Ytterligare en avmaskningstråd..

aiquen

Trådstartare
Jag har tänkt avmaska hästarna nu inför hagbytet inom den närmsta veckan. Har då tänkt använda Fyrantel i år och tänkte om man kanske borde ta dubbel dos nu första sprutan för att ta med bandmasken också? Om inte Ivomec-preparaten tar bandmask har såvitt jag vet hästarna aldrig avmaskats mot bandmask, så då är det kanske läge att göra det nu?

Och då ska jag väl för en häst som väger 450 kg ställa in sprutan (sprutorna) på 900 kg? Räcker det då om man bara tar dubbel dos första sprutan eller måste man fortsätta med det under hela avmaskningsperioden?

Jag ber om ursäkt om de här frågorna finns besvarade någon annanstans.. :crazy:
 
Jag har också hört att de år man avmaskar med fyrantel/banminth så kan man ta dubbeldos första gången. Då tar man för t ex 900 kg om hästen väger 450 kg. Annars kan du väl göra ett träckprov så ser du ju vad som behövs avmaskas emot? Ivomec-preparat tar inte bandmask.
 
Du har helt rätt i beräkningen. Bara en gång räcker. OM du däremot VET att du har bandmaskproblem (t.ex genom träckprov) så finns det andra medel att använda. Droncit eller Equimax (E är "ivomec" och "droncit" tillsammans i en spruta).
 
Ah, tack för svaren! Något träckprov har jag inte tagit och det känns som om det är lite sent för det nu iom att hästarna måste flytta till en av sommarhagarna så fort som möjligt... Det kan ju dock vara något att tänka på till nästa år. :)
 
Nä, försent är det väl inte. Jag skickade in mitt prov på torsdagen och fick svar via telefonen dagen efter på fredag förmiddag...Så snabbt går det :D
 
Individuella prover UTAN bandmask kostar 165:-/st...med bandmask 305:-/st. Sen tillkommer 20:- i fakturaavgift. embalaget jag köpte för att kunna skicka proverna kostade mig 55:-. Fast jag var tvungen köpa ett relativt stor embalage pga av att jag skickade 3 prover...MEN om dom hittar stor blodmask i provet så görs en odling på varje häst för att kolla hur mycket av denna det finns...kostar då 100:- extra/per häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
2 891
Senast: Docka
·
Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
649
Senast: Summerwind
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
156 834
Senast: Leeelot
·
Hästvård fick höra att bandmask kan orsaka kolik och att det är bara ett medel equimax som tar det allra bäst. velar om jag ska ta noromectin nu...
Svar
6
· Visningar
1 793
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Patellaluxation på renrasig katt
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp