Ytterligare en sadeltråd

Praefatio

Trådstartare
Skatteåterbäringstider snart! :banana: Då blir det en bomsadel för vår del. Just nu rider jag i en Knights Bareback och det funkar bra, men en bomlös sadel kan ju aldrig slå en schysst bomsadel. Dessutom har vi ett problem: hästen kan inte muskla sig ordentligt runt manken med den fär det är där stigläderfästena går. Nu sitter ju jag inte och stödjer mig i stigbyglarna men det blir ju helt klart extra belastning just precis där och det blir svårt för honom att börja sätta muskler. Därför längtar jag ännu mer efter en bra sadel nu, så att han kan bli runt och fin runt manken också. Ryggen börjar bli rund och fin, han har stått mycket i vinter pga skador så han såg ut som ett staket innan men manken hänger liksom inte med. Jag tänker mig att jag köper en sadel som kommer att passa bra även efter musklingen, jag paddar hellre upp lite under sommaren.

Jag har dock ingen som helst aning om vart jag ska börja. Det finns inga regelrätta westernsadelutprovare kring Göteborg vad jag vet så det blir till att försöka klura redan innan. Jag tänkte åka till My One i Kungälv, de har ju en del begagnat och har man riktig, riktig tur så hittar man något som är bra där men risken är ju överhängande att det inte finns någonting som passar.

imag0195_147427903.jpg

imag0197_147428049.jpg

(skav från vinterns täcke, håller på att "läka ut" nu)
imag0198_147428116.jpg

imag0199_147428180.jpg


Hästen är rejält bred framtill, vet inte om det syns men han behöver i alla fall en vid sadel. Har inte speciellt lång rygg, jag tänker något i stil med arabsadel? Jag rider gärna i 16"-juniorsadel om det underlättar. Har en budget på 8000 kr och tänker mig att jag ska handla begagnat.

Har någon en idé?
 
Sv: Ytterligare en sadeltråd

Haha, men åh, visste jag väl, jag skrev ju fel :p Så tokigt det kan bli. Jag menar självklart 14".
 

Liknande trådar

Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 009
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp