Ytterligare fråga kring hovar

L

lenlass

Min pålle har på senare tid känts låghalt vid trav, inte varm eller svullen, snubblar också med höger ben. Så upptäcker jag att hans högra trakt är betydligt mycket lägre än vänster. Visst borde detta ha något samband?! Han är skodd 2 gånger av samme hovslagare, i oktober och januari, kan han blivit felverkad? Nån som vill uttala sig?! :confused:
 
Låter jättekonstigt att din hovslagare missat detta, det är ju en rätt viktigt grej att de är jämnhöga, och det är ganska troligt att det är en bidragande orsak till att din häst inte går rent.

Ta ett snack med din hovis, han kanske har drabbats av plötslig, spontan blindhet.
 
ja, det var ju nästan som jag trodde då. Jag sa dessutom till hovslagaren när han var här i januari att pållen börjat snubbla mer än vanligt. Jag poängterade också att kanske var nog den ena hoven aningen högre, men så tyckte inte han. Det talas också om att om det är problem med ena benet så kan det vara en bidragande orsak till att den ena sidan växer sämre, men gäller det verkligen trakten?!?! :confused:
 
Prata med din hovslagare. Han kanske har en bra förklaring...

Fast jag hade bytt på stört, haft just detta problem ( hovis verkat ojämna trakter) och vet hur mycket skit en dålig (oengagerad) hovslagare kan ställa till med.
Kan han inte ta sig samman och åtminstone kolla trakterna innan han spikar på skorna så ger jag inte mycket för honom. Sånt är inte ok.
 
Ja det stämmer, en duktig hovis håller dock efter snedheten så det inte skenar iväg som det verkar ha gjort här.
 
Eftersom jag frågat honom tidigare och han inte tog någon notis om det, så tvivlar jag på att han har något vettigt att komma med. Jag förbannar även mig själv, eftersom jag själv tyckte att han började snubbla mer efter första skoningen, trodde det var ovanan med kortare tå!! Efter januari skoningen så har det blivit värre med snubblandet, till att vara låghalt i traven. Jag är långt ifrån någon expert, men om han nu började verka hästen efter en mer ridhästhov (högre trakt och kortare tå) borde han inte kollat så att hovarna iallafall blev jämn?! Om detta fenomen nu lett till att pålle är låghalt och kanske fått snebelasta kroppen kan det väll ställa till en del problem!? :(
 
Tack, tänk att man skall måste vara "expert" på allt själv. Visst skulle det underlätta om de man anlitar (då man inte kan själv)gick att lita på?!?! :crazy:
 
Visst är det fel att trakterna är olika höga!
Fnns det ingen chans att det hänt efter skoningen? "Januariskoningen" har ju ett par dagar på nacken..(beroende på, när i jan du skodde)
Det börjar väl bli dags att ta hem hovis igen? Kläm honom på en vettig förklaring till det inträffade..- blir du inte nöjd så be honom fara och byt hovis..
Snälla., berätta vad du menar med att han verkar "ridhästhov"!!??
 
ta det där snacket, och eftersom du vet att du har rätt, för trakterna ska ju vara jämna, borde du kunna gå på ganska hårt om han inte vill lyssna... annars kanske du borde snacka med nån annan som har samma, eller höra efter en ny??

Kram
 
TACK :bow: Vi skodde honom den 15 januari så det är ett tag sedan. Förklaring till Ridhästhov, ja inte mitt uttryck utan hovslagarens! Min häst är ju fd travare och har ju således en rätt lång tå och låg trakt. Så när hovslagaren kom så sa han med en gång att ridhästar skall inte ha sånna hovar utan skulle verkas till att få mer ridhästhovar (hög trakt och kort tå) Jag vet inte om det är ett uttryck han bara använder sig av, jag personligen tyckte ju att det lät lite för generellt.
 
Vi skall ta oss en sväng om :devil: med honom och få en förklaring. Tack så hemskt mycket :)
 

Liknande trådar

Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 319
Senast: Sirap
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 129
Senast: lett
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 918
Senast: pews1972
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 476
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp