Ytterkläder nyfödd?

Lady_Morgaine

Trådstartare
Var hittar man varma ytterkläder till en nyföding? Trodde det var lätt.. men icke! Tänker på de här "påsarna" som har armar och luva bl a, men även små vinteroveraller... har googlat och tittat i affärer, men det jag hittar är massor av innekläder till bebisar och sedan på sin höjd jackor till barn i 3-4 årsålder sådär....? Kom gärna med bra tips på var man hittar dessa varma kläder. Å vad heter de där "bebispåsarna" i klädtermer :laugh: ?

I vagnen kan man ju bädda ned liten, men om jag har en bärsele eller liknande så måste jag ju ha något mer varmt i klädväg.....:confused:
 
Sv: Ytterkläder nyfödd?

Var hittar man varma ytterkläder till en nyföding? Trodde det var lätt.. men icke! Tänker på de här "påsarna" som har armar och luva bl a, men även små vinteroveraller... har googlat och tittat i affärer, men det jag hittar är massor av innekläder till bebisar och sedan på sin höjd jackor till barn i 3-4 årsålder sådär....? Kom gärna med bra tips på var man hittar dessa varma kläder. Å vad heter de där "bebispåsarna" i klädtermer :laugh: ?

I vagnen kan man ju bädda ned liten, men om jag har en bärsele eller liknande så måste jag ju ha något mer varmt i klädväg.....:confused:

Jag var på L*nd*x häromdagen och där hängde 'vinterkläderna' till halva priset, de börjar göra plats åt vårkläderna, så du får nog skynda dig om du ska hinna med att köpa vinterkläder.
Där såg jag bl.a. några riktigt fina 'påsar' till de små, såg ut som sovsäckar med armar och luva. Är det kanske sånna du menar? :bump:
 
Sv: Ytterkläder nyfödd?

vinterkläder nu? När kommer bebis? en fleeceoverall borde kunna räcka?

Kolla tradera efter begagnat?
 
Sv: Ytterkläder nyfödd?

Det är inte tillåtet att länka till annonser!

I övrigt håller jag med Mammadutt, det räcker alldeles utmärkt med en Fleeceoverall. Jag har inte haft något varmare till mina barn, inte ens de som är födda i december-januari. De dagar det är så kallt att fleeceoverall inte räcker, då har jag haft barnen nerbäddade i vagnen och vid förflyttning mellan inne och bilen har de varit insvepta i en extra filt.
 
Sv: Ytterkläder nyfödd?

Vi fick en bra overall av min mamma. En Reima som gick att göra om till "påse" med armar genom att det sitter blixtlås i grenen som går att sätta ihop till just en påse istället. Vår var i strl 60 (och jag vet inte om den fanns mindre) och ganska stor i storlek - alldeles för stor när sonen var nyfödd. Men det gjorde inte så mycket; när de ändå bara ligger i vagnen så funkade den bra. Reima är dock dyyyra, men går kanske att hitta begagnad?

Vi hade också en lurvig brun overall (typ Helly Hansen utanpå) med foder i. Den fanns på H&M i storlek 56.

Nu gäller ju detta förra vintern, eftersom sonen föddes då.

Men; som någon annan sagt: behövs overall nu? Det är ju vår i luften! Jag skulle nog nöja mig med en åkpåse.

Nu har ju inte vi använt bärsele utomhus på vintern (inte använt så mycket alls egentligen). Just för att jag tycker det verkar svårt att klä både sig själv och barn och sen få till selen att sitta bra med alla kläder emellan. Men vad vet jag; det kanske funkar utmärkt? Jag har ju inte provat.
Förresten: hur funkar "påsen" i en bärsele? Eller tänker du att du skulle använda en såndär sjal där barnet ligger istället? För annars måste ju benen "sticka ut" någonstans i de flesta selar.
 
Sv: Ytterkläder nyfödd?

Har aldrig använt åkpåse om det är de du menar? Min son föddes i oktober. Vi har använt fleeseoverall och sen tjockare om de blivit ännu kallare och hade även en vind och vattentät när de var riktigt kallt, som när vi var i fjällen på sportlovet.

Att bära en bebis i bärsele blir lika varmt som att bära en 4 kg vetekudde värmd till 37 grader på magen ;) Bebisar är små kaminer och de behöver inte så mkt kläder som man tror.
 
Sv: Ytterkläder nyfödd?

Att bära en bebis i bärsele blir lika varmt som att bära en 4 kg vetekudde värmd till 37 grader på magen ;) Bebisar är små kaminer och de behöver inte så mkt kläder som man tror.


Instämmer! Bar mitt barn i sjal när han var pyttis, då hade han innekläder och mössa och satt innanför min jacka. Han är född i januari. :D
 
Sv: Ytterkläder nyfödd?

kl

Håller med! My föddes i januari och vi har som mest använt en tunn fleeceoverall. I vagnen har hon oftast bara en varmare kofta utanpå sina vanliga kläder och sedan nerstoppad i en tunnare allroundåkpåse. Om jag bär henne i BB sele där ben o armar sticker ut har hon den tunna fleeceoverallen. Om jag bär i manducan har hon bara vanliga kläder o kofta om det är lite kallare, men då har jag ju en större jacka runt henne.

//Julia
 
Sv: Ytterkläder nyfödd?

Jag hade en helt underbar ulloverall från minimundus till yngsta dottern. Superbra! Och så hade jag en vindtät PoP (begagnad "musse"-overall), den var också jättebra.
 
Sv: Ytterkläder nyfödd?

Att bära en bebis i bärsele blir lika varmt som att bära en 4 kg vetekudde värmd till 37 grader på magen ;) Bebisar är små kaminer och de behöver inte så mkt kläder som man tror.
Såvida man inte lyckas få en gräsligt värmeälskande liten unge som helst vill ligga nerbäddad i åkpåsen även inomhus.
Vet inte om hon blev "bortskämd" när hon fick sola som färsking :p;)
 
Sv: Ytterkläder nyfödd?

Jag var på L*nd*x häromdagen och där hängde 'vinterkläderna' till halva priset, de börjar göra plats åt vårkläderna, så du får nog skynda dig om du ska hinna med att köpa vinterkläder.
Där såg jag bl.a. några riktigt fina 'påsar' till de små, såg ut som sovsäckar med armar och luva. Är det kanske sånna du menar? :bump:

Ja sånna påsar är det! Men även vanlig overall.... i bärsele är det opraktiskt med "påse" :D Då ska jag springa till Lindex....!!
Var in på HM, de har innekläder till småttingar, men ytterkläder är till större barn.. :(
 
Sv: Ytterkläder nyfödd?

Det är inte tillåtet att länka till annonser!

I övrigt håller jag med Mammadutt, det räcker alldeles utmärkt med en Fleeceoverall. Jag har inte haft något varmare till mina barn, inte ens de som är födda i december-januari. De dagar det är så kallt att fleeceoverall inte räcker, då har jag haft barnen nerbäddade i vagnen och vid förflyttning mellan inne och bilen har de varit insvepta i en extra filt.

Det behöver inte länkas till annonser... jag undrar bara var jag kan hitta dem, för de affärer jag letat i varav en del rena "babyklädaffärer" har inte ytterkläder till småttingar.

Det är jättebra att ni är överens om att det endast behövs en fleeceoverall för min del. Tyvär är inte jag helt överens med er om det... Vi är ute mycket och i april kan det bli kallt. Jag vil hitta varma kläder ;) !
 
Sv: Ytterkläder nyfödd?

Vi fick en bra overall av min mamma. En Reima som gick att göra om till "påse" med armar genom att det sitter blixtlås i grenen som går att sätta ihop till just en påse istället. Vår var i strl 60 (och jag vet inte om den fanns mindre) och ganska stor i storlek - alldeles för stor när sonen var nyfödd. Men det gjorde inte så mycket; när de ändå bara ligger i vagnen så funkade den bra. Reima är dock dyyyra, men går kanske att hitta begagnad?

Vi hade också en lurvig brun overall (typ Helly Hansen utanpå) med foder i. Den fanns på H&M i storlek 56.

Nu gäller ju detta förra vintern, eftersom sonen föddes då.

Men; som någon annan sagt: behövs overall nu? Det är ju vår i luften! Jag skulle nog nöja mig med en åkpåse.

Nu har ju inte vi använt bärsele utomhus på vintern (inte använt så mycket alls egentligen). Just för att jag tycker det verkar svårt att klä både sig själv och barn och sen få till selen att sitta bra med alla kläder emellan. Men vad vet jag; det kanske funkar utmärkt? Jag har ju inte provat.
Förresten: hur funkar "påsen" i en bärsele? Eller tänker du att du skulle använda en såndär sjal där barnet ligger istället? För annars måste ju benen "sticka ut" någonstans i de flesta selar.

Jag ska söka på märkena och se vad jag kan hitta, verkar ju mycket smart att kunna göra om overallen till "påse" osv!

I bärselen funkar ju som sagt inte "påse" :D

Har faktiskt hittat en liten overall tillslut på en sida som heter "uteungar", men det är verkligen den enda!

Kan ju vara så att när jag letar på nätet och är inne på Lindex sida eller någon av de andra så har de nu vårkläder där och att det är därför jag inte hittar något. Ska in till stan imorgon, så kan vi ju springa runt lite och kolla om de har något intressannt kvar på rea.... :D

Tack för alla tips!!
 
Sv: Ytterkläder nyfödd?

Jag har köpt en varm overall på H&M till lillan, st 50 (som hon bara hann använda en gång, dels för att den var så jäkla varm och dels för att hon växte ur den fort).

Du får naturligtvis själv bestämma vad du ska klä på ditt barn. Min erfarenhet (om än ringa!) är dock att det blir väldigt varmt både i vagn och sele. Jag är också ute mycket och länge.

Lycka till med letandet! Lindex har massa fint och bra!

//Julia
 
Sv: Ytterkläder nyfödd?

Vi är också ute otroligt mycket i skog och mark, har en fodrad fleeceoverall från Lindex med övervik för händer och fötter som kommer duga gott.

Bär man i sele så blir det ju ändå varmt och gosigt.

Jag tror absolut det räcker med en fodrad fleeceoverall i April även om man bor högre upp i landet ( Luleå osv ... )
 
Sv: Ytterkläder nyfödd?

Måste bara tillägga:

I bärselen där benen hänger utanför (typ BB) upplever jag att det bästa är att ha en tunnare flecceoverall och sedan en fleecetröja eller större jacka utanpå (beroende på temp), då blir det inte så klumpigt och knöligt med kläder för bebisen. Finns ju även bärskydd som är bra. Om det är varmt kan man dra ner dragkedjan på overallen och om det är ännu varmare kan man ju skippa tröjan/jackan utanpå. Några varmare "tossor" eller strumpor kan vara bra eftersom fötterna sticker ut och små bebisar har lite sämre blodcirkulation i fötter och händer.

//julia
 
Sv: Ytterkläder nyfödd?

Vi har en fodrad fleeceoverall från lindex (sim jag köpte för typ 25 :- på tradera...) och en från någon annanstans, de höll (och håller) Liten riktigt varm i vagen även när det var - 15 och han var i princip nykläckt. På gränsen till för varmt när man bär i sele och skulle smälta ungen totalt om jag bar i sjal.

Bordfe finnas hur nycket som helstpå tradera, och borde kanske finnas kvar på rea i butik?
 
Sv: Ytterkläder nyfödd?

Vi hade en fleeceoverall som man lätt kan gör om till påse. Mycket smidigt om man ska byta från vagnen till tex babyskyddet...bara ändra påsen till ben hur lätt som helst. Antagligen är det en sån du menar. Vi köpte på Tradera..där finns ju massor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp