Ytterligare en som har frågor om sadelköp!

Barock-Pinto

Trådstartare
Jag ska köpa en western sadel till mitt arabsto. Har inte hållit på med western så mycket förut ( ridit några lektioner, men det var ganska länge sedan ). Har nu fått låna hem en begagnad Premier sadel. Trivs väldigt bra i den själv, och hästen känns väldigt avslappnad i ridningen jämfört med min engelska hoppsadel. Tyckte att den såg ut att ligga bra när jag provade den på henne första gången ( stilla stående på stallgången utan padd under ). Den låg stadigt och glappade inte någonstans. Sen gick jag ut i paddocken och red. Först kändes hon lite hackig i skritten, men efter ca. 5 min försvann spänningarna ( hon har aldrig haft en westernsadel på sig förut ). Sedan gick hon jätte bra! Slappnade av, sänkte huvudet, höjde ryggen och gick i stadig form. Detta har endast hänt en enda gång tdigare och då red jag barbacka. Ska även säga att hon endast är fyra år och inriden i vintras. MEN!!!! När jag sedan tog av sadeln hade hon två torra fläckar på var sida om manken. Blev såklart orolig över detta och tänkte att sadeln kanske är för trång? Red i den idag också för att se resultatet. Denna gången red jag ut. Det blev en långtur på lite knappt två timmar med mycket trav och galopp. När jag sedan tog av sadeln fanns där inga torra märken?! Hade jag ridit så hårt att hon blivit svettig där endå, eller hjälpte det att jag försökt att lägga sadeln lite längre bak :confused: Kommer inte ihåg stl på bommen nu, men den har legat på en arab tidigare.

Finns det någon som kan hjälpa :cry: SNÄLLA!!!!!
 
Sv: Ytterligare en som har frågor om sadelköp!

Finns det verkligen ingen som kan ge ett råd?!!!!
Måste lämna tillbaka sadeln imorgon :(
 
Sv: Ytterligare en som har frågor om sadelköp!

Det är svårt att säga om den passar eller inte över en sån här tråd. Så jag tycker att om prislappen är rätt, så köp. För reagerar inte hästen, och du sitter bra.. ja då kan du ju börja där, och skulle det visa sig att hästen får problem, byt sadel.. eller ändra pad. Det är mitt råd... :banana:
 
Sv: Ytterligare en som har frågor om sadelköp!

Tack för råden! :bow:
Jag har beslutat mig för att behålla sadeln. Jag vet att jag i framtiden kommer att behöva skaffa en ny, i och med att hästen kommer att ändra sig väldigt mycket ( hon är ju bara fyra år och riden fem månader ). Men jag tror att sadeln kan komma att passa en av mina andra unghästar när det är dax att rida in henne om något år. Så förhoppningsvis kommer jag inte att behöva sälja sadeln på ett tag i alla fall :smirk:
 
Sv: Ytterligare en som har frågor om sadelköp!

Min häst har ibland oxå torra fläckar, frågade min tränare om dom och hon sa att de skulle va så, att det visar att bogbladen har plats att röra sig.
 
Sv: Ytterligare en som har frågor om sadelköp!

Glömde fråga, vad är det för Premier sadel? får jag fråga vad du får betala för den? Jag köpte en begagnad Premier för någon månad sen och är jätte nöjd. Lite ont i rumpan först... men är härdad nu.
 
Sv: Ytterligare en som har frågor om sadelköp!

min häst har oxå torra fläckar så länge dom sitter på ungefär samma ställe e de ingen fara för då e de jämt de e värre om hon te.x skulle ha en torr fläck fram på vänster sida o en bak på höger. men e båda fram så e de iaf jämt.
men ja hade ut en sadel provare(och kompis) för ja vart oxå fundersam över fläckarna men hon sa att sadel låg bra bara att ja kunde lägga den lite lägre bak:) så ja tror inte de e nåra problem;)
 
Sv: Ytterligare en som har frågor om sadelköp!

Lägger in en bild på min lilla Nova i westernsadeln!


12781983.jpg


Visst är hon söt :love:
 
Sv: Ytterligare en som har frågor om sadelköp!

Nu kanske jag är helt bakom.. Men, det ska väl inte vara några torra fläckar under sadeln, oavsett om det är en westernsadel eller "vanlig" sadel? Det visar ju att något är fel, eller?
 
Sv: Ytterligare en som har frågor om sadelköp!

Min häst fick torra fläckar längs hela bossorna på en engelsk sadel hon hade, det var för att sadlen var för hårt stoppad så att den tryckte alldeles för hårt.
 
Sv: Ytterligare en som har frågor om sadelköp!

Ja, var väl det jag tänkte. Det betyder ju att det trycker och att hästen helt enkelt inte kan svettas där.
 

Liknande trådar

Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 537
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 555
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 381
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp