verkligen kommer åt dem i galoppen och kan jobba med den på rätt sätt.:idea:

Utveckla gärna det. Jag har inget alls att anmärka mot det, men det känns lite som 'hurdå'? Nu fungerar det ju i trav och skritt, och det känns - och det kan vara fel och mattes otålighet - som om 'ja men vi måste ju jobba på det i just galoppen för att komma åt det i galoppen, hjälper det verkligen att sitta ännu mer i t ex trav där det redan fungerar?'. Det jag dock utan problem kan se som jag def kan 'slipa på' mer i trav - och skritt - är att lyssna för sidförande hjälper/flyttande hjälper ÄVEN när man är lite taggad. Men i övrigt? Utveckla gärna, jag köper resonemanget teoretiskt rakt av, men jag får problem i praktiken. Men förstår jag hur du menar så är det ju lättare att se 'aha, så' och då också göra det.

Och nog är han slipad allt den gode herrn. Tack och lov att han är så snäll i botten så att säga, annars skulle jag ha riktigt stora problem. Men slipad, och lite lat med :devil: Latheten tog en stund för mig att upptäcka, han har ju energi och framåtvilja så det räcker och blir över, och gjorde det som begärdes utan knot, och tills jag bad om annat. Men det var när vi var inom hans 'komfortzon', det du beskrev, när han vill, jag ber om saker han tycker är okej. Nu när vi kommit till att börja begära lite mer och det börjar bli lite jobbigt, så märks det ju mer att han är en liten slipad latmask. Dock, han kan vara envis som en röd gris, men när man stängt alla vägar utom den rätta, så gör han, med trevlig vilja, och det 'finns kvar' framöver med. Men han 'måste' själv inse att de andra vägarna är stängda.

Ja det blir mycket på en gång, men koncentrera dej på det viktigaste, sitt "tillbaka" om han flyttar dej och håll kvar ytter, (samt skänklarna om helt enkelt. ) Ytter och sitta kvar är prio ett.
Lägg ditt fokus i armbågen om du förstår, därifrån ska du hålla, inte från handen för då blir det tyngre och spändare (om du förstår)

Perfekt. Ska rabbla mantrat 'armbågen, armbågen, armbågen'. Jag misstänker den är ungefär överallt annars än vid kroppen, och att jag nog hänfaller åt att hålla från/via handen :o

Jag missförstod nog ang hemåt, du skrev något om det, som jag fattade som att han hetsar på. Men det är bra, han ska klara att gå lugnt!


Ingen fara. Han har varit extremt hetsig hemåt, bara taktat, och haltförsök ledde till studs, backa, backa ner i dikena, snurra, försöka rycka tygeln ur handen etc. Men vi ägnade första veckorna åt att i princip BARA jobba på det och han är ju som sagt inte dum, och räknade rätt snart ut att enklaste och snabbaste sättet att komma hem var att gå lugnt, stanna och stå kvar så länge matte ville. Vi har dock fått ta samma typ av 'diskussion' med sådana saker som inåtställning på volt i skritt och sedan trav, han provade i princip hela repertoaren, men insåg ju ganska snart vad det enkla sättet var, och då sitter det där sen.

Han kan fortfarande bli lite taggad dock, och takta, men det är lättkorrigerat nuförtiden.

(Dock så efter senaste passet insåg jag att jag slarvat lite på vissa ställen. Han kan vara hal som en liten ål och slingra sig ganska ordentligt i skritt bortåt. Jag har krävt att han ska gå RAK och med jämnt stöd. Det jag INTE krävt, insåg jag (jag har ju också haft 'smekmånad') är tempot. Han går rakt, även på lös tygel, men det är lite sirap under fötterna. Så där är en sån grundgrej jag missat, och absolut ska ta tag i!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 095
Senast: banani
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 157
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp