Bukefalos 28 år!

Ytterligare en hingsttips-tråd!

Syrran!

Trådstartare
Jag vill betäcka mitt sto, det är inte alls säkert att det blir i år, men fundera och spåna kan man ju alltid göra! Jag vill jättegärna ha lite tips och förslag från er avelskunniga!

Stoet är e: Everest-Robin Z-Moon Beam xx. Hon behöver en hingst som "lättar upp" och som inte ger för små avkommor, då hon bara är 160 cm.

Hopphingst ska det vara, men det skadar inte med bra gångarter! Hon själv har bra skritt, normal trav, stoooor galopp men svårt att korta sig. Jag har inte fått henne bedömd.

Vad är "attraktivt" vid ev. försäljning? Kan ju vara bra att ha det i åtanke också.

Jag har några hingstar som jag tycker verkar intressanta, Acacio, Escudo I och Corlensky G. Hur låter det? Är dock rädd att Acacio lämnar för smått, men jag vet inte. Är också lite rädd att använda CG, då han ännu är ung och oprövad.

Förslag tack!!!
 
Sv: Ytterligare en hingsttips-tråd!

En kompis har tre st efter Acacio, dom är väldigt små allihop. Dom är iof undan samma sto så det kan ju komma därifrån även om hon har avkommor efter andra hingstar som är normalstora.
Har du kollat på Cartier?
 
Sv: Ytterligare en hingsttips-tråd!

Han såg väldigt trevlig ut! Tack för tipset! Ska kollas upp mer!
 
Sv: Ytterligare en hingsttips-tråd!

Flyinges Jaguar Mail då? Mycket fullblod och så är han rätt stor själv också...ska vara en riktigt fin hingst. Fast själv har jag bara sett honom på bild och video o där var han fin...
 
Sv: Ytterligare en hingsttips-tråd!

Jag har bara sett honom på bild än så länge, och då har det inte "klickat". Jag får kolla video också! Tack!
 
Sv: Ytterligare en hingsttips-tråd!

Fullblodshingsten Roven kanske? Han ska ju har ganska bra gång och ha gått 150 hoppning om inte mitt minne sviker mig.

Fast då var det ju det där med färgen, han är fux...
 
Sv: Ytterligare en hingsttips-tråd!

Fullblodshingsten Roven kanske? Han ska ju har ganska bra gång och ha gått 150 hoppning om inte mitt minne sviker mig.

Fast då var det ju det där med färgen, han är fux...

Du är rolig du!:p

Men han är kommer bara verka genom AI på Flyinge, så det är ganska kört... Tänkte faktiskt oxå på honom!
 
Sv: Ytterligare en hingsttips-tråd!

Puttar upp lite...

Hade ju hoppats på lite mer svar, men jag är tacksam för de jag har fått! Hoppas på fler!

Kan tillägga att stoet hoppar med bra teknik och mycket ryggverksamhet. Pga mitt ointresse är hon inte tävlad högre än 1.10 m. Tyvärr... Dock är de jag tränat för övertygade om att hon har kapacitet för betydligt högre klasser.

Jag är för tillfället mest inne på Corlensky G, trots hans ringa ålder! De avkommor jag har sett på bild så här långt ser väldigt trevliga ut! Någon som kan uttala sig???

Bild på stoet:
tessan020616.jpg
 
Sv: Ytterligare en hingsttips-tråd!

Jag skulle nog ta en lite mer långlinjerad hingst till henne. Det kan bli lite väl kort rygg med Corlensky på henne, tror jag. Ett bra kors är viktigt också, hennes är ju nästan stupande. Jättefin halsansättning har hon, var rädd om den!
 
Sv: Ytterligare en hingsttips-tråd!

Kortet är lite missvisande. Hon har inte alls så kort rygg som det ser ut... Hon står lite dumt med bakbenen, vet inte om det är det som gör att det ser ut så. Ska se om jag hittar fler bilder på henne! Men, ja, halsen är trevlig på henne! Annars är hon ganska "mycket häst", känns större än sina 160 cm. Stora rörelser och svårt att korta sig.

Har du något annat förslag på hingst? Vore kul att höra, jag har absolut inte bestämt mig än! Ska se om jag hittar fler bilder på henne!
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterligare en hingsttips-tråd!

Nu är jag inte uppfödare själv, men Majim G kanske? Eller Quin? San Brasil? Lucky Light är också en riktigt fin hingst, som kanske skulle kunna passa.
 
Sv: Ytterligare en hingsttips-tråd!

Majim G såg jättetrevlig ut! Kan absolut vara värd att titta närmare på! Tack!
 
Sv: Ytterligare en hingsttips-tråd!

Är själv mkt förtjust i Acacios avkommor, de jag har träffat har inte varit små, men däremot mkt ridbara. Möjligt att han inte är någon förädlare, men han nedärver god balans och bra temperament!
 
Sv: Ytterligare en hingsttips-tråd!

Ja, han är en av dom som tilltalar mig mest! Tror att han kompletterar mitt sto bra! Får kolla upp lite mer om hur stora avkommor han lämnat. :idea:
 
Sv: Ytterligare en hingsttips-tråd!

Bara en nackdel med Majim G, han står på naturlig betäckning i Kalmar... Var ju annars en av dom jag funderade på till mitt sto.
 
Sv: Ytterligare en hingsttips-tråd!

Jag upptäckte oxå det när jag kollade upp honom... Attans!;)
 
Sv: Ytterligare en hingsttips-tråd!

*Puttar upp igen!*

Har nu även kollat på Alligator Fontaine. :idea: Någon som har nån åsikt?
 

Liknande trådar

Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 637
Avel Har sett Contant Q på ett par tävlingar senaste tiden och blivit mycket imponerad, framförallt över hans bakbensteknik men jag gillar...
2
Svar
32
· Visningar
8 196
Senast: tabac
·
Avel Börjar närma sig betäcknigstider så tänkte göra en ny tråd till mitt sto. Hon är utlånad men tjejen som lånat henne vill gärna att jag...
Svar
5
· Visningar
1 022
Senast: Sock
·
S
Avel Nu sällar jag mig till skaran som ber om hingsttips. Jag skulle vilja ha synpunkter och tips på hopphingst åt mitt ena halvblodssto...
2
Svar
38
· Visningar
2 967
Senast: furioso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp