Ytterligare en lasttråd

dee79

Trådstartare
Jag har rätt nyligen fått hem en häst som jag har lite problem med vid lastning. Jag har aldrig haft några grava problem vid lastning med någon tidigare häst, så jag känner mig jätteosäker.

Hästen är klockren när det gäller att gå på, han går rakt in, kastar sig inte ut, kan sätta bommen själv. Vi stänger luckan och det går bra en kort stund, men så fort jag går varvet för att kolla att allt är ok med släpet så börjas det. Han lever rövare J****R alltså i släpet och ger sig inte förrän ekipaget rullar. Även då dröjer det ett hundratal meter innan han lugnar sig och samma ska vid stopp i vägkorsningar m.m.

Det känns väldigt obehagligt. Främst häver han sig fram och tillbaka i sidled, men kan även hoppa och resa sig/sätta sig och lätta i fram. Mellanväggen har han flyttat på x gånger och jag är rädd han han gör sig illa på den eller kommer över bommen.

Ska man träna på hemmaplan (dvs lasta på och finnas till hand, men låta honom röja av sig och se att han inte kommer därifrån)? Lägga ut de tusen plus kronor som en hel bakbom kostar och se om det blir bättre utan mellanvägg?

Han är aldrig svettig eller upprörd i övrigt när vi kommer fram och är precis lika villig att kliva på när vi ska hem igen, så jag tror inte att han är rädd utan mer uttrycker något annat. Han har en del temperament.
 
Sv: Ytterligare en lasttråd

Sådär började en av mina, för att sedan bli svårlastad. Vi tog ut mellanväggen och lät honom åka med helbom bakom. Hästen blev över en natt självlastande och stod som ett ljus genom alla år vi åkte (vi åkte mycket, minst 2-3 ggr/vecka).

Väl värt pengarna att prova.
 
Sv: Ytterligare en lasttråd

Då ska jag prova det. Kommer ju till nästa år att behöva bakbom ändå ifall jag är tvungen att åka iväg med sto+ föl.
 
Sv: Ytterligare en lasttråd

Låter som du beskriver min kompis häst. tyvärr är det mycket värre för henne. Förra gången vi skulle försöka åka slog han ut båda fönsterna ur transporten.
Hon köpte hästen för ca två månader sedan och ägaren/säljaren beskrev hästen som nästintill självlastande, När papperna var skrivna och betalningen klar och hästen skulle lastas tog dom fram linor:confused: Och sa att det var kanske bäst. Det var inga större problem att få in honom men väl inne börja han dundra med frambenen. efter en bit hade han tystnat men började så fort dom stanna, i övrigt gjorde han inte mer än så.

Men efter att hon har tränat med honom har det bara blivit värre och värre och det verkar som han får panik när han står där inne. Eller ja.. han får ju antagligen panik eftersom han verkar vilja ta sig ut ur rutorna på transporten!

hon har provat med och utan mellan vägen, bara tränat lastning utan att åka eller stänga luckan. Vad ska man göra med en sådan häst? Är det bara att acceptera att han inte klarar av det? Jag hade nog gett upp vid det här laget och sålt honom till någon som inte hade några tävlings ambitioner..

Hon funderar nu på att köpa en ny transport "extra hög och extra vid. om det kan bero på att han går i med huvudet i taket och får panik av det..

Det tråkiga är nu med att han måste in till klinik, tid är bokad på måndag. Distrikt ska komma ut och ge lugnande innan resan..

Har ni några idéer?
 
Sv: Ytterligare en lasttråd

Är hästen verkligen helt cool då du lastar? Och då du stänger alla luckor etc? Då menar jag heeelt obrydd. Inte bara så att det funkar att göra allt.

Hur är han om du tex knyter upp honom i boxen, ensam i stallet och han tror du går?

Hur är ventilationen i trailern?
 
Sv: Ytterligare en lasttråd

En sån häst skulle jag ta hjälp med proffs med. Men den träningen kommer antagligen ta tid. Nu är ju iofs tävlingssängen snart slut och din kompis har hela vintersäsongen på sig att träna lastning. Men det kan kräva mycket jobb och tid.

Jag hade inte sett den som omöjlig utan att ha konsulterat ett proffs. Men så får man ju också vara villig att lägga tid, jobb och energi på det. Det finns ju hästar man bara kan skicka in och åka med att köpa. Man får välja själv vad som känns bäst personligen. Alla känner vi ju olika.
Kört behöver det inte vara. Men blir det värre är det ju en hint om att man gör på fel sätt.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Ytterligare en lasttråd

Är hästen verkligen helt cool då du lastar? Och då du stänger alla luckor etc? Då menar jag heeelt obrydd. Inte bara så att det funkar att göra allt.

Hur är han om du tex knyter upp honom i boxen, ensam i stallet och han tror du går?

Hur är ventilationen i trailern?

Eftersom det här är den totalt ouppfostrade och ohyffsade herre som jag nämnt under klassisk ridkonst forumet så kanske helt cool är att ta i. Han har ju tidigare gått rakt över mig och kan vara rätt gapig (även det blir bättre och bättre, nu kan jag leda honom förbi stona i stallet utan att han spränger trumhinnorna på mig, imorse var han faktiskt helt tyst), men just vid lastningen har han aldrig steppat omkring, aldrig tvekat att gå på, aldrig levt rövare så länge som jag står i släpet och luckan är stängd.

Men helt obrydd - nä, kanske inte. Han ser ju inte lobotomerad ut eller 500% avslappnad.

I stallet kan han leva rövare också en stund om han blir ensam, men han ger sig rätt fort (inom 5 minuter). Uppbunden ute står han och sover. Uppbunden med mig i stallet så kan han också stå och sova.

Ventilationen är som på alla andra "vanliga släp", dvs jag kör alltid med övre luckan nere för att inte riskera någon syrebrist eller värmeslag.
 
Sv: Ytterligare en lasttråd

För mig låter det som en normal häst som vill kunna stå lite brett. Flytta mellanväggen så den kan bredda sig bak.

Man rekommenderar ca 90 cm till en normalstor häst.
 
Sv: Ytterligare en lasttråd

Skulle du hellre köpa 3/4 än helbom bak då? Det blir iofs väldigt mkt dyrare och jag behöver en helbom till nästa år. Funkar det inte (blir för brett) så får jag väl prova med 3/4 bom i istället.
 
Sv: Ytterligare en lasttråd

Köp då helbom o sätt fast väggen åt sidan.
Hästarna breddar inte frambenen utan kan behöva ha stöd framtill , men ställa sig brett bak o hålla balansen på så sätt- åt båda hållen- svängarna.

Just den där oron när släpet stannar är ganska signifikativt för att den inte åker bra- vill ut så fort man stannar.
 
Sv: Ytterligare en lasttråd

Det låter ju som en rimlig förklaring och ett väldigt enkelt sätt att lösa problemet. Jag har bara kört 2 gånger med honom, så förhoppningsvis har jag inte hunnit skrämma upp honom för mycket.

Jag får väl återkomma om ett par veckor och berätta hur det artar sig.
Tack för hjälpen!
 
Sv: Ytterligare en lasttråd

Fast med övre luckan stängd är inte ventilationen godkänd. Har inte haft någon häst hittills som åkt bättre med den stängd.
 
Sv: Ytterligare en lasttråd

Om du har en häst som stökar enligt beskrivning och aldrig provat skillnaden med övre luckan stängd så rekommenderar jag som sagt att du börjar där. En del hästar blir otroligt stressade av att ha traffik öppet bakom sig och alla intryck bakifrån. Vad är det för trailer du har där inte ventilationen är godkänd med luckan stängd? :confused:
 
Sv: Ytterligare en lasttråd

Det finns inga vanliga trailers där ventilationen är tillräcklig med luckan stängd om jag får tro en studie jag läste som forskare på slu(?) hade gjort. De hade kontrollerat de flesta släp som då fanns på marknaden. Kan det ha varit 5 år sen? Mitt släp är äldre än så (2004). Jag har en vanlig värmlandsvagnen classic. Du måste ha släp med rätt avancerad ventilation för att kunna ha överluckan stängd. Jag kan prova att stänga, men eftersom jag inte haft bilar bakom mig när jag kört tidigare så tror jag inte det har varit stressande, men visst kan jag prova det också om inte bredåkning funkar.

Mitt ena sto är med nerverna utanpå, ser hon inte vad som låter så blir hon mer stressad, men det kan ju funka olika på olika hästar.

De gånger jag kört med luckan stängd, tex när jag kört föl eller lösa unghästar, så har det varit gräslig luft i släpet när jag öppnat och fukt i päls och längs väggar. Så det gör jag helst bara korta sträckor och i nödfall.
 
Sv: Ytterligare en lasttråd

VV har ju möjligheten att lämna luckan i yttre hacket, dvs en glipa?

det där du läst köper jag inte för en sekund, alla modernare släp har utmärkt ventilation genom taklucka och sidofönster. Gamla VV är värdelösa men som sagt, du kan ju ha luckan på glip.

I min erfarenhet är det VÄLDIGT stor skillnad beroende på häst, en del blir riktigt riktigt vrål oroliga med luckan nere. Med tanke på det du skrivit om din nuvarande häst så har du inte ens tänkt tanken att luckan kan vara en skillnad så hade jag provat med det samtidigt som bred bom bak. Ventilationen bör inte vara problem den här årstiden och det handlar väl inte om timmar du ska åka heller för den delen.
 
Sv: Ytterligare en lasttråd

Det stämmer det du skriver, men alla hästar klarar inte av att ha bakluckan nere- tittar bakåt o du får ett baksug. Får du då en lastbil i rumpan så....

Det är ganska lätta att sätta in öppningsbara fönster o även taklucka.

fönstren är mkt uppskattade... i allafall på hö sida.

att ha lilla luckan öppen ett hack gör att det låter ännu mer:crazy:
 
Sv: Ytterligare en lasttråd

Jag gör så att jag provar med brett, funkar det inte provar jag även med stängd lucka. Blir det då bättre får jag försöka lösa det med mer ventilation. Det är också ganska skönt att få veta exakt VAD det var som han faktiskt ogillar. Kan vara värdefullt i andra situationer.

Hel bakbom köptes igår och testas när jag kör till träning nästa vecka. Luckan går ju alltid att stänga om det krisar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 425
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
2 815
Senast: kryckan
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 021
Senast: Masse
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 636
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp